ייתכן וכבר נתקלתם בעבר בתמונה זאת. היא רצה שנים ברשת כ"מם" כשעליה הכיתוב "איך אנשים התעלמו אחד איך אנשים התעלמו אחד מהשני לפני הסמארטפונים. המם הזה משעשע אותי משלוש סיבות:
ראשונה, אף אחד לא פותח עיתון בדייט ראשון, כשהוא יושב על הבר עם חברים, בארוחה משפחתית או באולם קולנוע מלא אנשים.
שניה, כשאנחנו קוראים עיתון אנחנו לא מגיעים לעמוד האחרון, הופכים אותו ומגלים שהכותרות התחלפו והתחדשו. עיתון, בניגוד לטלפון חכם, הוא יחידת מידע סופית.
שלישית, סמארטפונים לא גורמים לנו "להתעלם מאחרים". כדי להתעלם ממשהו אנחנו צריכים קודם כל להבחין בקיומו. הסמארטפונים הופכים אנשים לשקופים.
ויש גם סיבה רביעית, משעשעת פחות. התמונה מקבעת את הרעיון שהבעיה המרכזית עם הטלפונים החכמים היא העובדה שהם גורמים לנתק בין אנשים, לפגימה בכישורים החברותיים שלנו. זה כמובן נכון, הסמארטפונים מאיימים על הממשי, על הכאן ועכשיו. הצליל של ההתראה בנייד יכול להיות כל דבר, והוא תמיד יהיה יותר מסקרן מהרגע הנתון. עם זאת, תשומת הלב צריכה להיות נתונה דווקא לאופן שבו הטלפונים החכמים פוגעים בקשר שלנו עם עצמנו – תהליך שהחל פחות או יותר ברגע שהנייד הפך מאמצעי תקשורת לספק המידע המרכזי.
אמת, היה זה האינטרנט שהוביל למהפכת המידע, אבל הנייד הוא שהבטיח שהמהפכה הזאת תהיה תמיד במרחק נגיעה, בתיק או בכיס המכנס. בכל רגע נתון אנחנו מוצפים בתוכן שמתעדכן בתדירות גבוהה, ולראשונה אנחנו יכולים לצרוך אותו כמעט בכל מצב, כל עוד אנחנו בהכרה. אנחנו צורכים תוכן תוך כדי עבודה, הליכה, ריצה, נסיעה, רכיבה על אופניים, קיפול כביסה, שטיפת כלים, הכנת ארוחה….
מהבחינה הזאת, וייתכן ואני עומד להרגיז כמה אנשים, הפודקאסט הוא יחידת התוכן הבזויה ביותר, תוצר מובהק של ההתמכרות שלנו למידע – הוא פורח ומשגשג בדיוק בגלל העובדה שאנחנו יכולים לצרוך אותו תוך כדי שאנחנו עושים משהו אחר. הרי למה לבזבז רגעים יקרים בעשיית דבר אחד, כשאפשר באותה נשימה להקשיב למיטב המוחות והרעיונות שרוחשים בעולם, והבונוס – אנחנו לא צריכים להישאר לבד עם המחשבות שלנו, זה הרי עלול להיות משעמם.
מדוע להשתעמם
התרגלנו לברוח מהשעמום בכל הזדמנות, וזאת טעות. השעמום חשוב מטעמים רבים, והצפת חיינו בתוכן מובילה להכחדתו בטרם עת. אותו אחד שהיה מאז ומעולם מנוע הצמיחה של הרעיונות הכי גדולים וההרפתקאות הכי מסעירות הפך לאויב הגדול שלנו. לולא ניוטון היה שוכב משועמם תחת עץ תפוח ייתכן וכולנו היינו עדיין מרחפים בצורה מסוכנת עשרה סנטימטרים מעל האדמה. לולא איינשטיין היה נוהג לצאת להליכות ארוכות ומשעממות מחוץ למעבדה שלו, ייתכן ולא היינו יודעים לעולם שאנרגיה שווה מסה כפול מהירות האור בריבוע, ואיך היו נראים חיינו אז? ולולא היינו שמוליק ואני משועממים בגיל 12 לעולם לא היינו מקימים את החבורה הכי סודית שאי פעם התקיימה, שמפאת חשאיותה גם כיום לא ניתן לחשוף פרטים על אופי פעילותה.
וברצינות, לשעמום יש חשיבות רבה. שורה של מחקרים (וספרים) שנכתבו בנושא מצאו כי שעמום הוא המפתח לחיים של פרודוקטיביות ויצירתיות. במאמר שזכה לתפוצה רחבה "מדוע השעמום טוב לילדים", נטען כי השעמום הוא חלק חשוב בהתפתחות התקנית של ילדים. הוא מאפשר זמן למנוחה, רפלקסיה הירגעות, ומסייע לפיתוח הכישורים היצירתיים. מילוי שעות הפנאי של הילדים בפעילויות מתוכננות, נכתב בו, עלול להפוך אותם לחסרי שקט וחרדתיים, כמו גם לטעת בהם את התחושה המוטעית כי החיים צריכים להיות רצף בלתי פוסק של עשייה תכליתית וברוב המקרים גם תחרותית.
הערך הויקיפדי שמוקדש לשעמום מתקף טענות אלה: “השערה מקובלת היא שתפקידה האבולוציוני של תחושת השעמום היא יצירת דחף להכרת הסביבה, לשיפור התנאים המאפשרים הישרדות ולמניעת סטגנציה. פסיכולוגים וחוקרים טוענים כי שעמום מאפשר לאדם לחפש ולגלות מה מעניין אותו ומהנה עבורו, ובכך מתאפשר גם פיתוח של דמיון ויצירתיות, תחושת אוטונומיה, ויכולת להסתמכות עצמית”. במילים אחרות, אם אנחנו רוצים להתפתח מהמצב האנושי הנחות בו אנחנו מצויים, כדאי מאוד שנתחיל להקדיש זמן איכות לשעמום.
עומס המידע אינו מאפשר לנו את האיים ההכרחיים של השעמום (שתורם ליצירתיות), של החלומות בהקיץ (שמאפשרים למחשבות לנדוד באופן חופשי), ושל הרפלקסיה – חשיבה אודות חשיבה (במהלכה אנחנו מנתחים רעיונות, יוצרים מחשבות מקוריות ומוצאים פתרונות לבעיות). אנחנו במרדף בלתי פוסק אחר input, מה שמוביל לפגיעה בתוצר שאנחנו מפיקים, ה- output. רעיונות חדשים, מקוריים, חשובים או משעשעים, דורשים זמן, רוגע ומחשבה מעמיקה כדי להתפתח, ולכל אלה אנחנו כבר כמעט שלא נותנים צ'אנס. לשבת ולחשוב עם עצמנו זה לא סתם משעמם, זה מסוכן – נסו לשבת מהורהרים בחברה למשך חמש דקות, וספרו לי אחר כך כמה אנשים הגיעו לדרוש בשלומכם והמליצו על נטילת ציפרלקס, חצי כדור פעמיים ביום.
בעבר הלא רחוק אנשים נהגו בלי רדיו, טסו בלי מערכת בידור, ישבו בסלון בלי טלוויזיה, יצאו לרוץ בלי נגנים, בילו בבתי קפה בלי סמארטפונים והלכו לישון בלי שעונים חכמים. אם שאלתם מישהו איך הוא ישן בלילה קיבלתם תשובה ולא קובץ נתונים. ייתכן והחיים של אותם אנשים היו יותר משעממים (רק ייתכן) אבל בוודאות הם אפשרו יותר איים של חשיבה עצמאית. לכאורה, גם אנחנו יכולים להיות אותם אנשים. אנחנו יכולים לבחור לכבות את הטלוויזיה, את הרדיו, את המחשב ואת הנייד ולבהות כמה שרק נרצה. זה נכון, אנחנו יכולים, אבל זה לא כל כך פשוט.
זה לא פשוט משתי סיבות: הראשונה, המכשירים הניידים מתוכננים ומעוצבים במטרה אחת – לגרום לנו לבלות בחברתם כמה שיותר זמן. הסיבות להתמכרות רבות: אי יכולת לדחות סיפוקים, נטייה לסקרנות, רצון להיות מעודכנים, פחד מהחמצה, הורמונים המופרשים במוח בעת השימוש (דופמין ואוקסיטוצין) שגורמים לתחושה של אופוריה, חרדה המתעוררת באופן טבעי עם כל צליל התראה (כתוצאה מהפרשה של קורטיזול) – אלה משרתים את חברות המובייל, האפליקציות והרשתות החברתיות, שהזמן שלנו שווה הרבה כסף בעבורן.
סיבה שניה היא שמדובר בהתניה תרבותית. הצורך שלנו למלא כל רגע פנוי בעשייה הוא חלק מתהליך אינסטרומנטלי שעובר על החברה המערבית. בכל רגע נתון אנחנו עסוקים בהתאמת זמנים ליעדים, אמצעים למטרות ובאופן כללי מצויים במרדף אינסופי אחר הפגנת שיפור, לימוד, צמיחה והתייעלות. עצם המחשבה על ישיבה בחוסר מעש, בבטלה גמורה, כמוה כהודאה בכישלון פרויקט האדם. תנועת ההאטה, בין השאר, שמה לעצמה מטרה להיאבק בהתניה תרבותית זאת, באמצעות עידוד של פעילויות חסרות תכלית לחלוטין כגון בהייה או שוטטות.
בשנים האחרונות המינימליזם הולך ותופס מקום מרכזי בתרבות המערבית. יותר ויותר אנשים מבינים שעוד ועוד חפצים לא בהכרח יגרמו להם להיות מאושרים, ובסבירות גבוהה אף ההפך מכך. כמסקנה מתבקשת הם מפחיתים צריכה ומשילים מעל עצמם שכבות של רכוש מיותר. כעת הוא הזמן להכיר בכך שכפי שחפצים יכולים לצור עומס, כך גם מחשבות ורעיונות של אחרים (מעניינים ככל שיהיו), עלולים ליצור סתימה במערכת אם לא נעניק להם זמן ראוי לחלחל ולהתעכל, בטרם נמהר לרוץ ולספוג אחרים.
בעידן של עומס מידע, אנחנו זקוקים למינימליזם מסוג חדש – מינימליזם מחשבתי. אנחנו צריכים לייצר לעצמנו איים של התנתקות, בטלה, בהייה ושעמום. בלעדיהם, התוכן שאנחנו סופגים יתקשה לייצר ערך, השראה או משמעות אמיתית.
כיצד להשתעמם
ההמלצות מטה הן רשימה חלקית ולא מחייבת, כל אחד יכול למצוא את הטכניקה המתאימה בעבורו, כל עוד היא מובילה אותו בבטחה לאי עשייה:
להתנתק לגמרי. לקבוע שעות ספציפיות במהלך השבוע בהם מתנתקים לחלוטין מכל אמצעי לקליטת מידע. קראתי לא מעט טקסטים של כותבים שטוענים שהשיטה הזאת עובדת בשבילם, אני באופן אישי מעדיף לייצר לעצמי את האיים בצורה יומיומית וטבעית יותר, פשוט על ידי כך שאני בוחר
לעשות בכל פעם רק דבר אחד. כשאני שוטף כלים אני רק שוטף כלים. כשאני רץ אני רק רץ. כשאני מקלף 2 קילו שום כדי להכין קונפי, אני רק מקלף שני קילו שום. באופן הזה אני מאפשר מספר פעמים ביום למחשבות שלי לנדוד באופן חופשי.
למחוק אפליקציות. אם ההתראות לא נותנת לכם מנוחה, ואתם יודעים שהן יגרמו לכם תמיד לשלוח יד לנייד, מחקו את האפליקציות, או לפחות בטלו את ההתראות. קבעו לעצמכם זמנים בהם אתם נכנסים לאפליקציות, ואל תתנו להן לגרור אתכם בכל שלב אליהן.
לחיות במוד ספרייה. עד כמה שאפשר, נסו פשוט להשתיק את הנייד לפרקי זמן קצרים במהלך היום, ואז, בהדרגה, נסו להאריך אותם.
לעשות שימוש בתוספים שמגבילים גלישה. אם אתם לא מצליחים להגביל את עצמכם, תנו לטכנולוגיה לעשות זאת בעבורכם. קיימים לא מעט תוספים שיאפשרו לכם להגביל את שעות הגלישה, או למנוע אותה לחלוטין לפרקי זמן שתקבעו, ולעשות זאת ללא שימוש באלימות.
להפוך לנודיסטים. עד כמה שאפשר, צאו מהבית בלי טלפונים ניידים. בהתחלה זה אולי ירגיש כאילו יצאתם בלי בגדים, אבל עד מהרה תתרגלו לחופש שזה מעניק. טיול עם הכלב, הליכה למכולת, יציאה לריצה – ישנן פעילויות רבות שלא באמת מצדיקות נשיאת נייד חכם, ואלה בדיוק ההזדמנויות לתרגל חיים בלעדיו. אחרי כמה פרידות קצרות ומוצלחות כבר תוכלו לצאת לערב שלם עם חברים ולא תרגישו דבר פרט להנאה מחברתם.
להיות אמיצים. כשהשעמום מגיע, להישיר כלפיו מבט. זה לא פשוט. הוא אפל ומאיים. עדיין, אל תברחו. אני לא מבטיח שכבר בפעם הראשונה תחשבו על רעיון מבריק לסרט קצר, או תגיעו לפריצת דרך בבעיה מתמטית עתיקה. רוב הסיכויים שסתם יהיה לכם משעמם. אבל ככל שנרגיל את המוח לפעול על ריק, נגלה לאט כיצד הוא משיב לעצמו את היכולת לייצר רעיונות מעניינים ומחשבות חדשות. אז אנא מכם, סבלנות.
הכותב הוא עורך הבלוג SLOW
תודה, עמית, על תיאור נקמתו של סטיב ג'ובס באנושות.
השפעת הסמארטפון היא נושא "חם" במחקר אקדמי. ספרה של פרופ' ג'יין טוינגה, iGen, עוסק בהשפעה כזו על Generation Z (ילידי 1995-2012).
כנראה שרעיון השבת ממשיך להיות גאוני ורלוונטי 3000 שנה אחרי שהתגלה.
השבת מבטאת את ההתנתקות (שבשום מובן אינו טבעי) מכל מה שיכול לשעבד את האדם.
התורה מביאה שני מקורות לשבת: הראשון, סיום מלאכת הבריאה. השני: זכר ליציאת מצרים.
המקור הראשון מבטא את הרעיון של ההתנתקות מהעולם הגשמי ומהמלאכה הקשורה בו (ובכלל זה, הכנת מזונו של האדם השובת).
המקור השני מבטא את ההתנתקות מכל מערכת אנושית שיכולה לשעבד את האדם (מצרים).
אריק היקר (אתה כנראה לא אריק הקבוע שלנו כאן נכון?)
ובכן דרשת יפה. בכל זאת אפשר היה שהתורה תתן סיבה אחרת יחידה שכולל את שני הסיבות שלך = להיות משוחררים מהטבע ומאדם. ככה שעוד נשארת השאלה למה על שבת יש שתי סיבות.
נכון ששבת היא אנטי משטרי (הרומאים אומרו על היהודים שהם המציאו את השבת כי הם עצלניים לעבוד. וככה רוצים הטייקונים הפוסט מודרניים שנעבוד גם בשבת. לא מספיק להם שני בני הזוג לעבדות, הרי עד הפוסט מודרנה היה רק מפרנס אחד למשפחה, הם רוצים גם לקחת מאתנו את יום השבת), הרי המשטר רוצה לנצל את העבדים עד נשימתם האחרונה.
אבל השבת היא היא היכולת להמציא את החברה אנושית ואת הכלכלה האנושית = חלוקת העבדה.
תחשוב על זה, מהי הדבר הקריטי ביותר שבני אנוש צריכים בכדי להיות חברה ביחד ולהשתתף בחלוקה העבודה ?! היום והלילה = היממה, השבוע, החודש והשנה = לוח.
בלי יום ולילה בלי שבוע וכו', כל אחד ער מתי שבא לו וישן מתי שבא לו. אוכל תמיד או אוכל מתי שהוא רעב.
כלומר מתי אני בעל ואשתי אשתי ? מתי אני רואה את ילדי או לומד עם צאצאי ?
כלומר אפי' הקן המשפחתי האישית של כולנו לא יכולה להתקיים בלי שבני אנוש הגדירו את היום והלילה השבוע והחודש והשנה. קל וחומר שבט וקהילה וחברה ומדינה.
אוקיי הבנו שבני אנוש כחברה לא יכולה להתקיים בלי לוח. אבל אייך נעשה זאת ? ללמד את כולם אסטרונומיה ? ללמד את חשבון הלוח שנה ? זה הרי מורכב מאוד !!
אז זהו שאי אפשר ללמד את כולם כולל ילדים את הלוח. מה שאפשר ללמד ילדים זה יום ולילה עד שבוע. כלומר עד שבוע הוא לא צריך אפי' לספור כי עד חמש\עשר חפצים אנו רואים בלי לספור. ככה שבוע כל אחד אינטואיטיבית יודע באיזה יום אנו בשבוע. תעצור כל אדם\ילד ברחוב ותשאל אותו איזה יום בשבוע היום ? הוא יענה לך בלי לספור.
והנה בכל התרבויות יש לוחות שונות אבל יום ולילה ושבוע יש אצל כולם בלי יוצאים מהכלל (אולי בודדים ולא מוכרים).
והנה השבת היא הלוח הטבעי ביותר ששרד את כל התרבויות כי היא הכי אינטואיטיבית.
אבל כאן נשאלת השאלה, למה דווקא שבע ימים = שבת ? למה לא חמש ימים או שמונה או שש ?
ובכן הלוח האנושי הראשון היית לוח שביעיות. 13 כפול שבע = 91 יום = עונה. כפול ארבע עונות = שנה = 364 יום ולילה.
והנה חסר יום ורבע כל שנה. (שנה = 365 ורבע יום). אז כל שמיטה (כל שבע שנים) בסוכות בהקהל הוסיפו שבוע. להשלים את השבע ימים השלמים שחסרים בשבע השנים. וכל 28 שנים הוסיפו עוד שבוע לשנה להשלים את רבע היום החסר בכל ה28 שנים.
כלומר לא לחינם בחרו בשבע ימים ולא בחמש או שש או שמונה ימים. כי עם השבע הימים האינטואיטיבית, קיבלנו לוח שנה שלימה וקלה שיודעת להגיע לנו את העונות ואת השנה.
בכדי שבני אנוש במיוחד ילדים מגודלים יקבלו עליהם משהו, אתה חייב להמציא להם מיתוס. ושבע ימי הבריאה עבד דיי טוב והיא עובדת עד ימינו אנו.
לימים כל התרבויות המציאו לעצמן לוחות שנות כי הבינו את הכוח של הלוח על בני החברה. ולכן שינו את הלוח הקל הנ"ל, אבל השבוע עוד שרד אצל כולם כנ"ל אפי' שאין שום היגיון למה דווקא שבוע ולא שמונה או שש או חמש.
שאנו חוזרים לדרש שלך לעיל. הנכון הוא שהלוח\השבת במקור היא בעקבות המיתוס המקראי. ולכן בשמות מוזכר הבריאה. אבל את בני ישראל שכנע לשמור שבת כי המצרים נתנו להם יום מנוחה = שבת. זה היה תחילת המהפכה של שחרור בני ישראל על ידי משה רבינו. הוא דבר ראשון דרש יום מנוחה. ואחר כך דרש את שחרורם ממצרים. וחז"ל אומרים באמת שאת השבת קיבלנו עוד במצרים על ידי משה. וחז"ל שואלים האם משה ידע את חשבון הבריאה כלומר השבת של משה הוא שבת בראשית או לא. לעומק הם שואלים האם השבת של משה היה אותו לוח = המשך של הלוח השביעיות או הוא חידש את לוח השבעיות ?
אני אכן אריק הקבוע…
חלק נכון, אבל הרבה דברים ממש לא נכונים.
1. אנשים עדיין מתקשרים. עדיין יוצרים, עדיים מפתחים דברים והעולם ממשיך להתפתח טכנולוגית ואפילו במישורים אחרים, הודות לידע רב שריים קרוב אלינו
2. בעבר היינו הולכים ברחוב והיו אנשים שמחייכים אבל הרבה היו אנטיפטים או סנובים ולא היו צתייחסים או מדברים עם אף אחד, אז לאנשים האלו יש היום פתרון להתחבא מאחורי הסמארטפון, זה אותו דבר.
3. אנשים היו יושבים בלי סמארטפון בהרבה מקומות אבל לא מדברים בהכרח, או לא יודעים לדבר , הם היו אולי נחשבים מטומטמים ולא היו להם יחסים עם בניאדם אחרים, אולי (אולי) בגלל המחבוא הזמני מידי פעם מאחורי הסמארטפון גורם לאנשים להיראות יותר עסוקים/חכמים/מושכים ופחות אנשים נופלים מהחברה על חוסר התאמה של טיפשות (הם עדיין אותם אנשים ואולי גם טיפשים).
4. יש חסרונות שהמדיה הביאה אלינו שזה שחייבים כל הזמן לחדש כמו לדוגמא פרסומות , פעם היינו רואים אותה פרסומת חודשים ועוד היינו מתרגשים ממנה, היום במקרה הטוב נתרגש פעם אחת מפרסומת.
אני כן תומך בחלק מהדברים המובאים כאן אבל לא בכל ולא בקטע שאנחנו במצב חרבנה שחייבים לפתור אותו, עדיין יש אנשים שמשתעממים בין בלי סמארטפון ובין עם, וכו וכו וכו.
?
הדברים נכונים וחשוב לומר אותם.
עוד יותר חשוב לומר אותם לאלה שלא נותנים לעצמןם להשתעמם ולומר אותם כך שלא יהיו בהם 'חורים'… למה הכוונה?
'חורים' הם קטעי דעות, אמונות ואמירות שיש ספק בנכונותם. אם נגיד לילד, במיוחד ילד חכם ומהיר מחשבה, ש"רעיונות חדשים, מקוריים, חשובים או משעשעים, דורשים זמן, רוגע ומחשבה מעמיקה כדי להתפתח", ואם ההתנסות של אותו ילד לימדה אותו שרעיונות מגיעים "משומקום, כאן, עכשיו ומייד" אז הטלנו ספק בכל המאמר וחבל שכך!
דבר נוסף הוא הקדמות ארוכות: לי אין בעיה לקרוא את הרקע, ההקשר, ההיסטוריה ומה אמרו על הנושא אנשים חכמים שאולי עדיין בחיים ואולי לא, אבל האחיין שלי עשוי שלא להגיע לפסקה השלישית – אז לטובת אלו שהכי צריכים לשמוע אפשר לוותר לרגע על הפורמט "הנכון" ולדבר לקהל היעד.
אמר לי פעם המורה שלי לשעבר למלאכה (ז"ל) שלילדים היום אין סבלנות, גם אם הפרויקט מאד מעניין אותם, אם הם לא מסיימים אותו תוך שיעור אחד, מקסימום שניים, הם זונחים אותו.
הילדים האלה, הם קהל היעד של המאמר הזה והוא צריך להיות כתוב בצורה שהם צורכים אינפורמציה ובמקומות שהם צורכים אותה.
אם זה אכן נעשה והמאמר הזה נכתב *בנוסף* למם קצר ונטול חורים באינסטוש ו/או דומיו, אז הכותב הלך צעד או שניים מעבר לדרוש. אם לא, אז דרושים צעד או שניים נוספים.
…ואם הארכתי קצת זה בגלל שאני יודע שמי שטורח/ת לקרוא את התגובות יכול לעמוד בקצת מלל עודף 😉
נ.ב.- הכתוב לעיל כוון כביקורת בונה וקריאה לפעולה, אם הייתי יודע בעצמי איך לנסח "מם קצר ונטול חורים" לא היה צורך להשקיע בכל כך הרבה מלל, הייתי עושה זאת בעצמי… קרוב לוודאי תוך בהייה או שוטטות ללא תכלית מסוימת.
ברכות על המאמר החשוב,
הרגעים הכי חשובים בחיי היו מלאים בשעמום!
בעיקר בתור ילד.
כשהייתי בוגר שילמתי ונסעתי לסוף העולם ימינה, כדי שיהיה לי משעמם.
הרגעים הללו אפשרו לי להגדיר את עצמי, להבין מה אני רוצה מעצמי, מה אני רוצה לעשות עם עצמי , מי אני רוצה להיות, ועם מי אני רוצה להיות!
אני חרד מכך שהיום רוב האנשים (והילדים) דבוקים למסך וחווים שעות של רצף תזזיתי ריק מתוכן.
מישהו כתב פעם את הספר "הלם העתיד" שהתריע על הצונאמי העתידי של מידע וריגושים. היום אפשר לדבר על "הלם ההווה", ובפועל בזה מתמקד כותב המאמר. מאד שימח אותי לקרוא שגישתי לחיים מתוארת במדויק על ידי הכותב ואני מעידה בהן צדק שזה תא קשה, ובהחלט מהנה "לעשות המון כלום". ברוח זו גם עבדתי נל הדוקטורט שלי שמוקדש תאישיות האוטונומית.