ברנארד ליאטר נולד ב-7 בפברואר 1942 בבלגיה והחל משנות ה-70 עסק במגוון רחב של תפקידים בתחום המערכות המוניטריות של הבנקים. בזמן כהונתו בבנק המרכזי של בלגיה הוא יישם את מנגנון ההמרה (ECU) שנועדה להפוך את אירופה למערכת מטבע אחת. לימים תקרא מערכת זו "מערכת האירו" ותהפוך לכלכלה השניה בגודלה בעולם. בתקופה זו שימש ליאטר גם כנשיא מערכת התשלום האלקטרוני של בלגיה.
באחד הביקורים של ליאטר בבאזל פגש את נשיא הבנק להסדרי סליקה בינלאומי. הנשיא סיפר לליאטר שקרא את ספרו על אמריקה הלטינית. הספר חזה את משבר החובות שפרץ כמה שנים לאחר כתיבת הספר . בתגובה לשאלתו מה הוא עושה בבנק המרכזי, השיב ליאטר שהוא מאמין שהוא זיהה כשל מערכתי במערכת הבנקאית, מה שעלול להוביל בעתיד לכמה וכמה משברים שאכן בדיעבד התרחשו. ליאטר מספר כי מנהל הבנק השיב לו: "ברנרד, אתה לא מבין. כל הבנקים המרכזיים בעולם, הבנק העולמי וקרן המטבע העולמית, קיימים רק למטרה אחת: להמשיך להניע את המערכת בדיוק כמו שהיא — לא כדי לשפר אותה. אז אתה מבזבז את זמנך". שיחה זו היתה נקודת מפנה בחייו של ליאטר והוא החליט לפרוש מהבנק המרכזי ולהקדיש חלק גדול מחייו לשינוי המערכת.
ליאטר כתב ספרים ויצא למסע חובק עולם של הרצאות וכנסים בהם הזהיר מפני הכוח הגדול מידי שהחברה נתנה לבנקים. הוא יצא נגד המונופול הבנקאי לייצר את רוב הכסף בעולם ולהחליט מי מאיתנו יקבל אותו ומי לא. הוא לא היסס לצאת גם נגד הבנקים המרכזיים בהם עבד וטען שהם "משמרים את המונופול הבנקאי – במקום לדאוג לעתיד האנושות". על עמדותיו שילם ליאטר מחיר חברתי כבד. בהרצאה שנשא בישראל ב2012 סיפר כי הוא ממודר באופן קבוע מכנסים כלכליים חשובים, ומוחרם על ידי הממסד הכלכלי העולמי. למרות תרומתו הגדולה לבניית מערכת היורו ושינוי השיח המוניטרי בעולם, הוא צחק על כך שהוא לא נמצא במתח לפני ההכרזה על הזוכים בפרס נובל לכלכלה, מאחר שהפרס ממומן על ידי הבנק המרכזי של שבדיה.
ב28 במאי 2014 הגיע ליאטר לדיון בועדת הכלכלה בכנסת על השיטה המוניטרית בישראל. גם פה ביקורו לא התקבל בברכה בקרב כלכלנים בכירים, שלחצו על יו"ר הועדה דאז, אבישי ברוורמן, למנוע את הופעתו. נראה לרגע שהלחצים עבדו. כמי שהיה אחד המעורבים בביקור יחד עם חבריי בתנועה לשינוי מוניטרי קיבלתי טלפון ערב הדיון מאחד מעוזריו של ברוורמן: "יש לחץ גדול שליאטר לא יופיע בוועדה. אנחנו מעבירים את הישיבה לחדר צדדי סגור ללא פרוטוקול" . לאחר לחצים נגדיים מצד מארחיו של ליאטר בישראל, הוחלט בסוף לקיים את אותה ישיבה כמתוכנן, אבל אז קיבלתי שוב טלפון תמוה מאותו עוזר: "ערן רק תדאג בבקשה שלא יהיו מצלמות ולא יהיו עתונאים".
בדיון הציג ליאטר את משנתו בה טען כי מערכת המטבע הקיימת פגומה. מערכת זו מבוססת על כסף המיוצר מחוב (או כפי שמכונה בפני הציבור:אשראי"). הכסף מונפק ברובו על ידי המונופול הבנקאי, ובנוסף נגבית עליו ריבית חיובית. המערכת הזו לפי ליאטר יוצרת אי יציבות קיצונית במערכת הכלכלית והיא למעשה גורמת לאינסוף מחזורי גאות ושפל. בנוסף טען שהמערכת מאחסנת בתוכה מנגנון מובנה בו העושר עובר בצורה שיטתית מרבים לידי מעטים דרך מגנון הריבית.
ליאטר הציע לישראל להפעיל מערכת מטבע מקבילה אותה כינה "מטבע כחול לבן". את המטבע החדש תייצר המדינה אלא שהפעם היא לא תייצר אותו מחוב נושא ריבית. לדבריו מערכת כזו יכולה לפעול במקביל לשקל אותם מייצרים הבנקים בזמן מתן אשראי. "אפשר יהיה לשלם עם המטבע החדש מיסים ואם הבנקים יתמוטטו למעשה זו תהיה הבעיה שלהם והממשלה תוכל להציל מה שחשוב לה", אמר ליאטר. הוא ציין כי הבריטים למשל כבר היום משתמשים בשני מטבעות, גם בלירה שטרלינג וגם ביורו. ליאטר הסביר כי יעילות היתר וחוסר הגיוון של המערכות המקובלות כיום מובילה למשברים. "צריך לשמור על גיוון מוניטרי כדי לשמור על יציבות מערכת המטבע". ליאטר אף הציג מספר דוגמאות למדינות או אזורים בהם נהוג להשתמש בתחליפים למטבע, כמו בנק זמן או במטבעות משלימים כמו הבריסטול פאונד בעיירה בריסטול שבבריטניה.
ליאטר תמך באפשרות שעוד גופים – מעיריות ועד קהילות בחברה ייצרו סוגי מטבע מקומיים משלהם. המטרה היא ליצר מגוון מטבעות בהתאם לצרכי הקהילה ובמקביל למנוע מהבנקים שליטה בלעדית על התחום. מדובר בחשיבה מהפכנית ויש יגידו עתידנית. בראיון שנתן בעבר לאשר שכטר מדמרקר הבין ליאטר ששינוי כזה לא יבוא בקלות. לדבריו, "כן, תהיה מלחמה. הבנקים יעדיפו את הסטטוס קוו והבנקים המרכזיים קיימים כדי לשמר את הסטטוס קוו. אבל הבחירה שעומדת בפנינו היא בין בניית עתיד לאנושות עם ביוספירה שעובדת ללא שינוי אקלים ואוכלוסייה שלא רעבה למוות, לבין שימור של המונופול הבנקאי".
שלושה ימים לפני יום הולדתו ה-77 הלך ליאטר לעולמו. בניגוד לבנקאים אחרים במעמדו, הוא העדיף לוותר על התהילה והכסף הגדול ויצא למסע אמיץ למען האנושות. יש האומרים כי בדעותיו הוא הקדים בהרבה את זמנו וכי המערכת במוקדם או במאוחר תאלץ להתיישר לפי העקרונות שהציב. מה שבטוח שהעולם איבד החודש איש יקר וחשוב.
יחד עם כל חברי התנועה לשינוי מוניטרי בישראל, אני אבל על לכתו של ברנרד לייטר, אחד הכלכלנים המוניטריים החשובים ודוברי האמת בעולם. גורלו של לייטר להיות מוחרם על ידי הבנקאות הגלובאלית השלטת, מזכיר לי את השמאל הפוסט ציוני השליט בישראל שפועל בניגוד לאינטרסים הקיומיים של המדינה ופועל להחרמה אקדמית של כל הפועלים למען האינטרס הקיומי של ישראל. כי אכן בעולמנו, לא פעם דוברי האמת מוקעים ומוחרמים. בהקשר זה אני גם נזכר בגורלו של רפי רותם חושף השחיתויות, שמוחרם, מנודה ונרדף על ידי הממסד המשטרתי והמיסויי בישראל.
"ליאטר הציע לישראל להפעיל מערכת מטבע מקבילה אותה כינה "מטבע כחול לבן". את המטבע החדש תייצר המדינה אלא שהפעם היא לא תייצר אותו מחוב נושא ריבית"
אכן, כסף הליקופטר- יעבוד נהדר כמו שעבד לאימפריה הרומאית, לרפובליקת ויימאר ולוונצואלה.
""צריך לשמור על גיוון מוניטרי כדי לשמור על יציבות מערכת המטבע"'
עוד 'גיוון' כזה ואבדנו! יהיה השקל החדש הנוכחי שמופק ע"י בנק ישראל ובנוסף יהיה 'מטבע כחול לבן' שיופק גם ע"י בנק ישראל ובנוסף כסף הליקופטר של עיריות, מחוזות, קהילות ושבטים.
אבל מה לגבי הרעיון של כסף פרטי קריפטוגרפי? גוואלד! מה עם זהב? מה פתאום! ליאטר (ואתר זה) רוצה גיוון בין מטבע ממשלתי א' למטבע ממשלתי ב'.
"הבחירה שעומדת בפנינו היא בין בניית עתיד לאנושות עם ביוספירה שעובדת ללא שינוי אקלים ואוכלוסייה שלא רעבה למוות"
בוונצואלה בזכות הבוליבר הליקופטר השיגו גם וגם – מבטיחים מזור מרעב ע"י מחזור כלבים, חתולים, חולדות ויונים.. 2 ציפורים באבן אחת! (גם את הציפורים האלה יואכלו).
"הוא יצא נגד המונופול הבנקאי לייצר את רוב הכסף בעולם"
אני מניח שהכוונה כאן להיפותזה על פיה בנקים מסחריים מפיקים כסף מאין ע"י עקיפת יחס הרזרבה, יש להזכיר שההיפותזה הזאת אינה נתמכת על דבר פרט למחקרים של בנקים מרכזיים (אנגלי וגרמני) – בדיוק אותם גופים שלטענת ליאטר אינם אמינים.
כבוד לך ולנו אלון
לבוא ולתלות פה את תגובתך המעמיקה והמנומקת
ליד שאר התגובות הרדודות וחסרות הטעם והנימוק
חברים יקרים (בעיקר לגולשים הימניים)
במכון וון ליר היית דיון על ההפרטה הישראלית בעשורים האחרונים.
זה דיון שכדאי לשמוע והיא נמצאת ביו טויב.
"ניאו-ליברליזם ומדיניות ההפרטה בישראל: השפעתם על הדמוקרטיה, על השוויון ועל הפערים החברתיים | רב-שיח"
תאזינו בדקה 1:07:43
לסיום:
מילטון פרידמן טען כל הזמן על הפרדוקס היהודי: "מעטים האנשים אשר הפיקו תועלת רבה כל כך מהיזמה החופשית ומהקפיטליזם התחרותי כמו היהודים: ומעטים האנשים אשר התנגדו בצורה כה עקבית לקפיטליזם ופעלו כה רבות כדי לערער את יסודותיו האידיאולוגיים כמו היהודים." (קפיטליזם וחירות – מילטון פרידמן)
הטיעון פועל ככה: היהודי הוא מיעוט ולכן עדיף לו קפיטליזם.
ותראו איזה פלא – חברי הימניים. כאן בארץ מיהו המיעוט ?! נכון, הערבים כמובן. והנה על פי הדיון במכון וון ליר הערבים מעדיפים באמת את הקפיטליזם. ובאמת הם – הטייקונים הערבים – משגשגים מאוד בכל הארץ. איפה שאתה זז בארץ בצפון ובמרכז ובדרום ובשטחים, אתה רואה שיגשוג.
שאתה בא אצל העמך היהודים שהם הריבונים ?! הם אוכלים רק חרה !!!
זה אגב מסביר למה הערבים לא מתחברים לשמאל בעשורים האחרונים, ועוד נראה שרוב הקולות של ביבי והליכוד יהיו דווקא מהערבים.
"זה אגב מסביר למה הערבים לא מתחברים לשמאל בעשורים האחרונים"
כדאי שתתנתק זמנית מ'חוף ים מטריף בעולם' ותבחן את עובדות המציאות:
הערבים הם אחת הקבוצות הדומיננטיות בפריימריז של מפלגת העבודה.
"ועוד נראה" – אם בזיהוי עובדות המציאות בהווה כשלת, למה אתה חושב שניבוי המגמות שלך יקלע?
כתבה מבולבלת מאוד. הנה הסבר פשוט
בנק מרכזי – סוכנות ממשלתית שמדפיסה כסף
בנק ״מסחרי״ – סוכנות ממשלתית (דה פאקו) שמיצרת אשראי
ההצעה שהממשלה תיצור מטבע משל עצמה קורה בפועל. כל מה שהולך פה הוא מאבק כוחות פנים ממשלתי על השליטה.
מבחינתנו זה לא משנה, זה פשוט ויכוח מי יזכה לאנוס אותנו.
שחרורון היקר
החברה הישראלית (בעיקר ביבי והימין מרוב פרדוקסליות) ויתרה על הריבונות הכלכלית ומסרה אותה לארגונים זרים.
במקום זה הימין המציא – כנחמת טיפשים על ויתור הריבונות הכלכלית – את "חוק הלאום", כאילו זה מנחם מישהו במציאות הראלית.
מה שערן היקר לכאורה טוען כאן היא שצריך להחזיר את הריבונות הכלכלית לחברה הישראלית.
אז למה אתה כל הזמן מתעקש לטעון ששליטת הבנקים זה אותו דבר כמו ריבונות כלכלית חברתית? מה גם שהעצה המהפכנית כאן במאמר של ערן היא שלא תהיה מטבע יחיד ככה שלא תהיה שליטה בלעדית למישהו על המטבע.
אתה בעצם טוען: תשאירו את השליטה בידי הארגונים זרים כי כל פתרון אחר אותו דבר, ולא היא לדעתי. המצב לא טוב ולכן צריך למצוא פתרון והפתרון לעיל היא בכיוון הנכון.
מה זה "ריבונות כלכלית חברתית"? זה אוסף מילים בלי שום משמעות
שחרורון היקר
תגיד שאתה לא יודע את משמעות המילים ואל תאמר שזה רק מילים.
ובכן, כמו שיש "מדינות" לכל עם ועם כי כל עם רוצה ריבונות (תקרא לזה עצמאות) ולא רוצה להישלט על ידי זרים\אימפריה וכדומה. ככה בנושא הכלכלה והמטבע וקניין. כלומר אף עם לא רוצה להישלט על ידי מטבע זרה. אף עם לא רוצה שזרים יקנו את משאביה וכו' וכו'.
אותו דבר מדיניות כלכלית. אף עם לא רוצה שמישהו יכתיב לו אייך להתנהל כלכלית.
מדינת ישראל נכבשה על ידי אסכולת שיקגו בשנות השמונים\תשעים. כלומר ארה"ב הכתיבה לנו לקבל את אסכולת שיקגו מכוח זה שארה"ב נתנו לנו קיצבה שנתית. והנה אין לנו ריבונות כלכלית.
מה עוד, אנו תלויים בדירוג האשראי = ארגון זר, אנו תלויים בבנק העולמי = ארגון זר ועוד ועוד.
לדוגמא: נושא יוקר הדיור בארץ, בא מהמדינות הזרה. המושג הזה שיהודי בארץ ירושתו צריך לשלם משכורת שלימה לאחיו החזיר על לישון בארץ ירושתו. היא מושג שבא מארץ המאגרים = ארה"ב. ולא תואמת לשום ארץ ועם שיושב בארץ ירושתו.
הנגיד פישר (עם פה דגושה) שלא איפשר לבנות דירות בארץ כאובססיה ממש, הוא בעצם פעל על מדיניות כלכלית זרה. וככה ממשיך בנק ישראל אחריו, וככה משרד האוצר.
שהיית לנו עצמאות כלכלית, בנו דירות כל הזמן לפי הצורך. שאין עצמאות כלכלית, פשוט אין דירות ומה שיש הם יקרים מאוד ככה שכל זוג צעיר חייב לשלם משכורת שלימה על לישון בארץ ירושתו.
לסיום:
כל תוקף זה שלכל עם יש מדינה וגבולות מדינה (ולא שכל כדור הארץ היא מדינה אחת) היא בראשונה צורך כלכלי וקנייני. דבר ראשון "קניין" דבר שני "התפרנסו זה מזה = חלוקת העבודה.
עצמאות העם מבוטלת שאין לו קניין ואין לו התפרנסו זה מזה.
וזה מצב בארץ ישראל. אין קניין ואין התפרנסו זה מזה כי כל אחד חייב להתחרות עם כל העולם ולא רק בתוך עמו. אז מה הסיכוי שלו ??? אתה מבין ?
היהודי חזר לארץ בשביל קניין והתפרנסו זה מזה. והנה הימין הישראלי מבטלת הלכה למעשה את עצמאות היהודים בארץ ירושתם.
ביבי נתניהו ראש ממשלתינו ייזכר לעולמים כמי שחרב את הבית השלישי, הוא ביחד עם בנט ושקד. כלומר הימין כולו מחריב את הבית השלישי.
מילא היו רשעים, ולך תבין רשעים. אבל לצערינו הם אפי לא מודעים לכך כלומר הם פנאטים גמורים.
חרטה של פופוליזם ..אדריכל היורו חזר בתשובה ? או עוד זקן רודף פרסום