תוכנת שיתוף ההסעות אובר היא נושא חם בשוק התחבורה העולמי ובשוק הישראלי
בשנים האחרונות. מדובר באפליקציה שהיא מהפכה של ממש. האפליקציה מאפשרת לנהגים פרטיים לאסוף נוסעים על הדרך ולקבל מהם תשלום. המשמעות של האפליקציה ברורה לכולם- מדובר במכת מוות לענף המוניות. בעולם תחת אובר כל אחד יוכל בדרך יחסית פשוטה להפוך להיות נהג מונית. דבר זה גורם למהומות אלהים בעשרות המדינות שאובר כבר פעילה בהן, ולמלחמת חורמה של נהגי המוניות באותם מקומות.
מבלי להכנס לכל השאלות המסובכות שמעוררת אובר בחברה ובכלכלה – נציין שמי שמונע את כניסתה במתכונתה המלאה לשוק הישראלי הוא שר התחבורה ישראל כץ. זו עובדה מוגמרת שהציתה דיונים שלמים כבר כמעט שנתיים בתקשורת של בעד ונגד.
רק אדם אחד מסתבר לא ידע כלום. רוה"מ שלנו היה צריך לטוס בשבוע שעבר עד הועידה הכלכלית בדאבוס (בליווי אשתו ??) כדי לשמוע, ששר התחבורה שלו לא מאפשר לאובר להכנס לשימוש מלא בישראל. הוא שמע את זה בפעם ראשונה ישירות מטראביס קלאניק, מנכ"לה המיליארדר של אובר. טוב, בואו לא נהיה תמימים – בואו נודה שלהאמין לנתניהו שלא ידע ולא שמע על זה קודם לכן הוא אתגר גדול מידי להגיון.
אם נתניהו באמת אוהד כל כך גדול של האפלקציה המהפכנית, עד כדי כך שהוא מוכן לקחת את הסמכויות הדרושות לכך משר התחבורה כדי לדאוג להפעלתה המלאה בארץ, כיצד יתכן שעמד בשקט שנתיים תמימות ונתן לכץ לחסום אותה בגופו? מה קרה שפתאם אחרי אותה שיחה עם מנכ"ל אובר, שאיש לא יודע מה נאמר בה, הפך נתניהו ביום אחד ללוביסט מספר אחד של המיליארדר מארה"ב? הרי אחד הנושאים הראשונים שהעלה בישיבת הממשלה אחרי מסעו בדאבוס היה קידום עסקי אובר בישראל. יש שאומרים שיתכן שזה היה רק כלי ניגוח בידי נתניהו נגד כץ, יריבו המר מהליכוד. היה אפשר לקנות את ההנחה הזו בשתי ידיים אילו היתה זו הפעם היחידה שנציג תאגיד גדול פגש בנתניהו וגרם לו לפעול למען עסקיו בממשלה.
בפעם האחרונה זה קרה לפני כשלושה חודשים, מיד אחרי שנפגש נתניהו במשרדו עם לוביסט בכיר של נובל אנרג'י (בתקשורת הוא מוכר יותר כנשיא לשעבר ביל קלינטון). אז הוא הוציא הודעה שיקח לעצמו את סמכויותיו של השר דרעי בתוך ימים. בכך הסיר את המכשול האחרון בדרך לאישור מתווה הגז החלומי של נובל בישראל.
כל זה מעורר כמה שאלות מאד מטרידות: מתי בפעם אחרונה נפגש נתניהו עם בעל עסק קטן בישראל כדי לשמוע על קשייו הבירוקרטים? מתי בפעם האחרונה התעמת עם מישהו בממשלה כדי לקדם עסק שלא שייך לטיקון ושיכול להועיל להגברת התחרות? ובכלל- ממתי תפקידו של רוה"מ הוא לקדם עסקים פרטיים, טובים ככל שיהיו, בישיבת הממשלה?
אולי השאלות האלו נשמעות פופוליסטיות, אבל השאלה היא שאלה רצינית הרבה יותר של איך יתכן שהדלת של ראש הממשלה סגורה עבור החלשים ביותר בחברה, ועבור המיליארדים נפתחת אוטומטית כמו בכניסה לסופר?
ואולי התשובה מאחורי השאלה הזו חושפת מי באמת שולט במדינה הזו, ואלה בטח לא כץ וגם לא נתניהו.