רוני חזקיהו, החשב הכללי באוצר. צילום מסך מתוך יוטיוב
אז זה עובד ככה: על מנת לממן את ההוצאות האדירות של הממשלה לצורך פיצוי על נזקי הקורונה נאלצה המדינה ללוות כסף ממשקיעים. יחידה מיוחדת לניהול החוב הממשלתי באגף החשב הכללי באוצר, מגייסת הלוואות באמצעות תהליך הנקרא "הנפקת אג"ח ממשלתי".
אג"ח, כלומר אגרת חוב, מאפשרת לממשלה לגייס כסף מהציבור בצורת הלוואה. הממשלה מנפיקה את איגרת החוב לציבור המשקיעים. המשקיעים שרוכשים את האיגרת מלווים בעצם כסף למדינה, ומקבלים בחזרה את ההלוואה עם ריבית לפי התנאים שנקבעים מראש בתנאי האיגרת.
במקרה שלנו החשב הכללי רוני חזקיהו פונה בשם מדינת ישראל למשקיעים, בדרך כלל גופים מוסדיים ופיננסים גדולים. הוא מציע להם לרכוש אגרות חוב לתקופות שונות בתמורה לריבית שהוא מתחייב בשם המדינה, ובשם כולנו, לשלם להם שנים קדימה.
חשוב לציין, הנפקת אגח היא כלי גיוס כספים יחסית שכיח במדינות בעולם גם בשגרה, ומשמשת כדרך מקובלת כדי לממן את פעולות הממשלה. העניין הוא שלהנפקות האלה יש מחיר שמורכב להסביר אותו לציבור: הריבית שהמדינה צריכה לשלם עליהן מידי שנה, דורות קדימה.
למעשה כל שנה, עוד לפני הקורונה, כולנו משלמים כ-39 מיליארד שקלים, ריביות על כספים שמשרד האוצר כבר גייס בעבר כדי לממן את ההוצאות החורגות מההכנסות. הריביות האלו הם סעיף ההוצאה החמישי בגודלו בתקציב המדינה, מתחת למשרד הביטחון, החינוך, הבריאות וביטוח לאומי.
משקיעים מחו"ל כיסו את חובות הקורונה
אז מה חדש? בניגוד לעבר, ישראל זקוקה הפעם להמון המון כסף, ומהר. חבילות הסיוע לעסקים לצד הירידה בהכנסות הכניסו אותנו לבור תקציבי עמוק. למעשה מדובר בסכום כסף כה גדול שהחשב הכללי באוצר אפילו לא ניסה לפנות לשוק המקומי כדי לנסות ולגייס אותו משם. חזקיהו החליט באופן שנוי במחלוקת לפנות ישירות למשקיעים בחו"ל.
כך יצא שהאוצר לווה בסוף אפריל, באמצעות הנפקת אג"חים בטאיפיי שבטייוואן ובלונדון שבאנגליה, חמישה מיליארד דולר. מדובר בסכום שיא שמדינת ישראל לוותה אי פעם ביום אחד. על פי הודעת האוצר בהנפקה נרשמו ביקושים גבוהים של כ-300 משקיעים מלמעלה מ- 30 מדינות, על אף שההנפקה יועדה בעיקר לשווקים האסיאתיים.
ועכשיו לשאלת מיליון הדולר: כמה זה יעלה לנו?
אז ככה: האוצר התחייב בפני המשקיעים לשלם להם עבור הכסף ריבית שנתית של 3.8% למשך לא פחות מ-40 שנה עבור ההלוואה. הפעם הראשונה שבה גויס סכום עצום כזה היה חודש קודם לכן, אז גייסה המדינה 5 מיליארד דולר בהנפקה שביצעה בלונדון. בהנפקה לקחו חלק למעלה מ- 400 משקיעים שונים מכ- 40 מדינות. האוצר הנפיק אז אג"ח בשווי 2 מיליארד דולר לטווח של 10 שנים בריבית של 2.75% לשנה, עוד שני מיליארד נוספים ל-30 שנה בריבית 3.875%, וגולת הכותרת – אג"ח בשווי מיליארד דולר ל-100 שנה בריבית 4.5%.
כל הכסף הזה אמור לסייע למשק ולממן את הגירעון הצפוי לפי תחזית האוצר להגיע לעד 150 מיליארד שקל עד סוף השנה.
הכנסנו את ניני הנינים שלנו לחובות עד יום העצמאות ה-172
ישראל היא מהמדינות הבודדות בעולם שהנפיקו אג"ח לתקופת זמן של 100 שנה. נתניהו והאוצר ראו במהלך זה הצלחה גדולה שמביעה הבעת אמון גדולה של השווקים בחו"ל בעובדה שנשרוד כדי לשלם את החובות.
הם הצניעו את המשמעות השנייה והפחות סימפטית של גיוס כזה: משמעות המהלך היא שהנכדים והנכדות של הנכדים שלנו ישלמו עד יום העצמאות ה-172 של מדינת ישראל 45 מיליוני דולר כל שנה, רק כריבית למשקיעים זרים, כדי לממן את משבר הקורונה שמתרחש כעת. על ההלוואה הזו המדינה תחזיר למשקיעים סכום של כ-4.5 מיליארד דולר. פי 4.5 מהקרן, כלומר מגובה ההלוואה שקיבלה המדינה. הקרן עצמה תוחזר בשלמותה בפעם אחת בתשלום האחרון בעוד 100 שנה.
פה יש לציין למי שרץ לרכוש את הא"גח הזה, כדאי שידע שהערך הראלי שהמדינה תחזיר במהלך 100 שנה, יהיה נמוך משמעותית מערכם של 4.5 מיליארד דולרים היום. הסיבה היא שכוח הקנייה של הדולר בעוד 100 שנה יהיה נמוך משמעותית מכוח הקנייה שלו היום.
כך או אחרת, מאז תחילת המשבר שיעבדה המדינה את הדורות הבאים לחובות בגובה 10 מיליארד דולר, עליהן תחזיר כ-15 מיליארד דולר – פי 1.5 מהקרן. מתחילת השנה גייס האוצר 13 מיליארד דולרים בשווי שקלי של כמעט 50 מיליארד ש"ח. מדובר בסכום חסר תקדים ומדאיג בתקופה כל כך קצרה של כ-4 חודשים.
לשם השוואה, בחודש אחד לבדו במרץ-אפריל, האוצר גייס חוב ממשלתי בסכום שקרוב לסך כל עליית החובות בכל 2018, אז גדל החוב בכ-5.5% ועמד על 788 מיליארד ש"ח, לעומת 747 מיליארד ש"ח שנה קודם לכן.
מה שבטוח שלא לירושה הזו מצפים כל הדורות הבאים שיהיו אחרינו.
קיים סקטור במדינה שכבר לא יכול לעבוד. אלו הם הפנסיונרים שעבדו, יצרו, נלחמו, שילמו מסים מכל סוג , ועתה הם נתונים לחסדי הפנסיה. אותה קיצבה שמנותקת מהמציאות מסביב וערכה רק בירידה. במשך עשר שנים אחרונות הפנסיות קפאו . פני הצרכנים של אותם פנסיות אל המות, בדרך הייסורים הארוכה, קרי שימוש הולך ופוחת במה שהחיים יכולים להציע, והסתפקות במועט שבמועט, על סף רעב או בדרך המחלות כגון קורונה שפעת דלקות שונות שמזרזים את התהליך.
סקטור זה לא יכול להגיד לעצמו אעבוד ואתפרנס…
החברה הצינית מתבוננת בהם תוך תחושה שאם יגדילו להם לדוגמא קצבאות ביטוח לאומי זה יהיה על חשבונה. עתה העצמאים נקלעו לאותו המשחק. שילמו במשך שנים אבל ברגע הקריטי זורקים להם במקרה הכי טוב איזו עצם.
הדפסת הכסף המסיבית חייבת ליצור אינפלאציה אותה רואים במחירי המוצרים השונים, אבל כנראה מנגנוני בלימה ו"איזון" שיוצרים לכאורה מצג שווא , מונעים מהזכאים בכל מובן להנות מהכנסה התואמת את המציאות.
ההלואות היקרות לצורך השעה עוד יחמירו את המצב
אם אני רוצה כסף אני צריך לעבוד אם אני רוצה בריאות אני צריך ללכת לרופא ולהקשיב לו בקיצור יש לנו מדינה טובה עם כל השירותים המקסימליים הנצרכים זאת אומרת משק שעובד נהדר לא בריא לקטר פשוט להגיד תודה על הכל והטוב כבר יופיע מאליו בהצלחה לכולם
טוב שאתה כותב באנונימיות, אחרת היית מתבייש לראות את הפרצוף שלך מרוב שטויות שכתבת.
אם אני רוצה כסף אני צריך לעבוד? ממתי עשירים עובדים? ממתי ילדי עשירים עובדים?
אגב ראית איי פעם בנקאים עובדים?
ואפי' שאין לי כסף, מה הבעיה פשוט ליצר את הכסף ברזרבה חלקית אם בכלל רזרבה?
הרי בדיוק ככה נוצר הכסף הציבורי. הבנקים מיצרים כסף לי מאוויר על הבטחתי שאני יעבוד בעתיד.
ואגב, שמעת פעם על גנבים? הם לא עובדים ויש להם כסף. ומי קבע שאסור לגנוב? הרי להפך, כתוב: לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב" (משלי). כלומר לאדם רעב מותר לגנוב.
לסיום:
המשפט שלך "אם אני צריך כסף, אני צריך לעבוד", הוא משפט שהאדון הדיקטטור זועק כלפי עבדיו. כי זה מה שהוא רוצה. אבל לטעון שזה נכון?! הוכחתי לך שאין לזה שם קשר למציאות ולאמת ולצדק ולמשפט.
עכשיו מנין צץ החוצפה לטעון את הטיעון השקרי שלך?
זה בא מפרגמטיזם !! כלומר ידידים אומרים לאדם קרוב שלהם: מה אתה ראש בקיר ונלחם מול כוחות רשע אנושית שלא תוכל להם. "פשוט תעבוד ותוכל לחם". הפרגמטיזם שמר על השרידות השחורים שהיו עבדים ושמר ושומר על היהודי בגלות.
המשפט הזה היה פרקטית רלוונטית שיש חלוקת עבודה פעילה. או חלוקת עבודה תחת אדון או תחת חברה.
במצב שאין חלוקת עבודה פעילה, למשל יש הבטלה או יש מגיפה וסגר. או אדם מוגבל כמו נכה, חולה, וכדומה.
המשפט החוצפנית הזו – אם אני רוצה כסף אני צריך לעבוד – קבילה ?! בוודאי שלא !! מי אחראי כלפיו?!
ובכן, אלה שהמציאו את הצוו של "לא תגנוב" !! כלומר אם בני אנוש רוצים צווים כמו לא תגנוב ולא תרצח, כלומר אם רוצים שבאמת הצוו של לא תגנוב יהיה קביל, הם צריכים לדאוג להם ולפרנס אותם.
לסיום:
אופטימיזם – הטוב כבר יופיע מאליו – זה דבר טוב, אבל בתנאי שאדם אומר את זה לעצמו. לבוא לומר את זה לעבדים נרצעים תחת אדוניהם, זה קלסיקה של "לועג לרש".
שמחתי לעזור
max
תודה דבריך מחכימים אכן אמרתי את זה לעצמי בעיקר פשוט התפיסה שלי שהעולם עובד באופן שתעשה טוב ויחזור אליך טוב וכן חלילה להיפך בשורה תחתונה אם אתה רוצה להנות מהפקת תועלת של אחרים אתה גם צריך להפיק בשבילם תועלת מעצמך אם לא בא לך להזכיר את המילה כסף לא חייב אבל זה הפרמטר כרגע
מי שעקב ושם לב לקורונה הזו מבין שהכל זה פייק קורונה, ניצול של וירוס ככל הווירוסים הקלים ליצירת מגיפה מזויפת, וההוהכחה לזה היא שכל דיוני הקורונה חסויים למשך 30 שנה כי לא רוצים שנדע את האמת,
כל גוף בארץ ניצל את הוירוס למטרותיו השונות
פקידי משרד הבריאות שמאמינים בכפייה ולכן עשו הפחדות וסגר,
ואילו ביבי ניצל זאת להשמדה כלכלית של המעמד הנמוך והביניים בהתאם לתפיסתו וכהרגלו מימי היותו שר הבריאות,
עדיף היה לחסל את הפנסיות הציבוריות ולקצץ במגזר הציבורי אך הוא העדיף להנפיק אגחים למאה שנה
בנק ישראל למרות המשבר החמור בכלכלה לא מראה סימנים לעזרת הציבור אלא רק לעזרה לבנקים
יש שחיתות גדולה במדינה, החשש הגדול הוא שאנו קרובים לנקודה בה נהפוך להיות מדינה מושחתת
כבר מזמן ידוע שכל המערכות הכלכליות הן מערכות פירמידה או פונזי המגובות בכסף מאוויר והן מחזיקות מעמד כל זמן שכסף חדש נכנס לשוק ומשמר אותם. זה הסיבה שהחוב הלאומי של ארה"ב יותר מ-22 טרליון דולאר ומרבית המדינות ברחבי העולם קרובים לחוב של יותר ממאה אחוז תוצר ,רק כי יש מישהו שיקנה את אגרות החוב שלהם ויהיה תזרים של מיסוי עקיף וישיר שיכסה את הריביות הללו. הבנק העולמי במקרה הזה הוא כמו שוק אפור לכל דבר ועניין הפועל באותם דרכים אלימות ,באמצעים אחרים, כלפי מדינות המבקשות הלוואות ממנו כשהם במצב הקרוב לפשיטת רגל. ליטרת הבשר שלהם נופלת כל כולה על האזרחים העניים במדינותיהם והם משלמים לפעמים בבריאותם וברמת חייהם כדי לשלם את החובות הללו.
איגרות חוב של 100 שנה הם עניין ספקולטיבי לחלוטין ונועדו להמכר בזמן וברגע מתאימים הרבה לפני שיגיע מועד התפוגה שלהם. בלי קשר שיטת הפרימידה והפונזי החוקית שמדינות מנהלות יקרסו יום אחד בדרך כזו או אחרת, אלא שקריסות הללו הם חלק מהשיטה הכלכלית וברמה התיאורתית כל חוב נעלם בערך כל 30 שנה מעצם שחיקת המטבע על ידי האינפלציה.
אתה מתכוון בטח לקרן המטבע הבינלאומית ולא לבנק העולמי.
הבנק העולמי מספק אשראי למימון פרוייקטים תשתיתיים בעלי סיכון גבוה במדינות המתפתחות.
קרן המטבע מספקת מט"ח לחברות המתקשות לפרוע את הלוואותיהן בתמורה לרפורמות כלכליות. הכסף שקרן המטבע מספקת משמש ברובו להחזר הלוואות של משקיעים שלרוב מגיעים מהמדינות המפותחות והשבעות. כך שאלו מלווים בריבית גבוהה למדינות המתפתחות ומקבלים את כספם בחזרה באמצעות הקרן במקרה שהסיכון מתממש.
אני לא מבין איך מישהו מוכן לקחת הלוואה בתנאים אלו ואיך מישהו מוכן לתת הלוואה בתנאים כאלו. אם לא תהיה אינפלציה אז הלווה משלם ריבית גבוהה ומפסיד כסף ואם כן תהיה אינפלציה גבוהה המלווה יפסיד. נראה לי שגם הלווה וגם המלווה מהמרים.
לא.
זה היה נכון אילו היו משלמים את הכל (קרן+ריבית) רק אחרי 100 שנה.
אבל פנ משלמים את הריבית (45 מיליון דולר) כל שנה לכן אפקט הריבית דריבית לא פועל.
המכפיל של ריבית דריבית ב 4.5% לשנה, ל- 100 שנים הוא 1.045 בחזקת 100.
התוצאה היא 81.58.
התשלום על הלוואה של מיליארד דולר יהיה 81.58 מיליארד דולר!
לא.
זה היה נכון אילו היו משלמים את הכל (קרן+ריבית) רק אחרי 100 שנה.
אבל פנ משלמים את הריבית (45 מיליון דולר) כל שנה לכן אפקט הריבית דריבית לא פועל.
אכן עצוב.
אכן סדום כאן ולא חלם.
ומה שהכי עצוב זה שאיש לא פוצה פה
כפי שכתבתי בתגובה לפוסט קודם בנושא, אג"ח ל100 שנים זהו פשע נורא שהאנושות יצרה במו ידיה. אמנם ההיסטוריה היא תולדות הפשעים, העוולות והאכזריות של בני-האדם אבל נראה שהצלחנו לעלות עוד מדרגה אחת, בעצם לרדת מדרגה, לעבר התחתית.
זהו שיא של השחתת המידות האנושיות. פשע מוסרי כנגד הדורות הבאים ומהלך אנטי דמוקרטי מובהק.
במעשה זה הצלחנו לעוות את אחד העיקרים האנושיים, העיקרון הפילנטרופיה ההורית, שבו הורים מעדיפים את טובת ילדיהם על פני טובת עצמם. במעשה זה הפכנו את הכיוון האבולוציוני – ההורים חשובים יותר מילדיהם. או אם לדייק קצת יותר במקרה הזה הסבים חשובים יותר מניניהם. שיעבדנו את דור העתיד הרחוק ע"מ לממן את מנעמי החיים של הדורות הנוכחיים.
הצלנו לעוות גם את אחד העיקרים המוסריים והדמוקרטיים בכך ששיבשנו לחלוטין את מושג האחריות והיצוג. קיבלנו החלטה שלא מערבת את אלו שצריכים לשלם עליה. אלו עדיין לא נולדו. גם ההורים שלהם לא נולדו וגם הסבים שלהם לא נולדו. אין אף אחד שימחה בשמם. אין אף יחד שיתנגד, שיפגין, שיגיש תביעה לבג"ץ ושינסה למנוע את הטלת חוב על עלו שלעולם לא יהנו ממנו.
לסדום היינו לעמורה דמינו. החש המוסרי שלנו השתבש לחלוטין. הממסד הציג בגאווה את יכולתו להטיל חוב על בני נכדיו. אף אחד לא מחה. אף אחד לא הפגין. אף אחד לא דרש דיון. וכולנו נהנה מזרם המזומנים שיממן את הדרישות הבלתי נגמרות של המגזרים השונים.
זוהי הבגידה האולטימטיבית בהומניזם, בדמוקרטיה, במוסר, באנושיות, בנאורות ובשאיפה שהייתה אמורה להיות לכל אדם החי במדינה, שהצאצאים שלו יחיו בעולם קצת יותר טוב מהעולם שבו הוא חי.
לפחות בסדום מצאו צדיק אחד. אצלנו אפילו זה לא נמצא.
הפתרון האוּלְטִימָטִיבִי לכל עוולות העולם הוא שמי שמסוגל להתעלות ולוותר על אנוכיותו המעוורת, שלא יביא ילדים לעולם מטורף, שאינו יוצא מגדר מדור ממדוריה של גיהנום רבה.
אולטימטיבי היקר
להפך, צריך רק להוליד עשרה צדיקים ואז גם סדום ינצל מהכחדה.
דבריך מזכירים לי אחד מהסרטים של ג'מייס בונד שמספרת על פרופסור שטען שצריך להשמיד את האנושות כי הם רעים והלכה למעשה הלך לבצע את זה.
את אותו דיון היה לאברהם אבינו עם חבריו שרצו להשמיד את סדום כי הם רשעים.
טענת אברהם היה שמספיק שיהיה שם עשרה צדיקים.
מאז היהודים יודעים שהתשובה היא להוליד צדיקים.
לא להוליד בכלל, זה כדור בראש שלך בלי לתקן משהו באנושות.
בלהוליד, יש סיכוי שתצליח לחנך אותם והנה יש לנו צדיקים שיצילו את בני אנוש מהגהינם שהם יצרו לעצמם.
למקסמן
" צריך רק להוליד עשרה צדיקים"
כמובן לא כל ילד שתוליד ייצא צדיק, אפילו לא לך, ולכן עליך להוליד עשרות רבות של ילדים כדי להגיע למכסת מניין הצדיקים האמור.
בלתי אפשרי לביצוע עם אישה אחת בלבד ולכן אביך הקפיטליסט המושבע הוריש לך חוף ים מטריף בעולם ושיכן בו שפחות-מין רבות כחול אשר על שפת הים כדי שאלו יולידו לך את המניין המיוחל.
"את אותו דיון היה לאברהם אבינו עם חבריו שרצו להשמיד את סדום כי הם רשעים"
'חבריו'?! עפ"י התנ"ך היה זה יהווה שביקש להשמיד את סדום ועמורה.
מדהים שגם בתחום 'שלך' אתה לא ממש מוצלח…
יואל היקר
אין לי באמת כוח לשטויות שלך, אבל לגולשים אני חייב לענות לשאלה הטיפשית והשטחית שלך. שמה יש עוד כאלה כמוך שמכירים את התנ"ך אך ורק דרך היהודים באים.
לצערינו אין, לא במערכת החינוך ולא באקדמיה, מי שמלמד ליבה יהודית\חרדית מינימלית ולכן אפשר לצאת כאלה בורים כמו כותבי ושחקני היהודים באים.
הפחד של אלה ללמד לאזרח ליבה יהודית\חרדית, היא שמה רח"ל החילוני יפסיק להאמין בתקומה הלאומית המתחדשת. שמה אולי החילוני יהיה יותר חברתי יותר קהילתי יותר משפחתי וכו' וכו'
ובכן, קורס קצר אייך לומדים תנ"ך.
ניקח את הסיפור של אברהם עם החרבת סדום לדומגא:
הטיעון הנצחי של הישות האימפריאליסטיות נגד חירות האדם ומשפחתו, שהראשון היה נמרוד\חמורבי (נמרוד = מורד = מורד בשכל האלוהי שנטוע בכל אדם מיום היוולדו = 1+1=2. דוגמא קטנה אייך לומדים מקרא. כלומר מהשם אתה מבין שזה לא השם המקורי שלו רק השם בא להעביר לך תובנה עמוקה ש'נמרוד = מורד) היא, שנכון שעצם קיומו של הישות היא כפיתית, אבל זה בסוף כל סוף מביא התפתחות אנושית בכל התחומים, כמו במדעים וטכנולוגיות וכו' וכו'.
אברהם שהיה אנטי תזה לישות הדמיונית, כי זה הופך את האדם לעבד וצאצאיו שייכים לאדון\לריבון, וגיוס הרווקים והרווקות להקרבתם על מזבח הלאום\החברה\האימפריה, תוכיח. (כלומר תוכיח שהאדון העיקר ולא המשפחה, הרי אם המשפחה עיקר מול האמצעי שזה הריבון, ההורים היו מגנים על הרווקים האישים שלהם, ולא ההפך)
אברהם טוען שעצם הכיבוש (כל אימפריה מחזיקה באדמה מכוח הכיבוש והצבא), הקניין הלא קביל, דורש את הקרבת הרווקים על מזבח האימפריה. ולכן בשביל מה כל עמלי?
עדיף ללכת לאדמה שירשתי מחלוקת האבות שזה נח ובניו. שזה הקניין הקביל.
אברהם יודע שאי אפשר קניין קביל בלי לקחת בחשבון את המטיילים וגרים וכו' וכו'
ולכן ממציא את הכנסת האורחים.
והנה עצם המצאת הכנסת אורחים ענה לטיעון הנצחי של האימפריות.
הרי מה טענו? שרק אימפריה יכול לפתח את האנושות. והנה האימפריה המציא את הלבינה ואת החימר ואת חוקי ההנדסה ובני אנוש עזבו את האוהלים ונכנסו לבתים של אבן. ולא רק זה, האימפריה בנה מגדלים ענקיים = מגדלי בבל.
המקרא מוכיח שאם יש לך הכנסת אורחים, כל ההתפתחות ותובנות של בני אנוש מגיע אליך. הרי אורחים באים מכל מקום מכדור הארץ.
והנה באמת שלושה אנשים נציגי מדינות\שגרירים, באים לאברהם ומצליחים לרפות את העקרות של שרה.
לכאורה, אברהם צריך מהיום לאמץ בחום את שיטת המדינות\המשטרים, הרי הצליחו לרפות עקרה = שרה אשתו.
כאן ממשיך המקרא את המטפורה העמוקה.
שלושתם לא באו לאברהם סתם. הם באו לאברהם כמקומי מאוד מקובל כנשיא האלוהים כפי שהמלכים המקומיים אמרו עליו.
הם רצו את הסכמתו להחריב את סדום.
כלומר אחרי שהם הוכיחו לאברהם את יכולתם לרפות עקרות, הם מרגישים כאלוהים בעצמן כמו דנה וייס (עם שני יודים) שמרגישה שמכון וויצמן זה האלוהים. ואז כאלוהים מותר להם להחריב מדינה שלימה, הרי הם הם האינטלקטואלים שמביאים מזור להרבה חולים.
ואז מתחיל הוויכוח הפילוסופי\המוסרי של אברהם מול שגרירי המדינות המתוקנות באותו עת\זמן.
הם טענו צריך להשמיד את הרשעים, הם כמו סרטן בגוף האנושות.
אברהם אומר אם יש חמישים צדיקים, המדינה ניצלת, הרי הצדיקים משפיעים כמו ערן היקר כאן באתר ושאר אנשי החיל מהצדק החברתי זכרונם לברכה.
השגרירים עונים: אין שם חמישים צדיקים.
אברהם אומר אולי יש שם ארבעים וכו' וכו' עד עשרה.
והם אומרים שאין אפי' עשרה והפחות מעשרה אפשר להוציא אותם משם לפני החרבת סדום.
אברהם לא מסכים אבל אין לו מה לומר יותר.
והמקרא ממשיכה לספר מה קרה ששני השגרירים באו לסדום. כלומר אין לכם אוכל אז תתנו שירותי מין. ואז כקנאים וכמרגישים כאלוהים, הם מחריבים את סדום.
זה מזכיר חלק מהשמאל הישראלי. שאפי' הצדק עמם בהרבה דברים, אם אין להם מישהו יותר טוב להעמיד מול נתניהו, אתה לא מחריב את העיר\המדינה, בוודאי לא בעת צרה כמו במגיפה.
כלומר לא מספיק הצדק והמשפט כשלעצמו, אתה חייב לדעת שהצדק והמשפט היא גם אמצעי לפרט ומשפחתו. ולכן אם אין לשמאל מישהו אחר להעמיד מול נתניהו, אז לא מחריבים את כל המדינה, והבג"ץ לא פותח את הכנסת וכו' וכו'
אותו דבר לגבי המשפט, היית צריך לדחות את המשפט עד אחרי שיצא לפנסיה.
כלומר כל זמן שהציבור צריך אותו, אז אתה נותן לו להמשיך. הצדק והנקמה יכולים לחכות.
עד כאן הקורס הקצר אייך לומדים מקרא.
אם יואל היקר תלמד את המקרא כפשוטו, אז למה שאברהם מספר שהוא שומע קולות, לא מאשפזים אותו דחוף?!
אתה יש מבין?
כלל גדול בתורה: "דברי תורה\נביאים\חכמים בלשון הבאי\גוזמה = מטפורה.
אבל שלומדים את התורה כפשוטו, אתה לא מקבל את עומק התבונות שהתורה רוצה שתבין, במקום זה אתה מקבל את יהודים באים.
שכחתי להוסיף משהו קריטי ביותר.
בזמן פלגש בגבעה היו יהודים שלמדו מיזה שאברהם אבינו השתתק מול טענת השגרירים שאין שמה אפי' עשרה צדיקים, אז מותר כבר להחריב את סדום. וזה היה טעות טרגית ביותר. כי הם הלכה למעשה כמעט השמידו שבט שלם = שבט בנימין.
כמה אירוני, היום השמאל עושה את אותו טעות מול שבט בנימין המודרני = הביביסטיים.
גלגלו בגוגל "פילגש בגבעה – רות המואביה – מהפכה מחשבתית חברתית"
שם אני מסביר בטוב טעם את שני הסיפורים (סיפור סדום וסיפור פילגש בגבעה) ומוכיח כמה קריטית היא שלא לומדים נכון מקרא.
אין מה לדאוג מדינת ישראל לא תתקיים מספיק זמן אפילו להחזיר עשירית מחובותיה.
כבר התחלתי לדאוג.
ועכשיו ברצינות – המדינה לא ממש מתפקדת כמדינה – כמות ההשפעה החיצונית שיש על ישראל (בצורה של השפעה מכריעה בקבלת החלטות פנים) הופכת את ישראל למדינה שדמוקרטיה לא יכולה להתנהל בה – כי הממשלה פועלת משיקולים זרים – אז מה זה משנה למי מצביעים
החישוב של סך כל הריבית או העלות הכוללת של ההלוואה לא נכון.
לא נופלים 45 במאה,אלא צריך לעשות חישוב של "ערך נוכחי",כלומר היוון.
״ שכוח הקנייה של הדולר בעוד 100 שנה יהיה ככל הנראה נמוך משמעותית מכוח הקנייה שלו היום.״
כח הקנייה של הדולר יהיה אפס הרבה יותר מהר מאוד מאה שנה (כך גם השקל)
זה לא מפחית מהנקודה החשובה בכתבה: שאתה לווה כסף ואנשיפ אחרים צריכים להחזיר אותו, רמת האחריות יורדת לאפס