היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין קבע דרך המשנה שלו כי על שר האוצר משה כחלון חל איסור לעסוק בכל נושא הגז בגלל חברותו עם איש העסקים קובי מימון. הנה 4 עובדות מדהימות ששופכות אור מנקודת מבט שונה על אותו דו"ח.
1. שלושה וחצי חודשים לקח ליועץ לפרסם החלטה שפקיד זוטר היה מפרסם בשעה.
כחלון הודיע בעבר כי "יפעל בנושא הגז בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה". בכך זרק תפוח אדמה לוהט לעבר היועץ המשפטי. קביעה של וינשטיין שאסור לו לעסוק בעניין, תעניק לכחלון את ההצדקה הציבורית לפנות לנתניהו את הדרך לאישור מתווה הגז בממשלה (זה באמת מה שקרה גם בסוף).
בסוף יוני השנה פנתה התנועה לאיכות השלטון ליועץ בקריאה לפרסם את חוות-הדעת בנושא ניגודי העניינים שיש או אין לכחלון עם חברו קובי מימון. עברו כשלושה וחצי חודשים, ורק אחרי הגשת עתירה לבגץ הועיל היועץ לפרסם את חוות הדעת . מדוע לקח לוינשטיין כל כך הרבה זמן? האם שוב חיכה למסמכים מארץ מפוקפקת במזרח אירופה? כשקוראים את הדוח נדהמים לגלות שבלשכת היועץ דווקא לא עשו כמעט שום פעולה, שמצדיקה את עיכוב פרסום הדוח במעל שעה מקסימום.
2. 'אין לנו מושג מה קובי מימון עושה אבל קבענו שלכחלון יש ניגוד עניינים איתו'
באותה חוות הדעת, שפורסמה על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר, מפורסמת הפיסקה המדהימה הבאה: "נציין כי אף שאין בידינו את הנתונים המלאים בנוגע למערכת הזיקות בין קובי מימון לבין ישראמקו [אחת מהשותפות במאגרי הגז], הרי שנוכח הצהרתך [של כחלון] עמדתנו היא כי עליך להימנע מלעסוק בנושאים המשפיעים באופן מהותי על האינטרסים של ישראמקו בתחום הגז הטבעי".
במילים אחרות, יתכן שמימון הוא כלל לא מבעלי ישראמקו, כפי שטוען כחלון. גרוע מכך, מימון עצמו ועורכי דינו טוענים זה כבר כמה שנים שהוא לא הבעלים. גם פסק דין של בית משפט משנת 2013, שקיבל את הגרסה של מימון ועורכי דינו, לא עזרו לשנות את החלטת היועץ. הוא מבחינתו העדיף לקבל את עמדתו של כחלון מבלי שכלל בדק אותה או אימת אותה. ל-וינשטיין היו כמעט ארבעה חודשים כדי לגלות אם כחלון משקר ואז לידע בכך את הציבור, או האם מימון הוא זה שמשקר בסיפור הזה, ואז להודיע בדחיפות לרשות לנירות ערך כדי שתפתח בחקירה. אבל וינשטיין, שהוכיח שאין לו בעיה להגיע עד גרוזיה אם צריך, בחר בדרך הכי קלה ולא עשה כלום. על סמך הצהרה שלא ברור מה הבסיס שלה, העניק לכחלון את הלגיטימציה לא להפריע להעברת מתווה הגז בממשלה.
3. 'כחלון לא יוכל להתערב בהחלטות ראש הממשלה בענייני הגז גם אם מימון לא קשור אליהם'
האיסור על כחלון לעסוק בנושא הגז הוא גורף באופן תמוה. כך נכתב בחוות דעת בנושא: "מכל מקום, יש לחדד ולהבהיר כי עליך להימנע בנושא הגז הטבעי מכל עיסוק בהיבטים שבהם יש השפעה על בעלי החזקה בשדות הגז, אף אם אינו נוגע באופן ישיר לחברת ישראמקו או למאגר תמר". כלומר בגלל הצהרה שנויה במחלוקת של כחלון, שהיועץ מודה שכלל לא בדק אותה ומימון מתעקש שהיא בכלל שגויה, וינשטיין אוסר על כחלון לטפל באחד הנושאים הכי קריטיים ששר אוצר כלשהוא יתקל בהם בשנים הבאות. זו חוות דעת משפטית, שנראית לכאורה כאילו הוגשה בהזמנה עבור נתניהו וטיקוני הגז. אין ספק שגם כחלון, החושש להתעמת מול נתניהו בנושא, לא מזיל עליה דמעה. החוות דעת הזו הופכת לבעייתית הרבה יותר כשניגשים לחלק הבא באותו דו"ח.
4. בנדלן זה דווקא בסדר: 'החלטות כחלון שישפיעו בעשרות ומאות מיליונים על שווי נכסי הנדלן שקשורים למימון – לא נחשבים ניגוד עניינים'.
בניגוד לעסקי הגז, מימון הוא טיקון נדלן מוצהר. הוא רשום כיו"ר פוליגון נדל"ן ושמו נקשר בעבר עם ענקיות הנדלן בישראל. בחוות דעת כותבת המשנה ליועץ:
"במקרה שמיזם מסוים יובא בפניך [כחלון] בכל זאת, במתכונת כזו או אחרת , וכדי לשלול חשש לניגוד עניינים, יש לקבוע כי עליך להימנע מלטפל בעניין מסוים, אם ידוע לך שהוא משפיע באופן מיוחד על פוליגון נדל"ן, מעגן, איירפורט סיטי, ונצבא החזקותאו על כל גורם אחר שיש לך זיקה עקיפה אליו. ההימנעות תחול בכל עניין שידוע לך כי הוא משפיע באופן מיוחד על אותה חברה, על נכסים שבבעלותה, על חברות הבנות שלה, על בעלי השליטה בה, ועל חברות אחרות שבשליטת בעלי השליטה".
נזכיר שרק נצבא לבדה מחזיקה נכסים בשווי 5.3 מיליארד שקל וכן קרקעות בשווי קרוב ל-470 מיליון שקל. כלומר לא צריך להיות משפטן כדי להבין, שכמעט כל החלטה של כחלון בתחום הנדלן, תשפיע "באופן מיוחד" על אותן חברות גם אם ההחלטה לא מתיחסת אליהן ספציפית. כל ירידה של אחוז או עליה של אחוז במחירי הנדלן, יתורגמו מיד להפסדים או רווחים (לפחות על הנייר) בשווי עשרות מיליוני שקלים בנכסי החברות. אם דין הנדלן הוא כדין הגז, היה היועץ חייב לאסור על כחלון מלטפל בענייני הנדלן. ובכל זאת, הוא בחר להכניס כל מיני ניסוחים משפטיים מפולפלים כדי לא לשבור את התנאי המרכזי של כחלון להשארותו בממשלה – קרי, לאפשר לו להמשיך להחזיק בכל הסמכויות בתחום הנדלן למרות ניגוד העניינים. זה אמנם נכון שהיועץ הכניס במסגרת חוות הדעת גם מגבלות על עיסוקו של כחלון בנדלן (עקב אותו ניגוד עניינים), אלא שמדובר בנושאים שהם מלכתחילה לא בתחום קבלת ההחלטות של שר אוצר.
לסיכום- חוות דעת זו הבודקת את ניגודי העניינים של כחלון, מבטיחה מן הסתם את המשך כהונתו של כחלון כשר אוצר וחשוב מכך -את המשך קיומה של ממשלת נתניהו כאשר לנתניהו יהיה בה חופש פעולה מלא בנושא הגז. דו"ח משפטי בהזמנה – כבר אמרנו?