זה שנים שאנו כבר התרגלנו לדואליות מדאיגה ומטרידה בין מה שהרקע הכלכלי האמיתי אומר ומה שמדדי המניות עושים. הפעם אני מביא בפניכם עוד דוגמא מדהימה למדי לתופעה זו. העיתוי? הוא נובע מן העובדה שאנו חווים בימים אלו עליות יפות למדי במדדי המניות ובמיוחד באלו האמריקאים שבהם. עליות הדומות במבנה ובעוצמה לאלו שראינו בספטמבר של 2015.
כאמור השאלה הגדולה הינה תמיד: האם העליות מבוססות על עובדות כלכליות או שמדובר בתופעה פיננסית בלבד המתבטאת בתנועה טכנית של מחיר. בעצם מדוע שנשאל את עצמנו זאת? הסיבה לכך פשוטה: כי יש סבירות גדולה שתנועה הונית שמבוססת על רקע כלכלי אמיתי תחזיק מעמד יותר זמן. זה נכון שמנגנוני ההרחבה הכמותית והדפסות הכספים הצליחו לגרום זעזועים בתיאוריה שיש קורולציה בין ה"שטח" לבורסה, אבל עכשיו כשרשמית אין תוכנית הרחבה פעילה בארה"ב, השאלה חזרה להיות מעניינת.
ובכן, מנתוני המקרו האחרונים, העלייה במניות נראית פחות מבוססת מתמיד בעולם הריאלי. הוכחה ויזואלית לכך אנו נמצא בגרף הבא:
זהו גרף של גודל המטען ה"יבש" המובל בים באוניות מיועדות. מדובר בסחורות כמו מיכליות, כלי רכב, אך גם סחורות חקלאיות למיניהן וכל תפוקה תעשייתית שאינה נוזלית. אגב, ניתן לראות בבירור כמה גדולה הייתה ההשפעה של התעוררות המדינות המתפתחות בין 2000 והשיא סביב 2007, ואיך קריסה גדולה באה בעקבות משבר 2008 והלאה.
למעשה, אם נחזור להגדרה יבשה של שיאים ושפלים כמגמה יורדת נוכל לציין, ללא עוררין, שאינדיקטור זה נמצא במגמה יורדת מאז השיא הכפול של 2007. אבל, רגע, מה עם הסימנים החיוביים של צמיחה "רגועה" באמריקה וה"נבטים הירוקים החדשים" שעליהם מדברים באירופה וביפן? מה עם אותן עליות של אוקטובר ושל עכשיו, אלו ש"הוכיחו" שוב את התיאבון הגדול של המשקיעים כאשר שוקי המניות מבצעים תיקונים "מעוררי חשק"? האם ניתן לזהות משהו בהובלה הימית המיוצגת בגרף הזה שיכול לחזק את האופטימיות המחודשת כל פעם שהמניות מגיעות לשפל נמוך יותר? התשובה היא לא, והייתי מעז ואומר שהתשובה אף חמורה מכך: האינדקס מייצר שפלים חדשים, דהיינו שהמצב מחמיר עם הזמן.
מכאן נאמר: למרות שאנו מודעים למגבלותינו הגדולות ביחס לידיעתנו את ההווה ובוודאי לגבי חיזוי העתיד, אנו יכולים לומר בוודאות שהסחר הבינלאומי, אשר צילו מבוטא היטב בהובלה הימית, מראה על כלכלה גלובלית צומחת שלילית ולא חיובית.
ובינתיים, נותר רק לאחל לכולם להמשיך ליהנות מאותם תיקונים טכניים עמוקים!
משה שלום הוא ראש מחלקת המחקר של FXCM ישראל
יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. יובהר, ויודגש עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.
לי דווקא נראה שהכסף שנוצר בשווקי ההון הופך לסחורות
ומעניין שדווקא בתקופה הזוהרת של שנות התשעים, אין משהו יוצא דופן.
רק עכשיו נתקלתי בפוסט ואולי אני מחיה נושא מת,אבל בתור אחד שמעורה בתחום כבר שנים חשבתי לתרום את 2 הסנט שלי.
אני מסכים שמחירי ההובלה הימית הם אינדיקטור ניבוי טוב למצב כלכלי בעולם ,אך לא מהסיבות שמנית.
שוק ההובלה הימית הוא מחזורי,כשיש צמיחה הביקוש לסחורות גדל -מחירי הובלה גבוהים(הגיעו לשיא לפני המשבר) ההיצע גדל – מוזמנות ונבנות עוד ועוד ספינות וגם בעלי ספינות ישנות מעכבים את הגריטה שלהן עד שנוצר עודף היצע(Glut). מחירי ההובלה נופלים חברות הובלה ומספנות בנייה פושטות רגל ובנקים מפסיקים לממן בניית ספינות חדשות. זוהי נק הזמן במחזור בה אנו נמצאים.
סין היא אחראית עיקרית לביקושים. הייתה ציפייה\תקווה בשוק שהביקוש לסחורות ימשיך לצמוח ,אם כי בקצב מואט, וידביק את צד ההיצע כבר ב 16\2015 וכך מחירי ההובלה יתאוששו. במילים אחרות שסין תמשיך לצמוח ולייבא סחורות.
אבל התחזיות התבדו,אפילו הנפילה במחירי הסחורות ובמחיר הנפט(המרכיב היקר בהובלה) שהיו אמורים לכאורה להרים את הביקוש הסיני לא היה בהם די לאושש את מחירי ההובלה המרוסקים.
פה קבור הכלב, עד עכשיו הנפילה במחירי ההובלה יוחסה(בצדק) לעודף בספינות-צד ההיצע, עכשיו מובן שגם צד הביקוש (סין) חלש בהרבה משחשבו-מה שיחד עם הנפילה בסחורות מעיד על האטה גלובלית.
ותיקון קטן ,בספינות המובילות סחורה 'יבשה'drybulk הכוונה היא לסוג אוניות ספציפיות (במספר גדלים) אשר מובילות סחורה כדוגמת עפרות ברזל\פחם בחלל האוניה עצמה כ'bulk' -ללא מכולות,מיכליות או כל צורת אחסון אחרת, לאלו יש ספינות ייעודיות וכמובן מחירי הובלה נפרדים משלהן.
ללא ספק נתונים לגבי תנועת הסחורות בים הם נכונים הענף מיובש וממשיך בדרך זו בגלל סין יפן ואחרים..אבל בבורסות הכספים משחקים שחקנים בעלי הון נזיל שמחפש תשואה על הכסף הפנוי כל עוד יש תקווה לשינוי חיובי תמיכה של הבנקים המרכזיים אפשר להמשיך לשחק עם הכסף של אחרים ולסחוט תשואה עודפת.. אבל עד מתי..?
אם וכאשר האופטימיות תהפוך לפסימיות העולם יזדעזע התרסקות שערי מניות ודיפרסיה יהפכו לשם המשחק ולקובעי המדיניות לא תהיה יותר שליטה על הנעשה ..אנחנו די קרובים למצב זה ולא אני אומר לכם.. די להתבונן מן הצד על המהלכים האחרונים של מנכ"לית בנק לאומי ולחוש את הלחץ באוויר.. הנחישות שלה להכין את הבנק מהר ככל האפשר לעידן אפור או אף שחור -אני דיי סומך על האינטואיציה הבריאה של גברת רוסק עמינח- היא לחוצה מאוד וזה בולט לעין מבחנתנו זהו אות אזהרה מקדים וכדאי גם לנו לדאוג כי הרבה נורות אדומות נדלקו לאחרונה ושעון החול התחיל לנוע והזמן אוזל..
זה רק מסביר לכאורה את התופעה המדהימה של תעלולים פיננסים שגורמים להתנפחות כמות הכסף , יצירת בועות נקודתיות סביב טובין אותם בעלי העניין מעוניינים לצבור בכסף המודפס הזורם אליהם, כאשר מנגד עומדים אנשי העבודה עם פחות ופחות יכולת לקבל משהו מהחגיגה הזאת. כמות הכסף גדלה אבל האינפלציה שלילית. כלומר התופעה יוצרת מנגנון שבאמצעותו אפשר לא לפצות את אלו הזקוקים לפיצוי. האם הבנתי נכון?
שואל לצורך הבנה.
איך זה מסתדר עם הגידול בהזמנת מוצרים ישירות מספרים סיניים (עלי באבא, איביי, אמזון)
מאמר חשוב ומעניין – מחזק את הסברה שבעצם רוב הפעילות הכלכלית בשנים האחרונות היא תוצאה של אשראי זול שמתנקז (בינתיים) לבועות אשראי – ולא של פעילות כלכלית ממשית.
משה שלום, לשם גילוי נאות תציין בבקשה כמה שורטים יש לך!
אספר לכם איך זה נראה מהזווית שלי, ממש כמו ילד שמתאר בפשטות מה הוא רואה:
השנה היא 2000, אני עובד, מרוויח נניח 5,000 בחודש וחי מזה בסדר, אפילו לא רע. לא בזבזן ולא מתכלב.
השנה היא 2016, מרוויח 5,000. אותה עבודה (רק עם יותר נסיון ויותר מקצועי), אותן שעות. בקושי גומר את החודש, מוציא על אותם הדברים כמו קודם, לא באותם הסכומים כמובן, אך אותם הדברים.
וכל זה קרה בהדרגה, עם השנים הכל הפך יותר ויותר יקר.גם מה שזול בסוף עלה יקר (made in chaina וכד').
אכן ערך הכסף יורד מרוב תעלולים פיננסים ומדפסות בנקאיות והפערים הם ההוכחה
גם מחירי הדלק בעולם בשפל היסטורי, זה לא בהכרח אומר שאנשים נוסעים פחות ולכן יש מיתון. יש הרבה סיבות אפשריות לנתונים המוצגים, לבחור את זו שמתאימה לך לתיאוריה ולא לשלול אחרות זה לא מקצועי.
מחירי העברת מידע על כבלים תת-ימיים היו בשפל בשנים שאחרי בועת 2000, אפשר היה לומר שזה סימן שהעבירו פחות תעבורה באינטרנט וזה סימן שיש פחות אנשים בעולם או שאנשים כבר לא צופים בפורנו. אבל האמת היא שפשוט היו הרבה יותר כבלים ממה ששיערו שצריכים.
אני לא מכיר את עולם העברת הסחורות הימים ולא יודע איזה מונופול נשבר או האם חברות הספנות התכוננו לבום מטורף שלעולם לא יגמר במדינות ה-BRIC ולכן הזמינו הרבה יותר אוניות ממה שצריך, ולכן אני לא כותב מאמרים כאלה. ממי שכן כותב מאמרים כאלה, הייתי מצפה שיציג אלטרנטיבות וישלול אותם. זה מה שעושה חוקר אמיתי, בלי קשר לכלכלה.
אחרת זו סתם תיאוריית קונספירציה.
יריב צודק כמובן. גם הצגת רק חלק מהגרף היא תעלול מוכר של שרלטנות, וחשוב מכך, הגרף ממש לא מלמד על רמת פעילות, אלא על מחירה של זו. המאמר פוגע באמינות האתר, וחבל
לא צריך את הגרפים, ובטח לא את ההסבר המפולפל, שאשכרה לא ניתן להבין ממנו דבר, כדי לדעת שהמצב הולך להיות רע.
האמריקאים ניפחו את הנדלן. זה התפוצץ. מ-2008 הם מנפחים את ניירות הערך. הפיצוץ יבוא.
תעלולים פיננסיים לא מייצרים שגשוג כלכלי.
הפריימריז ההזויים (בשתי המפלגות) הם האינדיקטור האולטימטיבי למצבה העגום של ארה"ב.
בלבולי ביצים, נחמד שחתכת את הגרף שיתאים לך להיפותזה.
זה הגרף המלא, שדרך אגב, לא מתאר כמויות של סחורות, אלא מחירי העברה:
https://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_Dry_Index#/media/File:BDI.png
בנוסף, גם אם נניח שהכמויות יורדות, בוא נציע כמה רעיונות נוספים וננסה לשלול אותם לפני שצועקים זאב זאב.
* הטוקבקיסט הינו מהנדס, הידע הכלכלי שלו מסתכם בלבדוק שהעודף שקיבל תקין.
לא ברור מה הקשר בין מה שכותב המאמר כתב לבין התגובה המתלהמת שלך?
מה העניינים יריב? לא הספקת לשתות את הקפה על הבוקר?
אני לא רואה שהוא חתך את הגרף, נהפוכו, הגרף שלו הרבה יותר ברור מהתמונה המצ'וקמקת בויקי.
ואתה צודק, המדד מתאר מחיר העברה משוקלל, ואחת הסיבות לירידתו היא שיפור יכולת המשא ופתיחת השוק לתחרות, אבל עדיין, המדד בשפל של 40 שנה לפחות, יש האטה ברורה.
כתבה שיווקית כל המידע בה עם עננת סימני שאלה ענקיים!
עצוב שככה בלוגו כלכלי נוהג…
מה בדיוק משווקים: ספינות מטען?
משווקים תאוריות קונספירציה. הגרף הזה לא אומר דבר וחצי דבר למעט העובדה שבתקופה הנוכחית מחירים של סחורות ושירותים יכולים להיות ספקולטיבים כתוצאה מציפיות. אם הכותב שמתמחה בנבואות שחורות (אני עדין מחכה ל S&P 450 שהוא היה כל כך בטוח במשך שנים וכל חודש הראה לנו איך מתחיל גל C והשווקים לא הפסיקו לעלות) היה מביא לנו גרף של כמות המכולות המועברות ולא מחיר ההובלה היה איזה שהוא טעם לדבריו. גם מחיר הנפט קרס ב 75% אבל לכל העולם למעט סעודיה ורוסיה זה עושה רק טוב.
יריב צדק הוא הטעה עם הגרף לגבי הזמנים.
זה שיש תקופה ארוכה במחיר נמוך שנמתחת זה חשוב מאוד.
ההסבר שלי – היה תקופה שהענף קיבל המון כסף והתנפחה
בו בועה ועכשיו הכל יצא כבר אין כמעט אשראי לספנות.
איזי קום איזי גו.
חוץ מזה היום בגלל סין ועוד יש פחות משלוחים גדולים של
סחורות פיזיות – נשאר כמו שאמרו המסחר הקטן בחנויות
המקוונות שתופס הרבה פחות מקום במכולות.
הקניות גם יותר ממוקדות:
פעם יבואן הביא מכולה והיה הרבה בזבוז על מה שלא נקנה
או נמכר ממש בזול – הקניות ברשת ממוקדות והכל לפי הזמנה
הרבה פחות בזבוז.
עדיין יבואנים מביאים מכולות אבל הרבה פחות ושל דברים
שבטוח מוכרים הכל או כמעט הכל – אין כבר קנייה בלי חשבון
"כי המחירים זולים" כמו פעם.