אלדד פרשר ומשה ויזמן. צילום מסך מתוך יוטיוב
פרשני כלכלה, מסבר פלוצקר ועד אלי ציפורי, הכתירו את גיבור השבוע של העולם הפיננסי. הכירו את אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי, שהצליח להקטין את הקנס שהושת על הבנק על ידי הרשוית האמריקאיות בעקבות פרשת הסיוע להעלמות המס. "רק" 195 מיליון דולר – זה הכופר אותו יצטרך לשלם הבנק במקום 342 מיליון דולר שהתבקש מלכתחילה. הישג ענק לכאורה ולמרות זאת צריך אולי ללקות בתסמונת שטוקהולם כדי לענוד לפרשר כתרים בגלל הישג זה.
הקנס הגיע אחרי 5 שנות חקירה של משרד המשפטים האמריקאי שחשף תשתית עבריינית עצומה שהקים בנק מזרחי. הבנק התנהל מול הלקוחות האמריקאיים שגייס אליו תחת שמות בדויים. התקשורת מול הלקוחות נעשתה באמצעות קודים, המפגשים עימם בוצעו בחשאי, והכל כדי לרמות את הרשויות האמריקאיות במטרה לסייע להם להעלים מס. מי שהוביל את ההחלטה על גובה הקנס שנשלם הוא לא אחר מאשר פרשר.
פרשר היה בתקופה שבה בוצעו העבירות אחראי על הפעילות הבינלאומית של הבנק, וגם יו"ר מזרחי שוויץ. לפי החשדות, הסניף השווצרי היה אחד ממקלטי המס המשמעותיים של לקוחות הבנק. כלומר או שפרשר הוביל את כל הפעולות העברייניות האלו או שממש מתחת לאפו קמו עובדיו ומנהליו והרימו מערכת פשע עצומה והוא לא ידע על זה כלום. לפי מספר דיווחים בתקשורת הישראלית התנהלות מזרחי היתה מקובלת בעולם באותה תקופה ולכן ניתן לסלוח לפרשר וחבריו. הדיווח הזה נכון חלקית שכן תחת פרשר בנק מזרחי המשיך בפעולות אלה גם אחרי שהיה ברור שהרשויות האמריקאיות לא סלחניות יותר כלפי עבירות מסוג זה. בכל מקרה באף מקום מתוקן פרשר לא היה יכול להמשיך לנהל לנו את הכספים עוד יום אחד אחרי מקרה כזה. אפילו לא כיועץ השקעות. בישראל מסתבר שדווקא כן.
מי שמפקח על פרשר וזה שהיה צריך להדיח אותו הוא יו"ר הבנק משה וידמן. מדובר באותו וידמן שיש לו חלק בעובדה שבנק לאומי העביר בשנים האחרונות לאמריקאים כופר בסך 270 מיליון דולר על אותם סוגי עבירות. היינו מצפים מוידמן בזמן היותו יו"ר ועדת הביקורת של לאומי, שיתריע, שיניף דגל אדום, שיעשה משהו כדי לעצור את הפעילות העבריינית בבנק. מי שעשה את זה בסוף אלה הרשויות האמריקאיות אבל אז זה היה כבר בגדר מאוחר מידי ויקר מידי לבנק או בעיקר לבעלי המניות שלו.
מי שמפקח על וידמן והיה אמור לעצור את מינויו ליו"ר מזרחי היא המפקחת על הבנקים חדוה בר. בר היתה קולגה של וידמן בלאומי בזמן ביצוע העבירות ואישררה מאוחר יותר מתוקף תפקידה כמפקחת על הבנקים את מינויו ליו"ר מזרחי. זאת למרות ביקורת חריפה של שופט בגץ כנגד הליך המינוי ונגד התנהלות דריקטוריון לאומי בתקופתו של וידמן.
מי שאמור לדרוש את הדין על כל מסיבת הפשע הזו שביצעו הבנקים הוא היועמ"ש אביחי מנדלבליט. עם מעשים כאלו דרמטים היינו מצפים לראות ולשמוע על חקירה ישראלית שכוללת מצעד של נחקרים, מעצרים, עיכובים או גיוס עדי מדינה. מנדלבליט אמנם החליט לפתוח בחקירה אבל למעט פשיטה על 3 סניפי לאומי לפני שנה וחצי – שוררת דממה מטרידה סביב פעילות המשטרה בחקירה, אם זו מתבצעת בכלל.
מנדלבליט, וגרוע מכך חדוה בר, אפילו לא הורו להשעות את המעורבים או החשודים עד לסיום החקירה. אלה עדיין מנהלים את הכסף שלנו כאילו לא קרה כלום.
השורה התחתונה הדי מזעזעת היא שאותם מנהלים שהיו חלק בכיר בבנקים בזמן הסיוע להעלמות המס – הם אלה שמחליטים היום כמה כסף לשלם לאמריקאים (לא מכיסם חלילה אלא מכספי לקוחותיהם ובעלי המניות) כדי לחלץ עצמם מהעמדה לדין בארה"ב .הרגולטורית חדווה בר, שאמורה להפסיק את כל פסטיבל האבסורד הזה, מביטה מהצד וכמעט לא עושה דבר. מנדלבליט שאמור לדאוג שיהיה חוק אחד לכולם פתח בחקירת "חרטא" שלעולם לא תגמר. ושקד שעומדת בראש משרד המשפטים וצריכה לדרוש דין וחשבון מאנשי הפרקליטות, בכלל נצפתה לאחרונה בפגישה סגורה עם אפי נוה ומשרד עורכי הדין של הבנקים הגדולים (בהובלת עו"ד פיני רובין). ועל זה נאמר: מדינת כל בנקאיה.
אריק היקר
1, כמו שאבי שמחון לא אמר "יש ברירה טבעית" ככה פרידמן לא אמר מה שאני אומר שאמר.
כמה לעזאזל קשה לך לקרוא ספרון קטן שנקרא קפיטליזם וחירות ?? זה לא ספר עב כרס ולא ספר פילוסופי קשה להבנה. זה ספר קטן מאוד ושטחי מאוד וקל להבנה.
(אגב, זה ישמע לך גאוותני, אבל לא תתפוס אותי אף פעם בציטוט לא נכון. שאני אומר שמישהו אמר או כתב אז זה מה שהיה. אתה יכול לומר לא הבנתי מה הוא אומר אבל לא להתווכח אתי האם אמר או לא אמר)
2, היה רק חלון אחד (במסעי הצלב) שהיהודי לא היה בארץ. ראה אפי' את ספרו של ביבי.
אחרי הרס"ג נפסקה הישוב היהודי (לפני 1100 שנה) לכמה זמן עד הרמב"ם והרמב"ן (כאלף שנה) שזה נקבר בארץ ישראל בטבריה וזה פשוט עשה עליה.
ואחריו תמיד עלו לארץ ישראל.
במאות האחרונות זה כבר היה עליות ענקיות כמו תלמידי הבעל שם טוב ותלמידי הגר"א.
אשתי למשל צאצאי השלה הקדוש שעלה כבר לפני ארבע מאות שנה ככה שהיא בארץ ישראל כבר ארבע מאות שנים.
גם מצד האמה של אשתי היא צאצאי הדיין אשכנזי הראשון בירושלים גם לפני מאתים חמישים שנה. שזה גם לפני שהרצל נולד.
אז זהו, מספיק להראות לך כמה אתה לא מכיר את ההיסטוריה ואת העובדות.
אבל נעזוב את זה. נגיד שאתה צודק לרגע ואין ליהודי מה לחפש בארץ. אז למה אתה כאן ? למה אתה גונב למי ששיך לו את הארץ את ארצו ? אם זה הערבי ואם זה החרדי.
כלומר אתה לא יכול להיות כאן בארץ ונהל מדינה בטענה שיש לך זכות כיהודי להיות כאן וגם לגזול את צאצאי האזרחים כרווקים למות על הארץ. ואחר כך לשחק תמים ולטעון שהיא לא שלנו ולעולם לא רצינו בה וכו' וכו'.
דיבורים שכאלה עושה את המדבר כחזיר שפל ובצדק. כלומר לא לחינם מגדירים את הקפיטל כחזיר. כי הוא משחק אותו תמים כאילו הוא לא מבין מהי חלוקת העבודה ומה בכלל מאפשר לעשות ערך (האם יש ערך למשהו בלי חברה ? האם יש ערך למשהו בלי חלוקת העבודה ?).
במקורות נאמר: "וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה: וְזָכַרְתָּ אֶת ד' אֱלֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל לְמַעַן הָקִים אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ כַּיּוֹם הַזֶּה". (דברים ח')
שזה אומר: יש חברה וארץ ושניהם ביחד עושים את כל הערך וההון על ידי חלוקת העבודה.
יש אדם שלא רואה אף אחד ממטר וחושב בלבבו "כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה:"
אז המקרא זורמת עמו ואומרת לו "וְזָכַרְתָּ אֶת ד' אֱלֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל" כלומר האלוהים מייצגת את הישות החברתית. אז תשמע עיוור מפגר אומר לו המקרא: זה שנדמה לך שאתה זה עשה את החיל הזה ?! לא ולא תזכור שהחברה פלוס חלוקת העבודה עושה את החיל הזה. כלומר החברה כולה מאפשרת לך לעשות חיל.
בא הקפיטל ואומר מה פתאום, כחי ועצם ידי עשה את החיל. ואני לא יודע מהי חלוקת העבודה ולא רוצה לדעת מהי יצירת הכסף וכו' וכו' ויש ברירה טבעית.
אחרי שהמקרא הולך איתו בנוח ואומר לו לזכור מה באמת מאפשר לך לעשות חיל, הוא ממשיך לשקר את עצמו ולא לראות אף אחד ממטר. אז איזה שם ניתן לו ? אפי' השם "חזיר" אי אפשר לתת לו כי החזיר טוב ממנו בהרבה.
למילטון פרידמן יש שאלה קשה, אייך זה שהיהודי תמיד היה מצד אחד חזיר ומצד שני לא נתן לאנשים להיות חזירים ?! (תרגום חופשי מהפרדוקס הנודע של מילטון פרידמן)
התשובה הפשוטה היא שיש ויש, יש יהודים חזירים ויש יהודים לא חזירים. אבל אלה שכן חזירים הביאו עלינו את השואה וימשיכו להביא לנו שואות.
אתה אומר "טבע" בלי עמל לא שווה כלום. וזה נכון. אבל בלי הטבע אין כלום. כלומר אתה צריך ארץ וחברה (בני אנוש) וחלוקת העבודה, שהיא רלוונטית אך ורק שאפשר חליפין, שזה אומר צריך שוק וכסף בכדי לאפשר את החליפין.
אבל אם אתה שולל מכל אדם את הטבע, אז אין בכלל שוק חופשי, יש רק עבדות.
מילטון פרידמן רוצה לשלול את הטבע ואמר שזה הדרך, ורק ככה יש צמיחה (לטיקון כמובן).
אז אריק היקר, שנינו מבינים שבלי עמל אדם אין כלום. אז אייך אתה חושב לומר שיש ברירה טבעית ? אייך אתה חושב שהעוני ימות תחת הגשר ? אייך אתה יכול להתעלם שכל קיומו של היהודי בארץ היא בדם צאצאינו הרווקים והרווקות ? כלומר אתה כזה מטומטם שלא מבין שהגז הטבעי היא שלנו ? אתה לא מבין "כִּי הוּא (כל היהודים בארץ ביחד) הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל" ?! אייך רבונו של עולם יכול אבי שמחון המתפרנס מכספינו לומר שיש ברירה טבעית ??
אייך יושבים באוצר ובבנק כאלה חזירים ואנו שותקים ??
וכרגיל אתה מניח הנחות שגויות. הופך אותם לעובדות. ובונה עליהם אידיאולוגיות.
מאיפה הגיעה הקביעה שלא קראתי את "קפיטליזם וחירות"? רוח הקודש אמרה לך את זה?
ביקשתי ציטוט משום שקראתי את כתביו של פרידמן וראיתי שאתה מנסה להוליך שולל ציבור של קוראים באמצעות המצאות שמעולם לא נאמרו מפיו ולא נכתבו על ידו.
המינימום לדרוש הוא כשאתה משתמש במרכאות תקפיד להביא את בדיוק את הדברים שנאמרו ולא את הפרשנות שלך. וכשאתה מביא פרשנות אל תשתמש במרכאות. במקרה שלך יש בעיה גדולה יותר. אתה סתם ממציא דברים ורושם אותם במרכאות כאילו פרידמן אמר אותם ובונה עליהם את האידיאולוגיה שלך.
מעולם לא נטען שהיהודים לא היו בארץ. היו פה יהודים אלא שהם היו מיעוט שבמיעוט. מעין כת של יהודים שלא יצגה שום זרם יהודי. לא יצאו מפה פילוסופים דתיים גדולים, לא נוצרה פה הגות משמעותית, לא נכתבו פה ספרים, לא חיו פה רבנים גדולים ולא נפסקה מפה הלכה. המרכזים היהודיים הגדולים היו מחוץ לישראל. גם אחרי שהמדינה קמה. כשיהודים הגיעו לארץ הם עשו זאת בדרך כלל כדי להיקבר בה. לא לחיות בה.
וגם המיעוט היהודי שהתגורר פה מעולם לא ביקש להקים לעצמו מדינה. החזון היה להתקיים כבני חסות תחת שלטון אימפריאליסטי. אף אחד לא דיבר על ירושה. הרעיונות הלאומיים הגיעו מבחוץ וע"י ציונות חילונית.
הגישה הדתית הרישמית עד לרב קוק הייתה סירוב מוחלט לעצם הרעיון של מדינה יהודית. לדידם, זהו מפעל הכפירה הגדול ביותר שיכול להתקיים. ורק בזמן הגאולה (שלפי הרמב"ם וליבוביץ' לעולם לא תבוא) שתתרחש בצורה פלאית, יחזרו היהודים לשבת בארץ הבחירה. אף זרם יהודי רשמי לא דיבר על ירושה עד העת החדשה.
ובכל מקרה לא ברור מה דינה של ירושה כשהיורשים לא רואים את עצמם ככאלו ושמסרבים מבחינה אידאלוגית לקבל את הירושה.
ידיעת היסטוריה זה לא לזרוק עובדות לאוויר ולחשוב שאתה יודע. היסטוריה זה גם להבין את ההקשר. להבחין בין העיקר לטפל.
בארץ ישראל היו אולי יהודים אך לא הייתה יהדות. היהדות חיה והתפתחה במקומות רבים בגולה. והיהדות הזו מעולם לא ראתה את עצמה יורשת טבעית. היהדות ראתה את זכותה על הארץ כזכות אלוקית שיבוא זמנה בגאולה האלוקית.
וזה קרה עד שהגעת אתה והפכת את יהדותך לקרדום לחפור בו והכרזת שאתה הוא היורש ומגיע לך בשם היהדות.
ולסיום בוא ננסה להסביר עוד פעם את העוול שאתה גורם באידיאולוגיה שלך. והפעם בשפה שתבין.
נחשוב על ראובן ושמעון. ראובן, איש ירא שמים, מקפיד הקפדה יתרה על קלה כחמורה, מתפלל במניין שלוש פעמים ביום. קורא תהילים ומקפיד לבקש מה' שיעזור לו בעסקיו. שמעון לעומת זאת, זרקן. שבאבניק. מחפף בכל פעם שאפשר. לא מתעורר לתפילות. וגם כשמגיע הוא בדרך כלל מרכל עם חבריו ומפריע למתפללים האחרים. הוא גם לא מקפיד על כשרות מהדרין.
כתוצאה מעבודת ה' ויראת השמים שבו, החליט האל לפרגן לראובן וגרם לעסקיו לשגשג. ואילו עסקיו של שמעון מדשדשים במקום ובהרבה חודשים הוא בקושי ימצליח לכסות את הוצאותיו.
ראה שמעון את מצבו הרע ביחס למצבו הטוב של ראובן והחליט לכתוב מניפסט קומוניסטי לפיו רווחיו של ראובן יעברו לידי המדינה והיא תעביר אליו נתח קטן. כי גם לו מגיע. ראה שמעון כי טוב והבין שהוא בכלל לא צריך להתפלל יותר לה' ע"מ להצליח משום שהמדינה מעבירה לו קיצבה חודש בחודשו מבלי ללכת בכלל לבית הכנסת ואפילו מבלי לשמור שבת רחמנא ליצלן.
וחשב לעצמו שמעון, "כוחי ועצם ידי עשה לי את החיל הזה".
"כוחי ועצם ידי" זו עצם הקמת המדינה הפשיסטית והפיכתה לאליל מודרני שדואג למיחייתם של האזרחים (קיצבאות). הכפפתם של האזרחים לשלטון האנושי שיקבע עבורם את המצוות (חוקים). קביעת פולחן המדינה וטקסי קורבנות לאליל החדש (דגל, ימי זיכרון, יום עצמאות). והתוצאה היא קבלת השפע וזכות הקיום מידי המדינה ולא מידי האל (או מיידי העמל האנושי). והבעיה היא שגם האל וגם המדינה לא יודעים לנהל טוב. וכשמעצבנים אותם זה תמיד נגמר בקטסטרופות והשמדות.
אריק ושחרורון היקרים
לא ולא, מילטון פרידמן במפורש מדבר על נתון פשוט מאוד: "כמה שתשלול מאדם את הטבע, ככה יש לך יותר צמיחה (לטייקון)"
בתרגום חופשי: "כמה שתשעבד את האדם כעבד ככה באין ברירה הוא יעבוד בשביל הטייקון" (לא בשבילו ובשביל עצמו, כי הרי אסור על פי החשיבה המעוות שלו לחלק את העוגה\הצמיחה לכולם בשווה). זה אגב גם הנוסחה המתמטית שלו בתרגום חופשי.
אני מביא את פרידמן כל הזמן להראות לכם מהי החשיבה הנאו הליברלית קפיטליסטית לעומק.
פרידמן מבין שעבדות כשלעצמו לא מספיק, העבדים חייבים הכשרה, מכאן הוא דורש מהמשטר הטוטליטרית לכפות "חינוך חובה" בכפיה, ולימודי השכלה לשליש ולרביע כמובן בכפיה.
וזה מה שעושים כאן בארץ ישראל אחרי שאסכולת שיקגו השתלטו על המדיניות הכלכלית שלנו.
הם שוללים את הירושה של היהודי על ארץ ישראל. הוא גונב להם את משאבי הטבע. וכופה חינוך חובה ועושה הכל נגד החרדים שיש להם לימודים משלהם זה אלפי דור.
כל החוקים שאתם מבקרים כמו חוק המזומן, והגבלת הגמחים וכו' וכו', היא תוצאה של החשיבה הפשוטה הזה. "כמה שפחות חופש, ככה נצטרך להיות עבדים". הכל בכל מכל כל מיועדת לדבר אחד, להוציא את האדם לעבוד (לטייקון כמובן הרי אסור לחלק את הצמיחה\העוגה לכולם)
זה העובדות וזה המציאות בארץ ישראל. וזה המציאות והעבודות בכל מדינה שרוצה להיות קפיטליסטית.
המס ירושה שאתה מדבר עליו, היא משהו אחר לגמרי. וזה נושא מפני עצמו האם אפשר לקחת מאדם את כל עמלו שזה עמלו למען צאצאיו ?! הרי לעומק כל אדם נורמטיבי חוסך הון בשביל הילדים שלו. ביום שתיקח ממנו את הונו הוא פשוט לא יעבוד יותר, והנה אין לך יותר עבדים.
כלומר לדרבן אדם נורמטיבי לחסוך הון, זה רק החלום שצאצאיו ונכדיו ייוולדו בני חורין.
הקפיטל יודע שזה לא ישים. ולכן הוא רק שם סוג של מס על הירושה.
אבל פרידמן מדבר דיי ברור שרק שלילת הטבע מביא צמיחה.
שהקפיטל מדבר על שכר בסיסי הוא לא אומר שגוזלים מזה נותנים לזה (הרי יצירת הכסף הוא משאב ציבורי ככה שלא לוקחים מאף אחד את הכסף), הוא אומר במפורש, "שהאנשים לא יעבדו". נוו מה הבעיה שלו שלא יעבדו ? הרי הוא טוען שהוא רוצה לתת לאדם חופש אז מה הבעיה שלו שלא יעבדו ? מה הבעיה של כל הכלכלניים הקפיטליסטים בארץ שאצל החרדים והערבים יש רק מפרנס אחד למשפחה ?
החופש והחירות מעניין אותם כאן ? לא ולא, מעניינת אותם דבר אחד, "אם חסר עבדים אז חסר צמיחה!!!" (לטייקונים כמובן)
אז מילא הצמיחה חוזרת לעבדים (= קומוניזם), אז לפחות יש לטוטליטר איזה מן צידוק לעבדות. אבל לא ולא, אסור עקרונית לחלק את הצמיחה בשווה. "שהעני ימות מתחת הגשר בשקט". "יש ברירה טבעית" טוען אבי שמחון.
מה שכואב במיוחד, שהתורה של מילטון פרידמן נכון (לא בצדק) למיעוטים במדינות קפיטליסטיות. כלומר מילטון פרידמן דיבר על כך שאיפה שלא רוצים יהודים כי הם יהודים?! שם יקבלו אותם בגלל היותם מוכשרים !!
והנה באמת היהודים בכל מדינה חופשית הצליחו יותר מדי ושלחו אותם אחר כך לתאי הגזים. זה קרה מאז גלות מצרים (שזרקו את הילדים לנילוס שלא יתרבו) וזה קרה בשואה, וזה קורה בימינו שגוזלים מהילדים את הקיצבה שלהם ככה לא יתרבו. אבי שמחון טוען שילודה יותר מ1.6 הוא נטל חברתי.
אז מי יכבוש את ההון של ארץ ישראל לפי התזה והתורה של פרידמן ? הערבים והחרדים.
הערבים בניגוד לחרדים יש להם קרקעות מימי התורכים ככה שאצלם דיור היא לא בעיה, ולכן הם בונים בכל הארץ וצומחים יותר מכל מגזר יהודי אחר בארץ ישראל.
מי שקצת יודע מה קורה, יודע שהנהנים ביותר מאז השתלטות אסכולת שיקגו על המדיניות הכלכלית בארץ, הם הערבים. וגם אצלם עד שנפל להם הסימון לקח הרבה זמן. היום ב"ה הם מבינים את זה יותר מכל שמלני מצוי. לא לחינם הערבי המודרני שונא את השמאל בטירוף, כי אצל השמאל הוא סבל, ואצל הימין הוא חופשי כמו כל מיעוט בארץ קפיטליסטית.
שלא תבינו אותי לא נכון, אני מפרגן לערבים את ההישגים הגדולים שלהם. אבל כצאצא של ניצולי שואה, אני מזהיר את הערבים מהתוצאה הבלתי נמנעת = שואה.
הם יקבלו שואה באירופה, הם יקבלו שואה בארץ ישראל. כל מיעוט שמרים את הראש ומשתלט על ההון המקומיים ? המקומיים לבסוף נהפכים ללאומניים קיצוניים ועושים לבסוף שואה במיעוטים. (זה דבר שהיהודי הנקרא חכם, לא למד ולא לומד אף פעם להבין. ולכן הוא תמיד סובל)
הקפיטליזם הביאו לנו את הקומוניזם ואחר כך את השואה. וככה יהיה בהמשך.
גלגלו ביוטיוב "הכלכלה הגלובלית: השחקנים העיקריים והסוגיות המרכזיות" הרצאה מאוניברסיטה תל אביב. יש גרף מפחיד מאוד שמתחיל מדקה 1:12:16. גרף שמראה שהשואה קרובה מתמיד.
אני מאוד ממליץ לשמוע את כל ההרצאה שם.
"כמה שתשלול מאדם את הטבע, ככה יש לך יותר צמיחה (לטייקון)"
אפשר לקבל מקור לציטוט?
פרידמן מעולם לא טען את הטענות שאתה שם בפיו. הוא טען את ההפך הגמור מהם. הוא קרא לביטול החינוך הממלכתי , הקמת בתי-ספר פרטיים וחלוקת שוברי חינוך להורים שיוכלו לשלם בהם עבור החינוך שהם רוצים להעניק לילדהם. זהו בידיוק המודל שהחרדים מבקשים להנהיג.
הפכת את פרידמן לשעיר לעזאזל שלך ואתה פורק עליו את כל התיסכולים שלך. ממציא דברים שמועלם לא נאמרו. עלילת דם מודרנית כדי שתוכל לבנות ממנה את התאוריה שלך. שלקחו לך את הטבע.
וזה לא ששללו מהיהודים את הירושה של ארץ ישראל. היהודים מעולם לא רצו את הירושה הזו. ארץ ישראל המודרנית זו תופעה חדשה שנוצרה ע"י חילונים שרצו להיות עם ככל העמים. לפני מאה שנה הסבים שלך לא חלמו בכלל לדרוש את הירושה הזו והיו מתנגדים בצורה אקטיבית אם היו מציעים להם לקבל את הירושה הזו בחינם. זה בעצם הסיפור של העם היהודי שהצביע בהמוניו נגד הרעיון של ארץ ישראל. רעיון הגלות תמיד היה הרבה יותר מפתה וריווחי מהירושה הזו שאתה מדבר עליה. וזה קרה הרבה לפני שהקימו את העיר שיקאגו. ועכשיו מישהו נזכר שיש לו ירושה.
הקפיטליזם הינה השיטה היחידה מאפשרת לאדם לחדול מעבודה. רק בשיטה כזו, תוכל לשבות למשך כל ימי חייך אם יצרת מספיק ערך כדי לכלכל את עצמך ומשפחתך. בכל השיטות האחרות אתה תהיה חייב לעבוד כדי לספק את הצרכים של כולם.
הקפיטליזם זו השיטה היחידה, ואני מדגיש – היחידה – שבה לאדם יש זכויות מעצם היותו אדם. זו השיטה היחידה שמאפשרת לאדם להינות מפרי עמלו, מפרי יצירתו ופרי שאיפתו לאושר כפי שהוא מגדיר זאת. בכל שאר השיטות, האדם הוא הרכוש של המדינה. של הציבור. של הרוב.של המיעוט. בכל שאר השיטות האדם הוא אמצעי לקדם את המדינה. את החברה. זכויותיו מוענקות לו ע"י הישויות שמעליו – המדינה, החברה, האחווה האנושית.
אתה בדרך כלל מתלונן על כך שלקחו לך את הטבע ומציע שיטות אלטרנטיביות שלוקחות דברים בעלי ערך רב יותר. את פרי העמל, פרי היצירה ופרי השאיפה לאושר.
הרי מישהו יצטרך לשלם על הקיצבאות והמתנות שאתה מעודד. מישהו יצטרך לשלם על הטבע שכל אחד יקבל. את זה אתה משמיט מהמשוואות שלך. אצלך אסור לקחת את הטבע אבל מותר לקחת את החירות. אסור לקחת את הירושה אבל מותר לקחת את הזמן.
אתר טוען שצריך לתת לאדם את הטבע ומתוך כך גם צריך גם לשעבד אותו בשם הטבע הזה. את הצד השני של המשוואה אתה נוהג להצניע.
הטבע שווה הרבה פחות, הן מהבחינה הכלכלית והן מהבחינה הערכית מפרי העמל ומפרי היצירה. ואילו אתה מעדיף לקבל את הטבע ולמסור את פרי העמל והיצירה. העיסקה הכי גרועה שאדם יכול לעשות.
וזו בעצם העיסקה האולטימטיבית של השטן. ראינו מה קרה לכל המדינות שמסרו את החירות שלהם בעבור טבע, שיוויון וסולידריות.
מאמר נוקב ואיכותי המתאר בדיוק את העובדות ואת תחלואי כל שומרי הסף והתקשורת הכלכלית העלובה שאחד המהללים ומשבחים את מושחתי בלל לשעבר ומזרחי אינו אחר מאשר זה שבחר את מנכל חברת טבע המושחתת כאיש השנה בקלקלה לשנת 2017 כאשר שער המניה היה 70 דולרים.
איתן אבריאל "הסיפור האמיתי בהסדר של מזרחי בארה"ב: שוב בנקאים לא נענשו על פעילות פלילית
ההסדר של מזרחי טפחות בפרשת הונאות המס בארה"ב, כמו ההסדר של לאומי לפני חמש שנים, מוכיח: בנקאים עוברים על החוק במודע אבל איש לא מפוטר, איש לא מחזיר בונוסים ואיש לא לוקח אחריות ■ את המחיר משלם ציבור בעלי המניות – הנושא בקנסות של מיליארדי שקלים"
https://www.themarker.com/markets/.premium-1.7023752
אתה מבין שאלו כללי המשחק של הקזינו הממשלתי המכונה ״בורסה״ – בעלי המניות היו יכולים לבחור לא להיות בעלי מניות
הסבר עמוק מיהם ה"עוכרי ישראל" המודרניים. בעצם "עוכרי כל האנושות"
כתבתי מאמר חדש "עוכרי ישראל המודרני"
גלגלו בגוגל: "עוכר ישראל המודרני – פרשת אליהו ואחאב"
מאמר שמסביר על מה ולמה אחאב מלך ישראל מאשים את אליהו הנביא שהוא "עוכר ישראל" והנביא בתורו מאשים את אחאב כעוכר ישראל.
אחרי שמבינים את הסיפור מבינים בעצם ש"ערן" היקר וחבריו הם על תקן הנביאים המודרניים מול העוכרי ישראל\האנושות המודרניים שהם כמובן הבנקים.
אריק היקר
אחריות אישית אפשר לבקש מאדם שהוא בן חורין.
אבל אזרחי ישראל הם תחת משטר טוטליטרי (הוא חייב בנק בכפיה. כלומר לא נותנים לאזרח את הפריבילגיה להתנהל בלי בנק. למשל "חוק המזומן" "תלוש משכורת" "זכויות" "קיצבה" "אשראי" "הלוואה בגמ"ח" "משכנתא").
לסיום אריק היקר: הקפיטליסט הוא מלא קלישאות. הוא משעבד את האדם אליו ולא נותן לו אפי' לנשום, והחזיר הזה עוד טוען שיש לאדם חירות ואחריות אישית וכו' וכו'
הקפיטל שולל ממנו את הכל בכל מכל כל (ומילטון פרידמן טען עוד שצריך לבטל גם את הירושה ככה כל אדם יהיה עבד נרצע אפי' בני הטיקונים) ככה שכל אדם ייוולד בלי הטבע בשוויון.
ואחרי כל זה שהאדם נכנע לו באין ברירה ועבוד כעבד נרצע לקפיטל החזיר, הקפיטל החזיר עוקב אחריו בכל מקום וכופה עליו להתנהל אך ורק בבנק.
'למשל "חוק המזומן" "תלוש משכורת" "זכויות" "קיצבה" "אשראי" "הלוואה בגמ"ח" "משכנתא"'
זה לא אתה שסינגרת על מטבע ממשלתי מגובה אקדחים?
כינית את זה 'כסף של אימפריה' וטענת שאין אפשרות לקיים חברה ללא אותו 'כסף'…
או כמו שכתבת בשפתך המליצית :
"יש כסף של אימפריה לכל יש נולד בפלנטה כדור הארץ".
ועכשיו אתה מתלונן?!
חוק המזומן הינו פשע של המדינה כלפי אזרחיה. המדינה הונתה את העם והשלתה אותו שבאמצעות שלילת החופש שלו היא תמגר את ההון השחור. התוצאה היא שהאזרחים יהיו תחת פיקוח רב יותר של המדינה. יוקר המחיה שלהם יעלה וכמובן ההון השחור ישאר. היו צריכים לצאת לרחובות כשהחוק עבר.
אדם ממוצע יכול להתקיים ללא "זכויות" וללא "קצבה" ואם הוא עצמאי אז גם ללא תלוש "שכר".
ובכל מקרה המלחמה צריכה להיות כנגד ההגבלות שהמדינה מטילה ולא נגד הרגולטרורים שלא מטילים מספיק מגבלות.
ומאחר והזכרת קלישאות אז אולי הגיע הזמן "לטפל" בקלישאה שאתה מקפיד לחזור עליה. הטענה שלך בדבר מילטון פרידמן והצעתו ה"איומה" להטיל מס ירושה.
לא ברור מדוע אתה מרבה להזכיר את העניין כשידוע שהצעתו של פרידמן לא מיושמת בישראל וגם כנראה שלא תיושם. נהפוך הוא, ישראל משמשת כ"מקלט מס" עבור יהודים מרחבי העולם שרוצים להימנע מלשלם מס זה. אתה גם יכול להיות בטוח שלא יונהג מס ירושה בישראל באופק הנראה. משום שמדובר בישראלים. ויש גם סיבה נוספת, החרדים לא יתנו לזה לקרות והם ילחמו על זה יותר ממה שהם נלחמים נגד גיוס בני-הישיבות או על השבת.
גם במקומות הכי איומים שבהם המס מונהג, מדובר בתשלום שמתחיל אחרי המיליון השני או השלישי. מי שמשלם את המס היה עשיר לפניו ונשאר עשיר אחריו מבלי שטרח בעושרו ומבלי שנפגעה המוטיבציה שלו ליצור ערך.
ולסיום נזכיר שמס כזה הוא הרבה יותר קרוב לרעיונות סוציאליסטים\פשיסטים מאשר לרעיונות קפיטליסטים. משום שהקפיטליסט מתנגד להעברת רכוש פרטי, באשר הוא רכוש פרטי, לידי המדינה.
פרידמן הגה את הרעיון לא כחלק מהאידיאל הקפיטליסטי אלא כתחליף למיסים האחרים הרבה יותר לא הוגנים ופוגעים ממש באדם ובכלכלה.
פרידמן הציע את הרעיון למס ירושה שיבוא במקום מס הכנסה או מס חברות. משום שמס זה יפגע בצורה המזערית ביותר בחירות האדם (פגיעה בחירות של אדם שנפטר מזיקה פחות מפגיעה בחירות של אדם שעדיין חי). ומשום שמס זה לא מעוות את מנגנון התמריצים שמניע את האדם ואת החברה.
מס הכנסה הוא רעיון נבזי משתי סיבות: דבר ראשון זה מס על מס. הרכוש שמס ירושה ממסה כבר מוסה (מס הכנסה, מס רכישה, מס ערך מוסף וכו'). דבר שני, מי שכולם חושבים שהמס מכוון אליו (העשירים המרושעים שנראים כמו האיש של המונופול) – לא משלמים מס ירושה וגם לא ישלמו לעולם.
בארה"ב יש מס ירושה. כל מי שבאמת בעל אמצעים מחזיק את רכושו תחת חברה משפחתית ומעביר את השליטה בחברה ולא את הנכסים (אין מס ירושה). אלו שמצאו את עצמם משלמים מס ירושה, הם ה"עשירים" הגבוליים שלא ידעו או לא היה להם יכולם לתכנן מס. למשל: זה שקנה בית לפני 90 שנה ועם הזמן והדפסת הכסף המאסיבית, ערך ביתו עלה מעל הרף. לא בדיוק ברון שודד מרושע
מס ירושה גורם לפוליטיקאי התורן להראות טוב גם בעיני הציבור וגם בעיני התורמים שלו
ממשלה צריכה להיות בנויה מנשיא שחולש על משרד אוצר, שגובה מיסים עבור משרד בטחון, ששומר על חופש האזרחים במדינה ,ותו לא .כל שאר תחומי החיים צריכים להיות מופרטים, זה הכי טוב עבור כל סוגי האזרחים, אז נכון שיקומו תאגידים ,אבל כדי לשכנע עובדים להיות בצד שלהם הם יצטרכו לספק תנאים סוציאלים יותר טובים מהמתחרים, וקבלנו מדינה ניאו ליברלית עם רווחה ברמה גבוהה .אנשים עם יותר ופחות כסף יהיו קיימים בכל מצב, השאלה באיזה שלטון יותר כדאי לחיות האם בכזה עם בירוקרטיה ורגולציה דרקוניים? או בכזה עם חופש פעולה לכל אזרח, כל עוד אינו נוקט באלימות או ניצול כלפי החלש ממנו.
מחילה, אבל יש פה קצת במגוגיה.
"לא מכיסם חלילה אלא מכספי לקוחותיהם ובעלי המניות". אמנם אני לא לקוח של בנק המזרחי. אבל כתוצאה מקראית הפוסט, נכנסתי לחשבון הבנק שלי כדי לבדוק אם ירד לי מהחשבון סכום שעבר לבנק עבור תשלום הקנס לאמריקאים ולמזלי ראיתי שלא ירד שום סכום כזה.
וברצינות, שום לקוח לא שילם מכספו על מחדלי הבנק. וכדי לחסוך את התגובה הפבלובית "אבל העמלות עלו כדי לשלם את הקנס", נוסיף ששום בנק לא העלה את העמלות לאחרונה כדי לשלם את הקנסות.
ובאשר לבעלי המניות, הם ילדים גדולים. אם הם רוצים להעסיק מנכ"ל שידפוק אותם, שיבושם להם. זה ההון שלהם. והם בדרך כלל יודעים כיצד לדאוג להון שלהם טוב מאוד. לא צריך להתלונן על כך שהרגולטור לא דואג מספיק לבעלי ההון. כשהם רוצים, הם יודעים טוב מאוד כיצד להעיף מנכ"לים או כיצד להעביר את ההון שלהם לבנק אחר של הסתבך.
הדבר שחסר בפוסט הוא קריאה לאחריות אישית. במקום להאשים את כל הרגולטרים ונשותיהם בכך שלא עושים מספיק רגולציה, לא חוקרים מספיק ולא מעיפים מספיק ראשים, אפשר לפרסם את רשימת הבנקים שלא מעלו, שלא עודדו העלמות מס ולקרוא לאזרחים לבחור האם הם רוצים לנהל את כספם אצל בנקאים שתיחמנו אמריקאים ועכשיו צריכים לשלם קנס או לנהל את כספם בבנקים שלא פעלו כך (ויש בנקים כאלו).
אחד הדברים המעולים שהאתר הזה יכול לעשות למען קוראיו הוא להסביר להם שהם יכולים להשפיע באמצעות החלטה אישית. הם לא חייבים את חדוה בר שתחליט עבורם אם הבנק שלהם הוא מספיק טוב.
אם לאנשים יש ״סוכנות״ ואחריות אישית איך האתר ימכור להם שהם נדפקים בגלל רובוטים וטכנולוגיה ולכן צריך להדפיס כסף ולחלק לכולם?
איך נמכור הגדלה מאסיבית של הממשלה לכל תחום אפשרי אם אנשים יבינו שהם אחראים לבחירות שלהם (אפילו אם האפשרויות שעומדות לפניהם לא לטעמם)?