אילו החזאים היו מבינים מזג האוויר כמו שכלכלנים מבינים כלכלה, היינו מתעוררים השבוע אל סערה גדולה, מבלי שנבין איך היא הגיעה ככה פתאם, מה גרם לה ומתי היא תעזוב. בחדשות דני רופ היה מראה לנו שהסערה מקורה בסין, שרון וכסלר היתה מסבירה שהיא בכלל מגרמניה ואלעד זוהר היה מוכיח לנו שאלו היו בכלל התנאים בארה"ב שגרמו לשקע החמקמק. הם גם לא היו שוכחים להרגיע אותנו שבקרוב הסערה תעלם ואם לא – אז היא כנראה תמשיך.
ההבדל הגדול בין כלכלן לחזאי מזג האוויר הוא שתחום המטאורולוגיה הוא תחום מתפתח שמשתפר עם הזמן ובהתאם טועה פחות ופחות. המודלים המטאורולוגים משתנים על בסיס קבוע תוך הפקת לקחים מטעויות עבר, המודלים מעודכנים מספר פעמים מדי יום בנתונים חדשים. לעומת זאת, מודלים כלכליים שאומצו על ידי הכלכלנים של הנשיא רוזוולט עדיין לא עודכנו או שונו עד היום, למרות שכשלו פעם אחר פעם. אין תהליך הפקת לקחים – לימודי הכלכלה לא השתנו אחרי משבר הסאב פריים, השיטה נותרה אותה שיטה והבעיות אותן הבעיות. הגדילו להוכיח פרופ' סטיב קין וריצ'ארד וורנר, כלכלנים בעלי שם בזכות עצמם, שלכלכלנים אין כלל מושג איך המערכת המוניטרית עובדת ולכן אין להם שום יכולת לדעת מה יקרה. החלק העצוב הוא שהם הוכיחו את זה מדעית.
אנשי מטאורולוגיה שהיו מגישים לנו תחזית על סמך מודלים מתקופת מלחמת העולם השניה ומבלי שיבינו את חוקי מזג האוויר – היו מובילים מיד לגל זעם אדיר בציבור על שירותי החיזוי העלובים שהם מעניקים. אבל דווקא בכלכלה שמשפיעה עלינו יותר מאשר מזג האוויר, הבורות וחוסר האונים של הכלכלן מתקבלים כסוג של חוק טבע או גזירת גורל.
העניין הוא שזו לא גזירת גורל. קודם כל צריך להפנים ששינוי הפרדיגמה הכלכלית לא יבוא ביוזמתה או בהובלתה של האקדמיה. מעט מאוד מאנשי הסגל בחוג לכלכלה מסוגלים לאפסן את האגו שלהם ולהודות: “טעינו – צריך לעשות ריסטרט”. אף אחד באקדמיה לא ירצה לכרות את הענף עליו הוא יושב ולהודות שחומר הלימוד לא רלוונטי.
אבל השינוי כבר מתחולל – קיימים היום בלוגרים ופורומים כלכליים עצמאיים, שפרנסתם לא תלויה במוסדות האקדמיים והם לא חוששים לאתגר את המערכת. פורומים של סטודנטים לכלכלה ברחבי העולם (יש כזה אחד גדול גם בארץ) יוצאים כנגד המודלים הכלכליים הלא רלבנטים. מספר הולך וגדל של כלכלנים מובילים, בינהם מרטין וולף (בכיר לשעבר בבנק העולמי ובכיר פרשני הכלכלה בעולם) , ברנארד ליאטר (אדריכל מערכת היורו) ואדאיר טרנר (לשעבר ראש הרשות הפיננסית בבריטניה), החלו לקרא לשינוי יסודי בפרדיגמה הכלכלית. כל אלה נלחמים את המלחמה של כולנו. שיהיה ברור לכולם – השינוי הזה יתרחש בכל מקרה. הדור החדש של הכלכלנים, שנולד לעידן בו המידע כבר מזמן פרץ את חומות האקדמיה ונגיש מכל מקום, יחליף במוקדם או במאוחר את הדור הישן שמקובע לתיאוריות שכבר מזמן התנתקו מהמציאות.
עד אז נקווה שלא הכלכלנים יגישו את התחזית בסוף החדשות.
"מודלים כלכליים שאומצו על ידי הכלכלנים של הנשיא רוזוולט עדיין לא עודכנו או שונו עד היום, למרות שכשלו פעם אחר פעם."
אני סבור שאתה טועה לחלוטין. השוואתך בין חיזוי מזג-אויר לבין כלכלה לוקה בחוסר הבנה במידול מערכות דינמיות. אלו שתי מערכות דינמיות (הראשונה פשוטה ביחס לשנייה) שיודעים עליהן הרבה, מצליחים למדל אותן (את הראשונה ביתר הצלחה מהשנייה) ואף לחזות די טוב בשתיהן (בראשונה טוב יותר מהשנייה), למזלם של מטראולוגים במערכות שלהם אין רעש פוליטי (אבל יש מסוג אחר) ואילו לחוסר-מזלם של הכלכלנים מערכות כלכליות סובלת מהרבה הרבה רעש פוליטי ואדם סמית הראשון שניסה לסלקו.
ולראייה: למד את האטרקטור של לורנץ למזג אויר ושל תמרי לכלכלה. העדר ידע מספיק במערכות מסובכות לא צריך להרתיע מלנסות להגיע לפתרון אלא לאתגר אותנו ואין כמו אנשי אקדמיה שיודעים לעשות זאת. מה שאני מסכים עימך שהאקדמיה לוקה בקרייריזם.
אני סבור שמהנדסים אינם צריכים (אבל רשאים) לבקר פיזיקאים.
כשמערכת מתגמלת אדם כל עוד הוא מצליח לשכנע אחרים כי הוא מחזיק בידע בעל ערך אפשר להיות בטוחים כי השוק ייצר מספיק אנשים שינסו לקבל את התגמול עבור השיכנוע.
אני לא חושב כי ניתן לבנות על דור הכלכלנים הצעיר, שהרי כשאלו יצאו את שערי האוניברסיטה, פרנסתם תהיה תלויה ביכולתם לשכנע אחרים שהם מחזיקים בידע בעל ערך (נדירים האנשים שיסכימו להודות ששלוש שנים מהחיים שלהם הם למדו בעצם כלום).
השלב שאליו צריך לשאוף הוא חשיפת בלוף הכלכלה. להסביר לציבור הרחב שכלכלה היא בעצם אסטרולוגיה מודרנית. ולגרום לאנשים להבין שדעתו של כלכלן על העולם אינה בהכרח נכונה יותר מדעתו של המהנדס, האמן או ההיסטוריון על העולם.
הבלוף הכלכלי הוא בלוף ממוסד. חלק גדול של הכלכלה בנוי על אמון. הבנקים (הפרטיים והמרכזיים) הם מוסדות שמבוססים על אמון. אם לא נאמין שהבנק יוכל לשלם לנו את ערך הפקדונות שלנו, הבנק יקרוס. אם לא נאמין ביושרתו של הבנק המרכזי, ערך המטבע יקרוס. לכן קיימים הרבה מאוד אינטרסים שמטרתם היא לגרום לציבור להאמין בכלכלה. כאמור, להאמין בבלוף.
אך ככל שהזמן חולף הבלוף הולך ונחשף. הבנקים המרכזיים נראים יותר ויותר כמו הקוסם מארץ עוץ (קרדיט לביל סטיל). הם משכנעים את כולם שהם יכולים לשנות את המציאות. ליצר צמיחה יש מאין. ליצור תעסוקה. ליצור עושר. אך רק אלוקים יכול ליצור יש מאין. הבנקים לא יכולים ליצור כלום למעט בועות נכסים שדינן להתפוצץ והעברות עושר מעניים לעשירים. בשנים האחרונות הודפסו טריליונים של מטבעות חדשים (דולרים, יורו, יינים, שקלים) בהיקפים חסרי תקדים, איפסו את הריבית (ובחלק מהמקרים הפכו אותה לשלילית) ושום דבר משמעותי לא קרה בכלכלה למעט בועות נכסים שכאמור דינן להתפוצץ.
הציבור צריך לדעת שלבנק מרכזי יש יכולת מוגבלת (אם בכלל) ביצירת צמיחה, תעסוקה ועושר. וכשהצמיחה בעולם נעצרת כנראה ששום בנק מרכזי לא יוכל להחיות אותה. במצב כזה הדפסת מטבעות ומניפולציה על ריביות רק יגרמו לנזקים גדולים יותר בצורת בועות מתפוצצות.
לכן הצעד הראשון לשם שינוי הפרדיגמה צריך להיות חשיפת הבלוף. ועל כך אי אפשר לסמוך על הכלכנים אלא על האינטלקט האנושי שנמצא בידי אלו שפרנסתם לא תלויה בפרדיגמה הישנה.
אריק, עשית סלט.
תבחין בין
–מוסדות שונים (כמו הבנק המרכזי) שבוחשים לנו במוח ע"מ שנאבד כיוון ואז הם כמובן (ובכללם כלכלנים שמשרתים את המוסדות האלה) יבואו להציל אותנו ונגיד יפה תודה…
לבין
–הכלכלה שאיננה מדע, אך היא תחום מחקר שמשתמש בדיסציפלינות מדעיות (כמו שעושים את זה במדעי הרוח למשל) שעיקרו איך להשתמש במשאבים נתונים בצורה אופטימלית.
ב"אופטימלית" כל אחד יכול ליצוק את השקפת עולמו. יש מי שאופטימלי מבחינתו לווסת ע"י השלטון את חלוקת המשאבים והתוצרת. אני מצדד בשוק חופשי (חופשי = תחרות הוגנת ומסחר חופשי מרצון חופשי של הקונה והמוכר), התערבות מינימנלית של השלטון וחשוב גם: מוסר פרטי (לא כופים את המוסר פרט לאי פגיעה בזולת).
כלכלה אינה אסטרולוגיה. כלכלן של ממש לא נשען על סיסמאות והלכי רוח, אלא בודק עובדות, מגמות, ומנסה להסביר בהגיון למה צריך א או ב. דעתו של כלכלן לא פחות חשובה מדעתו של אומן או מהנדס. תלוי כמובן בהקשר.
האמון שעליו דיברת אינו סימן שהכלכלה היא בלוף.
הכסף הוא מערכת של אמון. בלי האמון בכסף והאמון בין אדם לאדם, אין חברה ואין כלכלה.
השאלה היא אם לאמון עצמו יש כיסוי. אם אלה שאנו נותנים אמון בהם מתבררים כשקרנים, מאחזי עיניים ובוזזים, אז כן, מן הראוי שנפסיק להאמין להם ונפעל בהתאם – נפתח כלים משלנו כדי לקיים חברה וכלכלה.
תחריראל,
אם תאוריה כלכלית טוענת שאם תנקוט בפעולה מסויימת תקבל תוצאה מסויימת ובפועל אתה מקבל תוצאה אחרת אז התאוריה שגויה. ואם בכל זאת משתמשים בה אז מדובר בטיפשות או בהונאה. אם הממסד כופה את השימוש בתאוריה שידוע שאינה נכונה אז מדובר בבלוף – הונאת האזרחים.
אם מקימים בנק מרכזי שמתבסס על תאוריה כלכלית כדי לשמור על יציבות מחירים אך בפועל המחירים עולים – אז מדובר בבלוף.
אם מקימים בנק מרכזי שמתבסס על תאוריה כלכלית כדי לשמור על יציבות הבנקים אך בפועל הבנקים ממשיכים לקרוס אז מדובר בבלוף.
אם מדפיסים טריליונים של דולרים ומאפסים ריבית וטענים שזה יצור צמיחה ובפועל לא נוצרת צמיחה אז מדובר בבלוף.
אם בנקאי מרכזי אומר שמשכנתאות הסאב-פריים אינן יכולות לגרום לקריסת הכלכלה ובפועל הכלכלה קורסת זה בלוף.
אם תרצה אני יכול להמשיך.
אם כל כך הרבה תאוריות כלכליות אינן מצליחות לספק תחזיות נכונות, במה בדיוק הן שונות מאסטרולוגיה?
כיום לילן, פלוג, דראגי וחבריהם אין מושג מה הם עושים. הם מאחזי עניים. כבר לא מדובר בתאוריות שגויות שפועלים על פיהן אלא במציאות חדשה שמעולם לא התקיימה בכדור הארץ ומתוך כך גם לא נוסחו עבורה תאוריות. ההשפעה של הבנקים המרכזיים על המציאות כמעט אינה קיימת. הכל בלוף. הדפסת כסף רק מייצרת בועות מתפוצצות.
איכשהו ההצגה ממשיכה. איכשהו מצליחים לשכנע את ההמונים להאמין שהנגידים יודעים מה קורה. אבל הם לא. ויש הרבה אינדיקטורים לכך.
וגם בגזרת הבנקים המסחריים קיימים הרבה בלופים. אף אחד לא יודע מה שווים נכסי הבנקים. הם רושמים במאזנים מספרים מומצאים. ראינו מה קרה ב 2008 כשהתברר שבנקים מחזיקים בנכסים שאינם שווים כלום אך נרשמים כאילו הם שווים משהו. ועכשיו הולכים לקבל את אותו הסרט כי כלום לא השתנה.
אז גם לו היו ביידינו תאוריות כלכליות נכונות (ואין לנו) מה היה ערכן אם היו מחילים אותם על מספרים מפוברקים?
אסכם בזה שכנראה אף אחד מאיתנו לא היה עולה על מטוס שתוכנן על פי תאוריות כלכליות.
אריק,
לא הבנת אותי.
אתה צודק לגמרי.
אתה רק מבלבל בין הממסד וכלכלניו לבין כלכלנים אחרים שלא תלויים בו.
אתה מייחס לתחום הכלכלה תאוריה אחת ויחידה – ונציגי הממסד הנושאים תאוריה זו.
חדשות! יש עוד תאוריות כלכליות שדוקא מסבירות יפה את המציאות וחוזות לא רע מה
יקרה אם תנסה להנדס את הכלכלה והחברה יחדיו.
רק שתבין, לדעתי הבנקים המרכזיים הם רעה חולה שצריכה לעבור מהעולם. הם לא שומרים על כלום חוץ מהאינטרסים של הבנקים המסחריים ובעליהם.
אני (ואני מתרשם שגם שחרורון) נתקל כאן בהרבה חוסר הבנה ולעיתים סילוף של דברי. בבקשה תתחילו לקרוא את כל האותיות!!!!
תחריראל, מה ז"א לא כופים מוסר? מדוע אתה כופה עלי את מוסר ה"קניין"? או את מוסר ה"גבולות"? מדוע ההמצאה הדימיונית של קניין נחשבת פגיעה באחר ושאר המוסרים הדימיוניים(שאינם נוגעים לפגיעה פיזית) לא?
רוב האנשים מסכימים למוסר "הגבולות" כי הם בורים ולא באשמתם. מי שמסכים למוסר זה או שהוא רשע או שהוא חסר דעת. כאשר בני ישראל נכנסו לארץ הם חילקו אותה בשווה מי שקיבל קרקע טובה יותר פיצה כספית אחרים, וכל אחד קיבל נחלתו לנצח! שאיננה ניתנת למכירה לדורות אלא רק עד היובל. למה שהחסר כל יסכים למוסר הגבולות שלך? עבור הסיכוי שאולי אולי בג'ונגל אי הכפיה שלך הוא יצליח לרכוש קרקע מטייקון הקרקעות לאחר שישעבד עצמו לעשרות שנים? ואולי בניו לא יצליחו בחיים ויאבדו את הקרקע ויגורו ברחוב? אם העניים היו בעלי דעת ויכולת התארגנות מזמן היו מסלקים את כולנו מהבתים. בסופו של דבר המהפיכה האלימה או הריקבון החברתי יגיעו כמו תמיד, וזה בגלל המוסר המזוייף שלך שאיננו מבין על מה הוא נשען.
מי הם אותם ״כלכלנים״ מרושעים?
הכוונה כנראה לא לבוגר תואר ראשון בכלכלה שעובד כמלצר
בואו נדבר ספציפית. כי כרגע זה נשמע כמו זעקה ל״כח המחץ״ שילחם ב״כוחות הרשע הכלכלים״
כל הניסיון להפוך את הדיון הזה לויכוח בין "רשעים" ו"טובים" הוא מיותר. אין רשעים ואין רעים – יש מצב של מערכת מקובעת שמנסה להגן על עצמה מפני רעיונות חדשים. ואגב את אותו התסמין אפשר לראות היטב בעוד מוסדות כמו בפרקליטות המדינה, במוסדות ממשלתיים, ברפואה ובעוד מגוון גדול של תחומים.
הדרך היחידה לפרוץ את המחסום הזה היא על ידי הפצת מידע וחיזוק כלכלנים שכן חושבים אחרת – כי מרביתם, בעיקר הבכירים שיוצאים נגד הפרדיגמות השולטות, עוברים זובור על ידי המערכת (ושוב לא מתוך מניעים של "רשעות" או "רוע").
מה הכוונה ״מערכת״?
מה מגן על עצמו מהשינויים? האקדמיה, הממשלה?
במקרה הזה המערכת האקדמית. נסה בתור כלכלן להכנס לחוג לכלכלה ולהודיע להם שהשיטה המוניטרית (שזה הבסיס לכל לימודי הכלכלה) כפי שהם מלמדים אותה היא שגויה מהיסוד (שזה באמת נכון). במקרה הטוב יתעלמו ממך, במקרה הרע תהפוך שם ללעג ולקלס. ושוב – זו לא בעיה רק של החוג לכלכלה. שאל את דן שכטמן – הוא יספר לך את אותו הסיפור על כימיה.
אבל למה זה משנה?
אז לומדים שטויות באקדמיה, אז?
לומדים גם שטויות בתיכון, בישיבה ובצופים.
זה משנה כי את החומר הנלמד באוניברסטיה כלכלנים מיישמים אחר כך במשרד האוצר, בבנק ישראל ובכל נקודת כוח כלכלית המשפיעה על חיינו
אז אני מבין נכון: האנשים בממשלה מחזיקים בתפיסות כלכליות שגויות. מה שפוגע בנו בהווה.
בנוסף, אותם אנשים גם דואגים להפניית תקציבים לאקדמיה. והאנשים באקדמיה, מבינים שמשלמים להם להכשיר עוד אנשים כמו אלו בממשלה. זה יוצר את הדור הבא של כלכלנים עם תפיסות שגויות
תקן אותי אם אני טועה
אמנם יש התעוררות מסויימת בקרב סטודנטים מפקולטות מסויימות מאוד.
אך לעניות דעתי החשיפה איננה גדולה מספיק.
עד שהכאב לא מגיע לביתך ממש,אתה לא ממהר לצאת החוצה ולדרוש שינוי.
נכון לרוב האנשים לא מגיעים בריונים בחסות החוק וגוזלים את עמלם.
רוב האנשים עדיין לא נלחמים על פת לחם.
רוב האנשים חיים תחת קורת גג וישנים במיטה חמה.
רוב האנשים בטוחים בביתם.
אבל חייבים לזכור שיש כאלה שלא שפר עליהם מזלם,בין אם ביוזמתם ובין אם לא.
מה איתם?
האם אנחנו חברה המפקירה את החלש?העני?
את זה שקולו לא נשמע?
לצערי כן.
השיטה הנוכחית היא שיטה של גזל וחמס.
שיטה שלקיחה מהחלש מעוגנת בחוק ונאכפת בקפידה יתירה.
שיטה שמנציחה מעמדות.
שיטה שמעודדת מוסר מעוות ומקדמת אנשים בעלי מוסר כזה.
שיטה שהורסת את תודעתם של ילדינו הרכים ומחדירה לתוכם תרבות ריקנית.
שיטה שגורמת לנו לשנאה,קנאה ותחרות למרות השפע הרב המצוי.
לצערי אם לא נתעורר,נראה כאילו כולנו נזעק מתישהו בעתיד ומעניין אם קולנו ישמע אז.
תתעוררו,בבקשה
אני עצמי לא "חברה שמפקירה את החלש" אבל אתה דוד חברה שבוזזת את המוצלח, היצרן והבוטח בעצמו… כן זה אתה דוד!
השיטה הנוכחית היא שיטת גזל וחמס לה אתה שותף.
שיטה שלקיחה מהעשיר מעוגנת בחוק ונאכפת בקפידה יתירה.
שיטה שמנציחה מעמדות – עשירים מנוצלים ועניים נצלניים.
שיטה שמעודדת מוסר מעוות של שנאת הצלחה ושנאת הטוב.
שיטה שהרסה תודעה של ילדים רבים בינהם אתה דוד -הילד שישאר לעולם ילד בראש…
שיטה שמשחיתה את התודעה וגורמת לאלה שהושחתו פשוט ללעג "שפע הרב המצוי" כאילו שפע איננו תוצר של עבודה ויכולת אלא "פשוט קיים"
מאחל לך להתעורר דוד
יואל, זה לא מרד הנפילים כאן. עזוב את איין ראנד במנוחה. לדעתי תגובתו של דוד אינה מכוונת נגד עניים נצלנים אלא נגד עשירים נצלנים, כמו למשל שרי אריסון או מנכ"לי בנקים למיניהם (או מנכ"ל הוט או יס למשל). אני הייתי מוסיף לרשימה עוד כמה בעלי תפקידים ובטוח מעורר מחלוקת, אבל נעזוב. אין בעיה עם עשירים שלא מנצלים מערכת מעוותת על מנת להתעשר (למרות שאין לי דוגמאות קונקרטיות).
יואל,
נו באמת, גם אם דוד התכוון לדברים הללו.
מדוע חוק הקניין הוא מוסרי וחוק המס הוא איננו? אני מציע שנבטל כל החוקים הדימיוניים החברתיים ואז נראה כיצד העשיר והמוצלח שורד. יום אחד הוא לא יחזיק מעמד לפני שראשו יופרד מגופו.
העשירים והמוצלחים כולם חייבים הצלחתם לחברה המאפשרת את הישרדותם ואת השימוש במשאבים החברתיים כגון כסף! שהוא משאב ציבורי, או שיטור, או שפיטה.
אני אישית לא בעד אג'נדה סוציאליסיטת כזו שבה השלטון מרכז הכל אך בהחלט יש מקום לתפיסה מאוזנת כי אין אחד עומד בלא השני. לכן המוסר היהודי קובע כי בהחלט צריך לשמוט חובות כל כמה זמן, בהחלט צריך להחזיר לאנשים את הקרקעות כל כמה זמן ובהחלט אסור לקחת ריבית כי ההצלחה שלך תלויה בהצלחה של החברה ולכן החכם ידאג למנגנונים מאזנים שאף אחד לא ישאר מאחור, הטיפש חושב כי כל אחד כפי יכולתו ועל אילו שלא הצליחו לשבת בצד ולהתאמץ יותר ולהקשיב כמו שיים תמימים לחוקים הדימיוניים המומצאים של החברה שהביאו אותם למצב הזה.
יואל ידידי המלומד
אל תכעס
אינני בא בטענות כלפי אף אחד אישית
אני בא בטענות כלפינו כחברה אחת
עשירים ועניים
חזקים וחלשים
גברים ונשים
זקנים וילדים
דתיים ולא דתיים
יהודים ולא יהודים
באמת אינך רואה מה קורה מחוץ לדלת אמותך?
חברה מוסרית נמדדת ביכולת שלה לדאוג לכלל חבריה.
המוסר שייך לכל אידיאולוגיה שתבחר
קפיטליסטי,סוציאליסטי או כל סוג אחר
כולנו בני חורין
נולדנו בני חורין
לצערינו גודלנו כעבדים
ונמות בני חורין
בעל כרחך אתה חי ובעל כרחך אתה מת
ובאמצע יואל ידידי
בחירה היא לנו
לחיות כיצור תבוני,בן תרבות,השומר על האיזון הטבעי הקיים ממילא,הדואג לסביבתו שלא תהרס ותשמר לדורות הבאים,הדואג להנחיל לילדיו מעבר לחומריות המצויה.
בלי שנאה או פחד מהשונה
בלי קנאה ומרדפי שווא
ובלי תחרות מחריבה ומשפילה
או לחילופין
למות כיצור תבוני,בלי תרבות,ההורס את האיזון הטבעי הקיים גם בלעדיו,הדואג רק לעצמו ולרצונותיו האישיים,מחדיר בילדיו חשכות וריקנות.
עולם של הפרדה גזעית לא ראויה,של סלקציות ומעמדות שליליים
עולם של רדיפה אחר אשליות חומריות ומותרות מיותרות
עולם של מלחמות,הרג,ביזה,כאב,סבל וייסורין
יואל ידידי המלומד
התרחיש השני כבר קיים
רוב העולם יכול לאהוב את עצמו עד כדי כך שלא יראה את האמת הערומה,זו האמת
מה שהתכוונתי יואל
עדיף לך ולי ולכולנו לבחור אחרת
תיאור יפה ונכון של מצב העניינים.
אני לא יודע לומר אם הכלכלנים פועלים כמי שנמצאים בשליטת המדינה.
מה שבטוח, רבות מ"תחזיותיהם" מוטות פוליטית וזן הסיבה למה כולם חוזרים כמו תקליט על אותם מנטרות. (אולי הם פשוט יודעים על איזה צד של הפרוסה מרוחה החמאה ולכן פועלים בהתאם – גם סוג של שליטת המדינה).
לא אחטא ל"תפקידי" כאן. יש כלכלנים שכן טורחים לפעמים להזכיר לנו את עובדות החיים, והם כקול בודד בים שטיפת המוח. למשל אורי כץ ועומר מואב.
הם ועוד כמה אמרו מראש מה תהיה תוצאתו של חוק הספרים. והנה, התחזית התממשה במדויוק…
אז נכון, בתחום הכסף והבנקים זה יותר מסובך. אבל למען האמת גם כלכלנים אלו מדגישים שוב ושוב את התחרות החופשית בכלכלה. תחרות כזו בבנקאות היתה נותת מקום גם לשיטות מוניטאיריות שונות מזו הנהוגה כעת. לכל הפחות ריבית שנקבעת בשוק חופשי, מטבעות שונים ולא עריצות של מטבע יחיד וכו'.
מעניין שאתה כולל את עומר מואב
בן אדם שמסית נגד התנועה לשינוי מוניטרי בכל מקום אפשרי
תחריראל
הטיפול בחוק הספרים שקול לטיפול בפטרת הציפורניים באדם חולה סופני. העולם והאזרחים טובעים בחובות, 80% לא מסיימים את החודש ופה אין לכלכלנים תשובות לבעיות הגדולות. אין לרובם אפילו מושג איך העסק עובד כפי שהוכיחו פרופסורים קין וורנר – הפתרון היחיד שלהם לטיפול בחובות הוא ניפוח חובות גדולים יותר. אז לא פלא שכשהם פותרים בעיה מינורית הם חוגגים אותו כאילו זכו באליפות.
מתן,
לומר את דעתך באופן מנומק לפי מיטב מצפונך ויושרתך, אין זה אומר שאתה מסית.
אם למישהו יש דעה נגד התנועה לשינוי מוניטרי, זו זכותו, וזכותו להשמיע אותה.
הסתה היא להגיד משהו כמו "הם סתם מטומטמים, מה אתם מקשיבים להם בכלל?".
עומר מואב בהחלט מבקר את ערן בצורה חריפה. זה לגיטימי. רק שהוא מתייחס לעניין.
נאמרים גם דברים לא נעימים. אז מה? זה לא הופך את דבריו להסתה. הוא לא אמר "תפסיקו לקרוא את הבלוג הזה והזה…" וכדומה.
אני נגד הסתה.
אני בעד חופש ביטוי וסובלנות לדעות שונות.
אני בהחלט חושב (אם חשבת שלא) שהשיטה המוניטרית מקולקלת מיסודה.
אני חושב שצריך להילחם על החירות. בין היתר גם חירות מקרטל הבנקים, בהנהגת בנק ישראל. שיטה מוניטרית אחרת לא תביא מזור לכלום אם בדרך נוותר על החירות. במקום שלטון הבנקים ("הפרטיים") נקבל את רודנות המדינה (וכבר היינו בסרט של ייצור בלעדי של כסף ע"י הממשלה).
ערן,
לא ראיתי ולא שמעתי כלכלנים שהזהירו מחוק הספרים שיצאו במחולות לנוכח התגשמות התחזית שלהם. המציאות מדברת בעד עצמה.
אין לי מחלוקת על הבעיה של מצאי הכלכלנים ודעותיהם החקוקות בסלעי גרניט.
אני כן אומר שיש גם כלכלנים אחרים (עובדה שאתה מביא דוגמאות לכאלה).
חוק הספרים אינו בעיה מינורית. הוא גם סימפטום וגם מראה כיוון להתערבות הבוטה והמזיקה של פוליטיקאים בכלכלה ובחברה. לא אדון כאן בסיבות להתערבות הזו.
ברם, זה חלק מההתערבות שגורמת לבנקאות, לשוק ההון ולשיטה המוניטרית להיראות כמו שהם. משבר החובות האדירים האלו הוא גם תוצאה של התערבות ושאיפה להכתיב את מבנה המשק ויחסי הכוחות בו, תחת מתן זכות קדימה לשוק החופשי.
משבר הסאב-פריים בארה"ב, שהיה אות הפתיחה למשבר עולמי, איננו (!!!!) תוצאה של חולשה רגולטורית או סתם שחיתות. זו תוצאה ברורה וישירה של הרצון "להיטיב עם העם", כלומר לחלק בתים בלי כיסוי לכל מי שרק רוצה.
סליחה שאני מאריך דברי. אך הגיע הזמן להעמיד דברים על מכונם. להפסיק להתבלבל בין סיבה לתוצאה ולהפסיק לזנוח את הערך החשוב ביותר: חירות.
מדוייק.
אם יורשה לי לסכם את דבריו של ערן
בתחזית מזג האויר יש לנו בחירה. אפשר לראות בטלויזיה, אפשר להוריד אפליקציה ואפשר לפתוח חלון. בכל מקרה, חזאי גרוע ימצא את עצמו מהר בלי עבודה
בכל מה שנמצא בשליטת המדינה אין שום אינטרס להשתפר. לא מעונין בשרותי המדינה? אין לך ברירה.
למשל: נסה לא לשלם ביטוח לאומי ותזכה לביקור מפתחיע של כמה בריונים. לעומת זאת, אני לא רואה את דני רופ לוקח אקדח וכופה על אנשים לראות תחזית.