בניגוד למה שאנו עלולים לחשוב בנקאות, ריבית, והלוואות, אינם המצאה של הדור שלנו או של המאה ה-20. התופעות האלה היו כאן עוד מתקופות קדומות. מסתבר שגם אז הקדישו לסוגיות אלו זמן רב ודנו באריכות בשאלות שעלו בעניין.
ובכן, לתורה היתה עמדה בלתי מתפשרת ביחס להשמת הריבית. הם רשמו על כך באופן מפורש:
"אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי, אֶת-הֶעָנִי עִמָּךְ לֹא תִהְיֶה לוֹ, כְּנֹשֶׁה; לֹא תְשִׂימוּן עָלָיו, נֶשֶׁךְ" (שמות פרק כ"ב פסוק כ"ד). רש"י כתב על פסוק זה כך: "ריבית, שהיא כנשיכת נחש כנחש נושך חבורה קטנה ברגלו ואינו מרגיש, ופתאום הוא מבצבץ ונופח עד קדקדו, כן ריבית אינו מרגיש ואינו ניכר עד שהריבית עולה ומחסרו ממון הרבה".
גם יחזקאל הנביא מנה את הריבית כאחד הדברים החמורים שניתן לעשות. הוא השווה אותה לרצח וגילוי עריות (פרק י”ח פסוק ח') . הוא אף פסק שיש להרוג אדם שלקח ריבית, עד כדי כך (פרק י"ח פסוק 13). גם בתהילים מוזכרת הריבית לשלילה. בקיצור התנ"ך מאוד עקבי ביחסו השלילי לריבית בישראל. ואגב, גם החכמים שבאו לאחר תקופת התנ"ך המשיכו את הקו והתנגדו באופן עקבי לריבית.
מדוע אבותינו התנגדו כל כך לגביית ריבית? היו לכך כמה סיבות עיקריות שהובאו בפרשנות התורה. אחת מהן מתיחסת לצדק חברתי. כן – מסתבר שכבר אז היתה מודעות לעניין זה. הריבית היא הרי כלי לשאיבת כסף מאלה שאין להם (הלווים) לאלה שיש להם (המלווים). כנראה שכבר בתקופה ההיא לא רצו שבקרב העם ישרור חוסר שוויון שכזה. סיבה נוספת היתה החשש שהלווה לא יוכל להחזיר את הריבית יחד עם החוב כי הרי הוא מתחיל כבר את שלב ההלוואה במחסור בכסף.
אז מדוע היום בכל רחוב יש סניף בנק שגובה מכם ריבית? מדוע אנשי הדת, ובמיוחד הפוליטיקאים שבהם, יכולים לזעזע מדינה שלמה בגלל הפרת חוקי השבת, אבל לא מצייצים כאשר אחד האיסורים הגדולים בתורה מופר בכל יום במאות מקומות בארץ?
מסתבר שהבנקים הצליחו לכופף גם את היהדות. את האיסור של גביית ריבית החליפו הפוסקים במכבסת מילים שנקראת "היתר עסקה". היתר זה ניתן לכל הבנקים בישראל ומאפשר להם לגבות ריבית על הלוואות.
אז איך נוצר הקסם הזה? היתר זה רואה את הבנק והלווה כאילו הם "שותפים" בעסק, כך שהריבית המשולמת לבנק היא לא באמת ריבית אלא "חלוקה ברווחים". אם לא הבנתם אז פשוט החליפו את המילה 'ריבית' במילה 'רווחים' והנה כל האיסורים בתורה על הריבית הפכו פתאם ללא רלבנטים. על אותו משקל אפשר היה לקרא ליום השבת "יום השישי השני" ובכך לבטל את כל האיסורים החלים בו.
אז מסתבר שאפילו ביהדות יש כאלה שמקמבנים את התורה בדרך מאד יצירתית על מנת לבטל איסור חמור. די לקרא את ההסברים של הפוסקים המודרניים סביב היתר עסקה כדי להבין עד כמה נואשים היו במאמציהם להתאים את האיסור הדתי לפי מידותיו של המגזר הבנקאי.
בכל אופן – אפשר להניח שמלחמה משותפת של חרדים וחילוניים נגד גביית הריבית של הבנקים היתה הרבה יותר מעניינת מהמלחמה שמתנהלת היום אחד נגד השני בגלל עבודות הרכבת בשבת.
ההסבר הפשוט לסתירות האינסופיות בין התורה ל"יהדות "כפי שאנו קוראים לה היום יהדות, היא ניצחון של זרם מאוד מסויים, לא גדול במיוחד, שפשוט השתלט לחלוטין על המונח יהדות. בגדול הזרם הזה הגיע מבבל ובהדרגה ניצח זרם שולט אחר ששורשיו עוד מתקופת בית ראשון (הצדוקים) והניח את התשתית לפרדיגמה היהודית שבה אנחנו חיים כיום. אותו זרם ,שניתן לכנותו הפרושים, הניח את התשתית הרעיונית ליהדות הרבנית- הילכתית של ימינו. הקשר בין היהדות של תקופות הבית הראשון והשני לבין היהדות החדשה שנוצרה בערך במאה ה- 2 לספירה והילך, הוא קשר קלוש ורופף ביותר. יש הגורסים שלמעשה מדובר בשתי דתות שונות לחלוטין ששניהם מכונות אומנם יהדות אך למעשה מדובר בעיוות מוחלט ושינוי כמעט טוטאלי בין שני הדתות הללו. מתוקף השתלטותה של הדת חדשה, נעשה תהליך הדרגתי אך אבסולוטי של דה לגיטימציה לכל זרם שקדם לה והבניה מחדש של הזיכרון הקולקטיבי של העם היהודי. ממש כתיבה מחודשת של ההיסטוריה של העם היהודי לכזה שיתאים לזרם היהודי החדש ובכללה קנוניזציה של ספרות קדומה והחלטה אילו תכנים ספרותיים יכללו בה ואלו לא.
אין זה שונה בהרבה מגישות רעיוניות אחרות שהביסו רעיונות מתחרים והפכו להיות הגוף הדומיננטי והיחיד שהוא מקור הסמכות לאותה פרדיגמה שלטת. למשל כדוגמא לכך הם רעיונות כגון קפיטליזם או אפילו דמוקרטיה, שהביסו גישות אחרות עד שהפכו לגישה אחת "נכונה" והטובה ביותר. תיאורתית אם הם ישרדו כמה אלפי שנים כמו היהדות , הגישות האלה יכחידו אפילו את הזכרון לגישות אחרות שהתקיימו אליהם במקביל.
רק מעטי מעט , כגון חוקרים והיסטוריונים מכירים את המאבק הקדום הזה והיום למעשה מרביתו של העם היהודי כלל לא מודע לסטייה העמוקה שחלה בו במהלך הדורות. למעשה הסמכות והאוטוריטה שאנחנו נותנים לראשי היהדות הפרושית של ימינו אינה שונה בהרבה לסמכות שאנחנו נותנים למושגים מופשטים וחסרי בסיס אמיתי דוגמת כסף הפיאט, לבנק מרכזי או לכלכלנים שהם , כמו הרבנים של ימינו או הלכה פרשנית של התורה(משנה, גמרא וכו) , לא יותר מפרי של תוקף סמכותי שאנו בני האדם נתנו להם. אלא כמו אלה , כמו כל פרדיגמה מנצחת , פעלו למחוק כל זכר למופסד ולבסס לגיטימציה וסמכות על סמך שורשים קלושים מבלי שאף אחד יטרח בפועל יבדוק את אמיתותם או אפילו את קיומם .
היהדות היא לא זרם ולא דת ולא אידאולוגיה, היהדות היא גזע. אם נרצה בכך או לא, זאת המציאות לטוב ולרע.
השאלה היא מי מתוך הגזע הזה שורד אישית לנצח (הרי בשביל זה אנו צריכים חקלאות, שפה, לוח שנה, וחברה. לחיות שבעים שנה ולהיכרת, כדאי לחזור לג'ונגל\גן עדן), האם זה זרם הצדוקי או זרם הדתי או זרם החילוני או זרם החרדי ? הרי כל הזרמים הם ישויות דמיוניות גרידה שלמי איכפת האם הם שורדים או לא ?
אבל שהפרט רוצה לשרוד אישית הוא מחפש חברה אנושית ששם זאת אפשרי, אז דבר ראשון הוא מוצא את הגזע היהודי ששרד מאז האדם הראשון התבוני. בתוך הגזע היהודי אם הוא כפרט דוגמט לחשוב שהגזע חייב לשרוד, אז שוב הוא חוטא לעצמו הרי איזה אינטרס יש לו בישות הגזעית הזו אם הוא בעצמו לא שורד אישית ?! אז אסור לו על פי חשיבת התורה וחז"ל (דין הוא לגזור על עצמינו לא לישא אישה ולא להוליד בנים וככה זרעו של אברהם כלים מאליו (חז"ל)) לפעול למען ישות גזעית כזו על חשבון שרידותו האישית.
ולכן היהודי המקורי והמודרני חייב לשלול מעצמו כל ישות דמיונית שכזו ובוודאי לשלול כל ישות דמיונית חברתית כמו ישות הלאומניות. אחרת הוא לא ישרוד אישית (שאל את כל החיילים הרווקים והרווקות שנפלו למען הלאום ונכרתו אישית מעולמם).
היהודי הזה הוא השורד.
אז לא זרם שורד ולא גזע שורד ולא חברה שורדת, הכל הם דמיון\ישות = ע"ז. השורד הוא הפרט אישית והוא דואג להעביר לצאצאיו את חשיבת היהדות.
כל הזרמים הם רק רעשי רקע והוא חיי עמם פרקטית. דווקא אלה שמקדשים את הזרמים והופכים אותם לאלוהיהם ?! הם אלה שלא שורדים כמו כל הישויות הדמיוניות, וכנ"ל תשאל את החיילים הרווקים והרווקות שנלחמו על עזה שלושים שנה לריק כי האמינו בלאום הדמיוני.
לסיום:
שורד הוא זה שלוקח את החשיבה היהודית ומעביר את זה לצאצאיו, הדבר הראשון שהוא עושה לצאצאיו הוא כמובן "ברית מילה" = הדגל האישי שלו מול כל דגל חברתי דמיוני אחר. (ראה כאן "ברית מילה בשביל מה?" https://plus.google.com/106891541226727041508/posts/YYJhF6KrEgY)
ואחריו החינוך ובעיקר התורה והנ"ך והמשנה והתלמוד. עמם הוא שורד אישית לנצח וזה הרלוונטי ליהודי מאז האדם הראשון התבוני.
למקד את הפוקוס על היהדות לאורך חץ הזמן וככה לתת לנו תזות משונות ?! זה כמו למקד את הפוקוס על האדם כדלהלן: אקדמאי אחד ראה אותו בשירותים, ולכן קבע שהאדם כל הזמן עושה את צרכיו בשירותים. ואחד ראה אותו אוכל וקבע שהאדם אוכל כל הזמן, ואחד ראה אותו ישן אז קבע שהאדם ישן כל חייו, ואחד ראה אותו מסקסקס אז קבע שהאדם מסקסקס כל מה שזז.
בקיצור לא ככה קובעים דברים. אם רוצים להגדיר את היהדות ואת היהודי אתה חייב להבין ולהעמיק מה חשיבתו ולמה ואייך הוא שורד לנצח. זה שאתה תופס אותו בחץ הזמן בלי מכנסיים, זה לא אומר שהיהודי הולך בלי מכנסיים ולכן אלה שהולכים עם מכנסיים הם יהודים מזוייפים ?! הצדוקים היו פנאטים ובאמת כמו שאר הפנאטים הם לא שרדו. וככה כל הזרמים למיניהם. שרדו אך ורק אלה שידעו את החשיבה העמוקה, או שסמכו על חכמי הדור שלהם והלכו בעקבותם.
החרדים נראים הזרם שמנצח, אבל כל תלמיד חכם יודע שאם החרדות תהפוך להיות לישות חברתית (כלומר יקדשו את הישות החרדית על חשבון הפרט ומשפחתו ?! כפי שזה נראה עכשיו) ?! אז היא לא תשרוד כמו כל ישות דמיונית אחרת. ביהדות הישויות האלה הם ע"ז של תורה וחזקה שתחול עליה כל קללות התורה והתוכחה.
ולכן חשוב מאוד להבין שהחרדי אישית לא בטוח בשרידות אישית בדיוק כמו שכל פרט בחברה אחרת לא בטוח בשרידותו האישית. כי כמו בכל חברה הפרט הוא הטפל לטובת הכלל המדומיין ככה החרדי אישית כפרט טפל מול הישות החרדית הדמיונית.
רק חרדי או חילוני ודתי שהם תבוניים באופן אישית = תלמידי חכמים ?! הם הם יכולים לשרוד אם יבינו לעומק את החשיבה היהודית. איש ההמון שלא מכיר את החשיבה היהודית ורוצה לשרוד אישית ?! שלפחות יסמך וידבק בתלמידי חכמים אחרים אם הוא אישית לא כזה.
לגבי חוקי היהדות בחץ הזמן ההיסטורי
ובכן גם כאן יש טעות טרגית כאילו יש איזה אבולוציה והתפתחות. וזה שטות מוחלטת. כל התורה היא סיפור ולא ספר חוקים, דווקא כי התורה פילוסופית לא מאמינה בחוקים דטרמיניסטיים. אילו אברהם היה מקדש את איסור אשת איש, היה נהרג על שרה שהגיע למצרים, רק בגלל שהוא האמין בחוקי המשפחה לא כדוגמט, אז התיר אשת איש למען להציל את עצמו. המקרא עושה את אותו תרגיל עם לוט ובנותיו, להראות לנו כמה לוט היה דוגמט בחוקי העריות ולכן לא רצה לשכב עם בנותיו. דווקא בנותיו היו תבוניות והצילו אותו ואת עצמן מכרת אישית וודאית.
ולכן החכמים בכל דור ודור יודעים שחוקים דטרמיניסטיים הם אסון לפרט ולכלל. ולכן ידעו לבטל כל חוק שהיה טוב בעבר ואסון בהווה וכן ההפך ידעו לקדש חוק מהעבר אפי' שזה מקשה לנו בהווה ובעתיד.
יש דבר אחד שעומדת בפני החכמים בכל הדורות והיא "חירות הפרט ושרידותו האישית הנצחית, פלוס הטבע כקניין פרטי = ארץ ישראל"
ולכן אם ארץ ישראל היא סכנה לשרידותו האישית ?! אז יבוטל קדושת הקניין הפרטי\ארץ ישראל לטובת שרידות אישית ויוצאים לגלות. בגלות יש חוקים אחרים והיא לקדש את ההלכה ואת חכמיה. מכאן קידוש ספרות ההלכה בגלות.
עכשיו אם חזרנו לארץ ישראל כלאום האם הגאולה כבר בפתח ? ואפשר לבטל את ספרות ההלכה ? שוב אנו צריכים לחכמי הדור שיאמרו כן או לא, אחרת שוב ניפול בפח כמו שקרה בכל ההיסטוריה עם התחדשות הלאומניות. אז חכמי החרדים צדקו לגמרי, זה לא הגאולה ואסור להקריב על הארץ (במיוחד ארץ קפיטליסטית) את רווקינו ורווקותינו ולגרום להם כרת אישית לטובת משפחת תשובה שתוכל להחזיק בגז הטבעי שלנו לעצמן. מה עוד שכל רווק ורווקה נכרתים אישית מעולמם אפי' שאין להם קניינים בארץ הזאת. כלומר בשביל מי בדיוק הם נכרתים ? אפי' לא להורים שבמילא גרים בשכירות, כלומר אין להם קניינים בארץ, אז בשביל מי נכרתו רבונו של עולם ?
ולכן לא הזרם החרדי צודק ומנצח, רק תלמידי חכמים וההולכים אחריהם, הם הם המנצחים אישית ושורדים אישית לנצח נצחים. ומי ששורד בעתיד הוא הקובע מה שורד עמו, ואיזה ספרים ואיזה הוגים ישרדו עמו לדורי דורות. הם הם בעצם קובעים איזה ספרות ההלכה רלוונטית להם באותו זמן בעתיד ואיזה לא.
אמן
לא להתייאש מהתגובות הארוכות של מקסמן. שווה לקרוא לעומק עשר פעמים עד שנופל האסימון. וכמובן גם את מאמריו הנפלאים בבלוג שלו המגלים סודות התורה לכל מי שמוכן להשקיע קצת מזמנו.
כמו שנאמר דע מה תשיב לאפיקורס.
מי שרוצה לדעת להשיב לחרדים ולחילונים החושבים כי התורה בשמיים או אצל החרדים
צביעות.
חרדים הם בני אדם עם צרכים שונים כמו כל אדם,שחיים במערכת שדואגת לדכא אותם. היא מצליחה?
דרעי ישב בכלא כי חמד ולקח וגנב.
כמו עוד כמה חובשי כיפות ממפלגתו שישבו בכלא. דוגמאות לא חסרות.
הצביעות היא בכך שיש בניהם אנשים שמתפללים כל יום פסוקים ועושים בדיוק הפוך ממה שהם ממלמלים בבתי כנסת.
הם לא אשמים. הם בני אדם.
ריבית שזה כסף, מין, תאוות אוכל, יש שם בקהילות החרדים.
בשביל זה נכתבו כל האיסורים בתנך. זה עוזר? לא.
בן אדם זה בן אדם. לא חשוב צורת חיים והמלבושים שעוטה על גופו.
כשהעולם נחלק בין אלו שבאמת טובים ולא פוגעים בזולת, הרוע תמיד ינצח בטווח הרחוק. כיוון שרוע רוצה לשלוט על הטוב,ולא להיפך.
רוע זה לא רק דע'ש.
רוע זה גם תאגידים וטייקונים ששולטים בממשלות, בפוליטיקה, בעולם.
רוע זה צבירה על חשבון אחרים בצורה חזירית ושאיבת ההון הקטן של אזרחי העולם, להון גדול לבודדים.כל זאת בשם הקפיטליסים המקודש.
צוברים וצוברים.
תאווה שתמיד הייתה לבני האדם ותמיד תישאר. עד שהדינוזאורים יחזרו להחליף אותנו. או כל סוג של אורגניזים אחר.
שנה, מאה שנה, אלף שנה.אבל זה יקרה הרבה לפני שהשמש תכבה.
פילוסוף קטן.
להצדיק צביעות ע"י צביעות זאת צביעות ושקר. הצבוע פחדן, בוגדני ואין לבטוח בו. אין שלום בעולמו.
התאוות אינן מושלות באדם אלא אם זאת בחירתו.
כל עוד אין האדם אדון על עצמו תאוותיו מושלות בו במקום שימשול בהן.
כל עוד אדם מזדהה עם בשרו והאגו המשתקף ממנו, יהיה משועבד לבשרו ולתאוותיו.
שהובס בידי החלופי, שמזדהה עם החלופי, שמחפש אושרו בחלופי – תאוו בצע.
אין אושר בחלופי, כי אם אשליה המאכזבת את ריבוא ריבואות קורבנותיה האומללים הנופלים שדודים לרגליה.
הכל חולף, גם היקום החלופי המשתנה תדיר יחלוף, כי אין אמת נצח בחלופי.
תאוו בצע משלה עצמו למצוא אושרו בתענוגות אוביקטים חושיים חלופיים, ובכך שולל את האושר מעצמו ומזולתו.
ואין הוא נוכח בטעותו זו עד שסבלו מוציאו מדעתו.
מחפש דעת עצמו מחוץ לעצמו – מוליך שולל עצמו.
אין כאשליה מורה דרך לשחרור ממנה.
חרות אתה, אמת אתה, אהבה אתה.
אין אויב לאדם שגדול מאנוכיותו הקושרת קשר מרמה עתיק יומין לשלול את חרותו ואושרו באלהים.
ואין הדתות כי אם דרך לשחרור מאשליה שעוותה ללא הכר.
(א.פפ)
כמי שקצת יותר בקיא בנושא מן הראוי להעמיד דברים על דיוקם:
היופי שביהדות ובהלכה היא היותה כפופה להתאמות לעולם המשתנה.
כך למשל בוטלו ושונו לבלתי הכר מצוות רבות הכתובות במפורש בתורה כגון לדוגמא:
1. אין הורגים בן סורר ומורה
2. אין מענישים ב "עין תחת עין חבורה תחת חבורה ופצע תחת פצע".
3. מוכרים חמץ לפני פסח במקום לבערו.
4. מתקינים "עירוב" ומטלטלים בשבת.
וגם… מלווים בריבית , עפ"י "היתר עסקא".
למעשה ביטול איסור הלוואה בריבית נעשה לפני אלפי שנים (ממש לא בלחץ הבנקים…).
הייתר עסקא הותקן (בדומה לתקנת הפרוזבול), מכיוון שפרט לאיסור הלוואה בריבית המופיע בתורה קיימת גם מצווה להלוות כסף לנזקקים. מכיון שראו חכמים שהפסיקו האנשים להלוות מחשש הפסד, התקינו את ההיתר.
היתר זה מופיע כבר בכתבי הרמבם שחי לפני למעלה מ500 שנה ומבוסס על הגמרה שנכתבה לפני כ 1700 שנה…
דוקא אוהבים לתקוף את החרדים על כך שאינם יודעים להתאים את עצמם לעולם המשתנה ודבקים בהלכות מיושנות . חבל שבמקרים הפוכים – במקום להעריך , שוב תוקפים שלא בצדק!
ומה על בנות 13-15 שמוסרים לידי גברבר בן 17 או כפול כזוג לכל דבר ..?? האם זה לא אונס….??ושלא ייספרו שבגיל 18 רק אז משיאים אותם !!!
זה בעילת קטינה !!!! וברוטלי בנוסף לכל !!!!
אנונימי,
החרדים יודעים להתאים את עצמם לעולם המשתנה?
זה בקטע של אתנחתא קומית?
הם מתאימים את מה שמתאים לאינטרס שלהם, היינו כמה שאפשר לשלוט בהמונים וכמה שאפשר לקבל כסף מבלי לעבוד.
מה עם קצת התאמות בנוגע לשבת?
מה עם קצת התאמות בנוגע לעוד זרמים ביהדות?
מה עם קצת התאמות בנוגע לגיור?
המאמר הזה למעשה אומר לציבור החרדי (בעיקר לנציגיו בפוליטיקה) ולנוהים אחרהם:
אתם צבועים!
כל מי שבודק את השימוש ב"היתר עיסקה" בעבר לעומת ההרחבה הקימת, כדי לעקור את איסור הריבית הלוואה הניתנת למטרות לא עיסקיות ע"י הבנקים:
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%99%D7%AA%D7%A8_%D7%A2%D7%A1%D7%A7%D7%94
ולסיכום ציטוט מאתר דעת: "יתכן שהיה ראוי לפתח דרכים אחרות להתמודד עם שאלת הריבית, כגון עמידה על הבחנה בין הלוואה הניתנת למטרות צריכה(לא עיסקיות), שיש לתת אותה בלא ריבית, במסגרת מצוות צדקה, לבין הלוואה הניתנת עבור השקעה(עיסקית)"
, מבין שהרחבה זו הרבה יותר גדולה מהטענה על ההרחבה בשימוש ב"פיקוח נפש" ע"י לא דתיים.
ראיתה פעם "עבד" שלא הולך אחרי אדונו בכפיה ? זה נקרא ביהדות "גלות" וזה מפורש בתוכחה של המקרא והנ"ך.
היופי ביהדות היא דווקא שמירת התורה\החוקה\החשיבה הבסיסית לדורי דורות אפי' שאי אפשר לקיימו. ודווקא דרשות\הסמכתות חז"ל וחכמים בגלות הם בצורה כזה שאומר: תבינו הדרשות שלנו הם אסמכתאות גרידה = דרבנן, והעיקר זה החוקה המקורית = דאורייתא. כאן היופי שאנו אחרי אלפי שנים עוד לומדים את החשיבה הבסיסית ויודעים שפרוזבול ועיסקא הם שקר הכרח בכדי לשרוד.
(דווקא בן סורר המורה ודינים פרטנים כמותו כמו עין תחת עין, לעולם לא היה אפי' בזמן ציוויים כי היא מלכתחילה הם היו איום לעמיארצות, והבנה לחכם להבין שזה מה שמגיע לו. ולכן לא פלא שלא קיימו זאת הלכה למעשה.)
ביהדות בניגוד לכל חברה אחרת, אנו שואפים לגאולה שזה אומר שבני אנוש יפסיקו לשעבד את הזולת ושכל פרט יזכה להיות בן חורין באופן אבסולוטית ואין לך בן חורין אמיתי בלי שיש לו את הטבע שאי אפשר לקחת את זה ממנו לעולמים וזה לעומק הסיבה למה ליהדות בניגוד לכל דת אחרת יש לה ארץ משלה.
בכל חברה אחרת שהאדון\המשטר ממציא חוקה חדשה, הוא מבטל\שורף\משמיד את הזכר של החשיבה הקודמת ואת הבסיס הבסיסי של החשיבה הקודמת שעליה קמה החברה במקור. תראה לדוגמא את חוק השבות, מה יישאר מיזה אחרי שאימצנו את דת הקפיטליזם ? מי שיורד לעומק דת הקפיטליזם מבין שאין יותר לאומנית ציונית. ראה את המאמר כאן ותבין זאת לעומק.
"למה הימין גוסס?"
https://plus.google.com/106891541226727041508/posts/coxfvSy4RAJ
עוד מאמר בנושא.
"חוק יסוד הלאום = הפרדוקס היהודי של נתניהו"
https://plus.google.com/106891541226727041508/posts/WQFpUYsWxUH
בקיצור
אין שום השתנות בחשיבה היהודית, (זאת שטות מטורף לומר זאת) תמיד נעשה ברית מילה (מה ? זה פחות מוזר לך מבן סורר או עין תחת עין ?) ותמיד נדרוש את ארץ ישראל (וכי למה אם אנו מאמינים בדת הקפיטליזם ?!) להפך, אנו מתפללים שלוש פעמים ביום על כך שנחזור לזכות בנחלתינו הנצחית ושבני אנוש יזכו לבסוף לגאולה = להיות בני חורין ובני תבונה.
ערן היקר הפעם אתה מפתיעה אותי במיוחד. ולמה ? כי הגיע הזמן שכל שכבות העם היהודי יהיו חלק בדיונים ובוויכוחים ובדרישת הסברים על החשיבה היהודית המקראית והחז"לית עד ימינו.
כלומר כמו בכלכלה שזה נהפך להיות בשנים האחרונות נחלת הכלל (והרבה בזכותך ובזכות המחאה החברתית ב2011) וטוב שכך (ככה המלומדים\הכלכלניים כביכול לא יכולים למכור לההמון לוקשים), ככה החשיבה היהודית אמורה להיות שייכת לכל יהודי באשר הוא. כלומר שלא תתאפשר מצב שיבוא בחורים כמו ליאור לעיל ויתחילו עם דמגוגיות זולות ועם אד המונים כמו המשפט שלו: "רציתי רק ליידע אותך שאין לך מושג בהלכה בכלל, ובסוגיית הריבית בפרט" או כמו המשפט:"כדאי שתשכיל את עצמך מה היא תורת ישראל וכיצד מוכיחים שהיא ניתנה משמיים"
בכל תחום מדעי ורפואי לההמון אין גישה בגלל השפה המדעית והרפואית.(ועמד על האבסורד הזה, יובל הררי בספרו ואני מאוד מסכים עמו).
כלפי הרפואה לפחות המגזר החרדי עשה דבר נפלא שהעמידה לעצמה ולציבור כולו יועצים מבחוץ כמו פירר ובני פישר ועוד ועוד ובחו"ל הדבר הזה חזק מאוד, ככה המקצוענים עומדים תחת ביקורת ציבורית בשוק החופשי ככה המקצוענים בתחום הרפואה לא יכולים לעבוד עלינו כי הם יודעים שיש יועצים שבודקים מי הכי טוב ומי הכי ישר וכו' וכו'.
בכלכלה – כנודע לכולנו כאן, לההמון לא היית גישה. והנה הגיע המחאה החברתית ב2011 וההמון התחיל לקבל ידע והבנה בסיסית כנ"ל בזכותך ובזכות אנשים כמוך. פתאום בנק ישראל (הקודש הקודשים על פי דמרקר) מקבל ביקורת המוני מההמון העם, וככה שרי אוצר ונערי האוצר, פתאום הציבור התחיל להבין ששום דבר מהם לא קדוש רק להפך יש הרבה מאוד נוכלות וחזירות בהתנהלותם בעשורים האחרונים, גזילת הדיור מהצעירים וגזילת הגז הטבעי וכן כלפי שאר משאבי הארץ שלנו. הביקורת על אבי שמחון כלפי עדיפת היבוא על גבי עניי אזרחי ישראל.
והנה שאנו מגיעים לתחום "היהדות" אנו מגיעים לאותו חומה (כנ"ל כלפי המדע ומדעי הרפואה ובכלכלה) שמפרידה בין ההמון לבין העוסקים בו.
אם איש המוני בתחום היהדות יעז לכתוב מאמר כמו המאמר שלך כאן, יבוא הדוגמטיים כנ"ל ויזעקו: אייך אתה מעז לדבר בתחום שאתה לא מכיר ?!
כמה פעמים הגיעו כאן כאלה ששאלו אותך את אותו שאלה כלפי תחום הכלכלה וב"ה לא נפלת ברוחך והמשכת ביתר שאת וביתר עוז, ככה אני אומר לך אין שום סיבה ליפול עכשיו שאתה דן בתחום הנ"ל ותמשיך עם זה ביתר שאת וביתר עוז.
כל הטיעונים שלך במאמר נכונים ואתה ואני וכולנו צריכים לדרוש הסברים מהעוסקים בתחום, ובשום אופן לא נקבל תשובה דמגוגית מתובל באד המונים כמו הבחור הנ"ל.
אגב: הבחור הנ"ל פשוט לא יודע מהראש שלו.
"תורה לא בשמים היא" – פסקו חז"לינו בסיפור תנורו של עכנאי.
המקרא עצמה אומרת: "כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא-נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא. "לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא" לֵאמֹר, מִי יַעֲלֶה-לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. וְלֹא-מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר, מִי יַעֲבָר-לָנוּ אֶל-עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ, וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. כִּי-קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד, בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ, לַעֲשֹׂתוֹ."
קרוב היא מאוד החשיבה היהודית המקראית והחז"לית, (במקום אחר אומרת המקרא שאפי' פנאט מארץ הפנאטים יאמר כמה חכם ונבון היא החשיבה של המקרא, כלומר החשיבה המקראית היא חשיבה הכי פשוטה וברורה שכל ילד יכול להבין את פשטותה) דווקא מי שרוצה לשקר הוא המרחיק את עדיו, ככה נהגו הכלכלניים והרופאים וככה רוצה הבחור הנ"ל להתנהג כלפי היהדות ולטעון שהיא בשמים ורק יחידי סגולה מבינים אותה (או מדברים עם השמים כביכול) ולכן מי אתה שתעז לומר ביקורת ?!
ובכן חזק ואמץ – ערן היקר, הביקורת שלך במקום. ואני הוסיף לך עוד ביקורת. כמו: איפה שמיטת כספים ? ואל יתרצו מביני דבר שהלל תיקן את הפרוזבול, כי כבר אמר הספורנו שללכת אחרי החכמים (שתקנו דברים לצורך דורם = צורך השעה\הזמן), במקום ללכת אחרי התורה וחשיבתה ?! "אין לך אלוהים אחרים יותר גדול מיזה" – זועק הספורנו בצדק.
אז בוודאי אתה – ערן צודק בטענה שלך כלפי הריבית. ואני והספורנו צודקים כלפי הפרוזבול.
ואנו דורשים תשובות מספקות מהעוסקים בתחום. ושוב ושוב תשובות של אד המונים, לא מתקבלת בשנות האלפיים.
לסיום אני אתן את רוח סיבת איסור ריבית במקרא.
ובכן, כסף הוא משהו דמיוני (אפי' זהב אמיתי אין לו ערך בפני עצמו ויעדו הספרדים על כך אייך אימפריית ספרד נחרבה דווקא בגלל שמצאו הרבה זהב ביבשת אמריקה) כאמצעי חליפין.
כלומר הכסף הוא תרגום של עמל אנושי.
בטבע בכל עמל, אפשר להשיג הרבה יותר מהעמל עצמו, אבל הכסף שהוא תרגום\מייצג של העמל האדם, הוא לא יכול להצמיח את עצמו, הרי אמרנו שהוא בסך הכל משהו דמיוני. ולכן ריבית לעומק היא פשוט שקר. מילא אתה עמל בטבע, טבעי הוא שהטבע מחזירה לך בכפליים, אבל כסף שהוא משהו דמיוני כאמצעי חליפין ?! הוא לא יכול להצמיח את עצמו הרי הוא לא טבע. והיות שהטבע כן עושה זאת מכאן בני אנוש טועים לחשוב על תרגום\מייצג העמל = הכסף, שהיא כביכול גם מכפילה את עצמה בכפליים. וכאן הטעון והשקר.
המקרא עומדת על כך שבני אנוש לא יהיו תחת אליל הכסף.
המקרא עומדת מול אליל הכסף ומוציאה ממנו את כוחו.
הרי מהי כוחו של אליל הכסף ? 1, שמירת העמל לאורך זמן (שאין דבר כזה בטבע – כל עמל בטבע נכחד) וזה כשלעצמו שקר = לא טבעי. 2, היא מכנסת את ההון אצל יחידים (חז"לינו אומרים שבמחזוריות של שבעים שנה הכסף מתכנסת אצל יחידים ואז פורצת ההפיכות החברתיות). ועם הריבית ?! כינוס הכסף תסע במהירות האור, כלומר אם כסף מתכנסת אצל יחידים מעצם טבעו, על ידי ריבית כינוס ההון קורה מהר יותר, (ואתה עורן היקר הבאתה לנו מחקר גרמני בעניין)
המקרא כנ"ל לא מאפשרת את כינוס הכסף על ידי שמיטת כספים = ביטול הכסף כל שבע שנים. המקרא אוסרת את הריבית מאותו סיבה, וגם מעצם זה שריבית זה שקר כנ"ל, כי כסף עצמו לא יכול להצמיח את עצמו הרי זה דמיון.
אם ככה, איפה היהדות כאן ? איפה הרבנים והחרדים והדתיים ? למה לא דורשים שמיטת כספים ואיסור ריבית ? יותר נכון לשאול למה החרדים והדתיים בתוכם – בתוך קהילתם, לא מקיימים את החשיבה שלהם = המקרא ?!
התשובה החרדית המקובלת היא כדלהלן:
והיות שאנו – החרדים, תחת שלטון זר (מערבי ולא יהודי\תורני) אז אין לנו רק הדרך הפרקטית בכדי לשרוד, והיות שכל התורה כולה היא על תנאי: "וחיי בהם ולא שימות בהם" אז אין לנו ברירה ומשחקים את המשחק כמו כולם עד ביאת גואל. (המושג "משיח" = תבונת בני אנוש. והיות שהתפתחות תבונת בני אנוש היא חוק אבולוציונית ולכן עוד בני אנוש יגיעו לתובנות הנכונות, כלומר בני אנוש עוד יגיעו לתובנות הפשוטות האלה ככה שכל בני אנוש יתנהגו על פי החשיבה הפשוטה הזאת. וזה לא רחוק כל כך, הרי חוקי יסוד יש כבר ב"ה בכל האומות כמעט, נשאר רק שהנאורות יבינו שאין חירות האדם בלי הטבע, יותר נכון חירות האדם בלי הטבע = עבדות, כלומר אתה מחזיק את האדם בחיים בכדי שהוא יהיה בשבילך עבד.)
עכשיו שישאלו כלפי החרדים: אז למה כלפי שבת אתם כן נלחמים ?! הרי אתם תחת שלטון זר כנ"ל ? התשובה היא שלדעתם, "שבת" היא דבר כל כך יסודי ופשוט שכל ילד מבין אותה, כלומר בכל בני אנוש יש יום חופשי בשבוע אז למה אנו כיהודים שנתנו לבני אנוש את המתנה הזו, אנו דווקא כן נעבוד בשבת ? ככה יטען החרד ודיי בצדק.
הקפיטל הצליח לקחת את נשותינו להיות עבדים לו, ועכשיו הוא רוצה גם לקחת לנו את היום החופשי שלנו בשבוע ??!! עוד מעט ייקחו את צאצאינו בגיל 13 לעבוד, (גם על כך כתב ערן היקר מאמר) הרי יש נטל חברתי (הרי אנו עומרים להכניס את כל עמלינו לטייקונים) ולא מספיק שההורים (האישה ובעלה) עובדים, ולא מספיק שש ימים בשבוע, ולא מספיק אפי' שבע ימים בשבוע, צריכים גם את הילדים שיתחילו לשאת בנטל.
האמת היא שאני כבר רואה את הליפידים למיניהם שרצים לבחירות על כך, הרי למה שצעירים בני 13 לא ישאו בנטל החברתי ?
בקיצור החרדים מניחים ששבת זה דבר מובן מאליו ולכן הם יכולים לדרוש את זה בשביל כל האומה, מה שאין כן שמיטת כספים וריבית, הם יודעים שלא יעזור להם כלום. וכמובן לא רוצים למות מרעב ולכן עושים קומבינות על המקרא. אבל לזכותם יאמר שהם לא מוחקים את התורה, כלומר הם מחכים ליום שהם יכולו לקיים את התורה כמו שצריך ככה הם וצאצאיהם יהיו בני חורין באמת + הטבע, לדורי דורות לנצח נצחים. וכנ"ל על פי חשיבתם כל בני אנוש עוד יגיעו לתובנות הפשוטות האלה, שבלי איסור ריבית ובלי שמיטת כספים, תמיד נמשיך לסבול מהפיכות חברתיות במחזוריות של כל דור= שבעים שנה.
אני מקווה שעזרתי במקצת להבין את הנושא כאן
בהצלחה
max maxmen
ביתר הרחבה אפשר לראות בפוסטים שלי כאן.
https://plus.google.com/b/106891541226727041508/106891541226727041508/posts
לא תמיד כדאי להראות בורות בכתיבת מאמר . ההלכה איננה נפסקת ישר מן הכתוב בתורה אפילו לא אצל הקראים. ההלכה נקבעת על פי מה שנקרא "תורה שבעל פה" שהיא נובעת מסמכותם של גדולי הדורות במהלך ההיסטוריה היהודית. אפילו חוקי מדינת ישראל אינם נקבעים על פי כל מי שרוצה ובא ומפרש אלא על פי פרשנותם של בתי המשפט ובעיקר בית המשפט העליון. וחבל לקשקש .
עמינח
שוב ושוב חוזרת הטענה בתגובות בנוסח: "גדולים ממך קבעו שזה ככה צריך להיות ולכן אל תעז להתערב". אני קראתי את מה שאותם "גדולים" כתבו בנושא היתר העסקה- מהחלפת המילה ריבית ברווחים ועד הטענה שמותר לעסק (בניגוד לאדם) להלוות בריבית (כאילו מאחורי אותו עסק יש חייזרים שמרויחים מהריבית וכאילו שהאפקט של הריבית משנה ללווה אם נלקחה מאדם או מעסק). איך אגיד בעדינות – הם לא שכנעו אותי.
בשורה התחתונה – אשמח אם ננהל את הדיון והביקורת לגופם של דברים ולא לגופם של גדולים.
עמינח,
במחילה,
אם מישהו משתין עליך, אתה אומר שיורד גשם?
ערן,
אני קורא הרבה את הפוסטים שלך ובהחלט נהנה.
רציתי רק ליידע אותך שאין לך מושג בהלכה בכלל, ובסוגיית הריבית בפרט.
היתר עיסקה שונה במהותו מהלוואה בריבית.
אנא השכל עצמך בנושא.
בנוסף לזה, כדאי שתשכיל את עצמך מה היא תורת ישראל וכיצד מוכיחים שהיא ניתנה משמיים (בורא העולם).
אתה יכול להתחיל מפה:
http://82.80.198.126/Sherki/
יש כשל לוגי בטיעון שלך ומבלי להכנס לויכוח – העובדה היא שהיתר עסקה זה האישור שמאפשר לבנקים לתת הלוואות בריבית ליהודים. לכן אם לטענתך ההיתר שונה במהותו מהלוואה בריבית – זה מעלה סימן שאלה עוד יותר גדול לגבי כיפוף חוקי התורה על פי גחמות הבנקאים.
ליאור,
אני מבין שאתה מגדולי הבקיאים בהלכה.
אני מבין שאתה גם מאותם "מאמנינים" שחושבים שכל הבריות סביבם, במיוחד לא דתיים, הם טיפשים ועמי ארצות.
למה אני אומר זאת? בגלל הטון הפסקני והמתנשא שלך (כיאה ל"מאמין").
יש מצב שערן קרא, בדק, בירר ושאל טרם העלה על הכתב את המאמר הזה? לקחת בחשבון אפשרות זו?
אני מנחש שערן מסתכל למציאות בגובה העיניים ולא מביט בנקודה כלשהי בשמיים מתוך תקווה שהאמת תבוא משם (רמז: היא לא).
אתה חייב ללמוד קצת בעניין הזה. כבר מימיו של הלל הזקן – כלומר עוד לפני חורבן בית שני – נמצאה הנוסחה להלוואה בריבית, והסיבה היתה "שלא לסגור את הדלת בפני לווים". כלומר – לא למנוע ממי שרוצה הלוואה לקבל הלוואה בגלל חוקים שמונעים ריבית מהמלווים.
אגב: אני חילוני גמור. רק לא אוהב שאנשים מנפנפים בכאילו ידע שלהם בחוק העברי. מחיאות הכפיים ל"ידע" הזה רק מוסיפות עליבות לכל העניין.
אסור להתעלם מהחטא על חטא, הבנקים מלווים כספים שאין להם וגובים ריבית על הכספים האלו ש"אין להם" ק ו ס מ י ם!!!!!!!
מדויק!
ב-ד-י-ו-ק. כל עוד הם לא שומרים שמיטת חובות, שנות יובל ואיסור ריבית הם אינם בני תורה – אלא חנטרישים. השקרים של כת התלמוד מתגלים לכל העם.
עוד קבוצת לחץ שרבה על חלוקת השלל שנבזז מהציבור שקם בבוקר והולך לעבוד. אין שום הבדל מהותי בינהם לכל קבוצת אנטרס אחרת (״הכנסה בטוחה״, ״המשמר החברתי״, ושאר מרעין בישין)
מי כמוני מבין את הכיף בלהצביע על פארדוקס גמור ולהפריך סט אמונות תפלות. אבל, כמו כל קבוצת אינטרס אחרת , זה קצת ביזבוז זמן לדון בתירוצים וסיפורי המעשיות שהם מספרים לעצמם כדי שיכלו לשון טוב בלילה בזמן שהם חיים על חשבון מישהו אחר (הכסף שלכם שלי כי אלוהים, הכסף שלכם שלי כי טכנולוגיה, הכסף שלכם שלי כי אני יותר חברתי).
הפרדוקס הוא אצלך כל עוד אינך נכה ואינך מתגורר בארץ ולומד על בשרך את משמעות אמונתך.
על הנכים: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4850241,00.html
הפרדוקס הוא שהכסף שלך שייך לכולנו כל עוד אתה מאמין ברדיפת בצע – הווה אומר – מה ששלי שלי עד לאגורה האחרונה.
אין כרדיפת בצע מצדיקה חיים על חשבון הרודף.
ל'אין פרדוקס'
אינך מבין מה זה "פרדוקס".
כל התגובה שלך שגויה כמובן
אתה כמובן מבצע "השמטת קונטקס" כאשר אתה כורך 'רדיפת בצע' של אדם שמעוניין לשמור אצלו בכיס את הכסף שעבד בשבילו לבין 'רדיפת בצע' של אדם שמעוניין בכספו של אדם אחר.
ולכן אתה לא מבין שפרזיטיות (חיים על חשבון הרודף) איננה מוצדקת ללא תלות בכמה מוצלח הרודף בעשיית כסף.
יואל,
הפרדוקסליות בדבריך מעלה תהיות פרדוקסליות.
הפרדוקסלי הוא שרודף בצע יחיה על חשבון רודף בצע וההפך שרודף בצע לא יחיה על חשבון רודף בצע. האם זה אפשרי?
כמובן כשמדובר בצביעות. כשמובן שמדובר בצביעות, זהו פרדוקס פתיר.
האין צביעות פרדוקסלית בדברי העשיר שמתלונן שהעני חי על חשבונו ובה בעת מתקיים על חשבונם של עבדיו העניים?
"לא יתכן שוק של מותרות ללא שוק של עבדים" ובמקום העושר שם העוני, וזה בהחלט פרדוקס. פרדוקס הדורש את ביטולו.
שוק חופשי אינו משחק סכום אפס כמו שמשום מה אנשים חונכו לחשוב (דוגמא: עדיך להיות עני ב2016 מאשר עשיר ב 1016)
הממשלה חינכה אותנו להכנס לטנטרום כל פעם שמישהו מצליח להרוויח כסף ביושר , ולדרוש לקבל חתיכה מהכסף שלו כי (סיבות)
היהודים היו ידועים במשך תקופת גלותם כרודפי בצע שמלווים בריבית.
מקור פרנסה שהשניאם על עמי העולם.
גביית ריבית איננה חידוש והיא התקיימה מתקופת התנ"ך.
ניצול חולשתו של אדם על מנת לחייבו בחובות שלא יוכל להחזיר, רדיפתו וגזילת רכושו בדרך הזאת הם ללא ספק מעשה בלתי מוסרי שמנוגד למהות התורה המגולמת בצו הידוע "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ".
התורה מנמקת: "לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ".
היהודים הפכו לבזויים ונרדפים עקב משלח ידם השפל והתקיימה בהם נבואת הנביא ירמיהו:
"לָכֵן אֶתֵּן אֶת-נְשֵׁיהֶם לַאֲחֵרִים, שְׂדוֹתֵיהֶם לְיוֹרְשִׁים–כִּי מִקָּטֹן וְעַד-גָּדוֹל, כֻּלֹּה בֹּצֵעַ בָּצַע: מִנָּבִיא, וְעַד-כֹּהֵן–כֻּלֹּה, עֹשֶׂה שָּׁקֶר"
כיצד מאמין שהוזהר מפני התוצאות ההרסניות של רדיפת הבצע לא קיים את האסור?
פשוט – הוא לא האמין אלא התחזה למאמין, מאז ועד עתה.
מעטים הם המאמינים האמיתיים.
הערמומיות והצביעות וההתנשאות ורדיפת הבצע הם אסונו של העם היהודי משחר ההיסטוריה.
שכחת רק לציין שהיהודים נדחפו לעיסוק הזה כי הכנסיה הנוצרית החילה את האיסור המקראי על מאמיניה, אך התירה לקבל הלוואות שנחוצות לפיתוח הכלכלה ממי שאינו נוצרי ואלו לרוב היו היהודים.
ליהודים נאסר להיות בעלי אדמות חקלאיות ולעסוק בעוד מגוון רחב של עיסוקים ולכן הלוואות בריבית היו בין העיסוקים היחידים שהיו פתוחים בפניהם.
הלוואה היא מוצר מסחרי לכל דבר והריבית זה מחיר המוצר… התורה הזהירה מריבית נשך, כלומר מריבית לא הוגנת שניתנת עקב ניצול מצוקה ומרוששת את החייב.
נכון אלברט
הדתיים לא הפנימו את המעבר מהגולה לישראל.
בהגיעם לארץ ישראל, במקום לעבוד את האדמה ולהתקרב לחיים הדתיים הקדומים
הם נגעלים מהאדמה, לא עובדים כלל ודווקא מתרכזים בתחום הפיננסי הבעייתי.
גם הסטגנציה של הדת נכפתה עליה בגלל ישיבת היהודים תחת שלטון וחוקים של גויים. כל שינוי נחשד היה כפשרה עם חוקי הגויים. היהודים עלו לכאן ובמקום לפרוח ולגרום לדת היהודית להשלים את הפער (ההלכתי-חוקתי) – הם אפילו לא החליפו בגדים. הם עדיין שומרים על הנבדלות שלהם, אבל ממי? מיהודים?
אלברט – למלווה כסא למישהו בתנאי שיחזיר כסא ורבע יש לומר אל תלווה ואל תעשה טובות.
– שוב מוכיח את הנאמר בתגובה שמעליך שהעורמה והמרמה היו והנם מכשלת היהודים.
לאריאל,
קודם כל, על איזה דתיים אתה מדבר ?
יש הרבה חקלאים דתיים בכל הארץ ויש אפילו כמה מושבים שבהם יש חקלאים חרדיים למהדרין (בית חלקיה, קוממיות וכ'ו).
איזה פער הלכתי-חוקתי אתה רוצה שישלימו ? במה הפער הזה מתבטא בדיוק ?
לאנונימי ב- 17:57,
להלוות למישהו כיסא תוך ציפייה לקבל כיסא ורבע זו ריבית אסורה לכל דבר…
אני מציע שקודם תלמד הלכות ריבית או לפחות תתייעץ עם רב שבקיא בדיני ממונות לפני שאתה מחווה דעות.
הבורות שאנשים כאן מפגינים בנושאי יהדות תוך שהם מחווים דעות נחרצות בנושא מפליאה אותי כל פעם מחדש.
ערן, " הייתי נזהר"?.. גם אתה נהיית ביבי?..
גם בעניין השבת יש טריקים כאלה, כמו במקרה של חברת אל-על שאינה טסה בשבת אבל המטוסים והעובדים שלה דווקא כן:
http://www.themarker.com/consumer/tourism/1.1982904
באותה מידה אפשר להעסיק את עובדי הרכבת בשבת תחת חברה אחרת כך שברכבת ישראל כאילו לא עובדים בשבת…
כל הכפייה החרדית נועדה להפגין כוח, לכופף ידיים ולהשפיל את מי שאינו כמוהם. אין בזה שום עניין של אמונה!!! לאחרונה יצא לי לטוס חו"לה עם חברה לא ישראלית (הם כופים את אמונותיהם ומנהגיהם החשוכים גם על חברות תעופה ישראליות)
היו במטוס כמה לבושי תלבושת חצרות אדמו"רים ואני מניח שהם לא היו מתחזים. שמתי לב
שבמקום שהם לא יכולים לכפות את עצמם ואת מנהגיהם הם פתאום לא מתנהגים בברוטליות כופה וכפייתית. הם ישבו באותו כסא צמוד לנשים נאות ודי חשופות ומשום מה הם לא זרקו אותן לאחורי המטוס. כשהם חשו שהם צריכים שירות הם לא הססו לדבר אל הדיילת/ות מתוך קרבה צמודה למדי ונעיצת מבט ישיר לפניהן ועיניהן וללא הסתרת העיניים יעני שלא יתפתו חס וחלילה – אולי להיפך. אז ברגע שהם מגיעים למקום בו הם אינם יכולים להשליט את נחת אמונותיהם כביכול, מתברר שהם שורדים יפה מאד ואולי אף מתוך שמחה גם בד' אמות החטא והטומאה והרי כדי להיות צדיקים גמורים היו יכולים לטוס האל על שבה הם כופים את החושך
ופרימיטיביות ללא עוררין.
הייתי נזהר מהכללות מהסוג הזה בטח לא לפי מקרה חד פעמי במטוס.