זה סיפור על קשר מוזר בין בנקאים, משרד החינוך וועד ההורים הארצי, שככל שחופרים בו יותר הוא הופך ליותר ויותר הזוי.
למי שלא מכיר: משרד החינוך החליט להכניס בנקאים אל בתי הספר כדי שילמדו את התלמידים חינוך פיננסי. פה חשוב לזכור: המשרד עושה את זה למרות שהבנקאים הם לא מחנכים פיננסית, הם מעולם לא למדו את התחום וגם רובם לא עוסקים בזה. בנקאי, מהרגע שהוא נכנס לבנק עד הרגע שהוא מסיים את עבודתו, לומד בעיקר איך לדחוף הלוואות ללקוחותיו או לגבות יותר עמלות. זה לא בגלל שהוא איש רע חלילה אלא בגלל שזה הDNA של העסק בו הוא עובד.
פה העלילה מסתבכת: במשרד החינוך טענו שבחרו בבנקים כי לא היתה להם אלטרנטיבה אחרת. קבוצה בשם ישראל 2050 (ששיכת להתאחדות הסטודנטים הארצית) שמעה על מצוקת משרד החינוך. הקבוצה יצאה בקול קורא לסטודנטים ברחבי הארץ לבוא להתנדב כדי להעביר את החינוך הפיננסי במקום הבנקאים. בתוך 48 שעות נרשמו 330 סטודנטים למיזם. בעקבות הגיוס המוצלח, הלכה הקבוצה למשרד החינוך והודיעה להם שנמצאה אלטרנטיבה. התשובה של משרד החינוך היתה: לא. התכנית תשאר כמו שהיא. רוצים להצטרף? רק תחת עינם הפקוחה של הבנקאים. פה זה עדיין לא סוף הסיפור.
משרד החינוך מוביל את היוזמה הזו ביחד עם בנק ישראל וועד ההורים הארצי. למה שבנק ישראל ירצה שבנקים יעבירו חינוך פיננסי אפשר להבין, אבל השאלה המעניינת היא למה ועד ההורים הארצי תומך בזה? אז פה צריך להבין את הנפשות הפועלות: מי שמוביל את כל היוזמה הזו מטעם ועד ההורים הארצי הוא אבא בשם אסף דוד מרגלית. אם תדברו עם אסף תגלו שהוא חסיד גדול של השתתפות הבנקאים במיזם ולא במקרה. מבדיקה קצרה מגלים שאסף הוא בכלל עורך דין של בנק דיסקונט.
לפי הסיפור המדהים הזה הבנקאים לא רק שעומדים לחדור לבתי הספר ולהשתלט על תחום החינוך הפיננסי של ילדינו, אלא שהם אפילו חלק מוועד ההוריםף שבמקום להיות המגן של הילדים שלנו מפני בנקאים, הפך להיות המגן של הבנקאים מפני 330 סטודנטים.
באגודת הסטודנטים לא מתכוונים לוותר והם הקימו דף מחאה בפיסבוק וקמפיין של שליחת אימיילים למשרד החינוך.
לאסף דוד מרגלית – זהו ניגוד אינטרסים בעליל.
כבר אמרנו .
זו הדתה !!
אם מתכוונים ללמד כלכלה ניאוליברלית הרי זה יהיה אסון. או שילמדו כלכלה חברתית דהיינו, קיינסיאנית או ששלא ילמדו כלל !
המימצאים מהמבחנים הבינלאומיים הראו כי תלמידי בתי ספר בישראל לא יודעים לחשב ריבית, לא פיננסיים ולא עגבניות. כל מורה לחשבון עם ניסיון ו/או ידע ללמד ריבית יותר טוב מבנקאים. מורי ישראל צריכים להיאבק בראש וראשונה בניסיון הזה להדיר אותם לטובת מהלך ההפרטה.
הכותב (בעל הבלוג) מתאר את ה'בנקאים' כאנשי מכירות שלא מבינים כלל בפיננסים. (ציטוט:"הם מעולם לא למדו את התחום וגם רובם לא עוסקים בזה. בנקאי, מהרגע שהוא נכנס לבנק עד הרגע שהוא מסיים את עבודתו, לומד בעיקר איך לדחוף הלוואות ללקוחותיו או לגבות יותר עמלות").
אז ככה:
1) בכדי למכור יותר הלוואות ולגבות יותר עמלות וגם להרוויח מזה, לא מספיק לדעת רק למכור, יש לבחון את אירועים בהבטי רווחיות, סיכונים ופוטנציאל ע"י מודלים פיננסים מתחומי המימון והרווחיות. חלקם מודלים פשוטים וחלקם מורכבים מאוד.
2) רוב עובדי הבנק הוכשרו במסגרת מרכזי ההדרכה של הבנקים, ובאוניברסיטאות, במסגרת לימודי כלכלה ומנהל עסקים. בתוכניות הלימודים נמצאים נושאים כמו מימון, חשבונאות, אשראי, מטבע חוץ, שוק ההון ומסחר בניירות ערך ועוד.
3) הרווחיות האדירה של הבנקים מוכיחה בדיוק ההפך מטענת הכותב,
היא מוכיחה שהם כן מבינים טוב מאוד, יודעים למקסם את הרווחיות, ולא אנשי מכירות בלבד.
גילוי נאות אינני בנקאי.
זה נכון. יש בעיה נוספת שממוטטת את הטיעון שבבסיס סדרת הכתבות הזאת
הטענה היא משהו כזה: צריך למנוע מאנשים שמעוסקים בגוף כלשהו לחנך את הילדים שלנו (כי יש להם אג'נדה שמשרתת את האינטרסם של המעסיק שלהם ועלולה להיות מנוגדת לאינטרס הילדים)
אבל הכותב מבצע special pleading fallacy שהוא מקבל את זה שעובדי ממשלה (מורים) יחנכו את הילדים
כדי להיות עקבי לוגית, הכתבה הזאת צריכה לקרוא להחלפת כל המורים במתנדבים ולא רק את הבנקאים (זאת לא דעתי הפרטית אבל זה מה שמשתמע אם מנסים לתקן את הלוגיקה)
אנונימי היקר
מעניין מאוד אייך פועל החשיבה שלך.
בנקאים מרווחים ומצליחים למקסם את רווחיהם ולכן הם מבינים בכלכלה ויודעים לתת לצאצאינו חינוך פיננסי.
על פי אותו דרך המאפיה האיטלקית וכדומיהם ראויים לתת לעמלינו חינוך פיננסי כי הם מצליחים למקסם את רווחיהם ?
אותו דבר פוליטיקאים מושחתים שמצליחים למקסם את הונם האישי או של חבריהם הקרובים, אז הם ראויים לתת לעמלינו חינוך פיננסי ?
ממתי לעזאזל מי שמצליח כלכלית הוא מבין בכלכלה ?
יותר מיזה, למה רוב אלה שלומדים כלכלה לא מצליחים כלכלית ?
אם לימודי כלכלה היית באמת מביא ללומד להצלחה כלכלית, אתה חושב שהיה בן אנוש אחד בעולם שלא היה לומד כלכלה ?
הצלחה ורווחים הם מקריים לגמרי. (מהסיבה הפשוטה שמהות אליל הכסף וכל תקפו היא דווקא בזה שרק יחידים יכולים להרוויח טוב. ואם יהיה טריק להשיג את זה, אז בוטל אליל הכסף והבן זאת לעומק)
והיות שהם מקריים, כאן נכנסים הבנקים ובשיתוף המערכת כולה ודואגים שזה לא יהיה מקרי רק מכוון. הווה אומר מדובר במאפיה קלסי.
אז עד היום יש להם את בנק ישראל ואת מערכת המשפט והאכיפה פלוס הפוליטיקאים ואסכלת שיקגו.
מהיום הם רוצים את עמלינו = הבנים והבנות שלנו על ידי שליטה במשרד החינוך, ככה מראש הם רוצים להבטיח שלא יקום עוד כאלה מהסוג של ערן הילדסהיים.
שחרורון היקר
זה נכון מאוד שהמורים הם ממשלתיים, אבל לפחות ממשלה זה כביכול העם.
מה שאין כן הבנקים שהם מאפיה לכל דבר, אז מה פתאום הם ילמדו את צאצאינו ?
אם צריך לתקן כאן משהו לגבי המורים הממשלתיים זה דווקא לבטל את קוד האתי של אסא כשר. כלומר כל מורה באמת ילמד מה שהוא יודע ולא מה שהממשלה (או בשמו המודרני "קוד אתי") מכתיבה לו.
אבל מכאן לטעון שאם הממשלה אז למה לא המאפיה הבנקאית ?!
מילת המפתח היא ״כביכול״.
הממשלה היא לא העם. יותר מזה, הממשלה היא מה שמאפשר ל״מאפיית הבנקים״ כהגדרתך, להתקיים (יחד עם רשימה ארוכה של ״מאפיות״ אחרות).
לכן, זה מוזר לא לסמוך על הבנק אבל לסמוך על הממשלה (שמאפשרת קיום בנק)
אנונימי יקר,
ברשותך אתייחס לטיעון שרשמת:
"הרווחיות האדירה של הבנקים מוכיחה בדיוק ההפך מטענת הכותב,
היא מוכיחה שהם כן מבינים טוב מאוד, יודעים למקסם את הרווחיות, ולא אנשי מכירות בלבד."
הרווחיות האדירה של הבנקים אינה נובעת בגלל כישרונם היוצא מן הכלל של הבנקאים. הרווחיות נובעת מארבע סיבות עיקריות:
1. המדינה מעניקה לבנקים פטור מתחרות.
כדי להקים בנק צריך לקבל אישור מהמדינה (רגולטור). הרגולטור אינו מספק אישור כזה לאף אחד למעט הבנקים הקיימים. התוצאה היא שאין תחרות מספקת. ובאין תחרות הפירמות יכולות לגבות פרמיות מונופוליסטיות על השירותים שהם מספקים וליצור ריווחיות אדירה גם מבלי לספק ערך רב.
2. המדינה מעניקה לבנקים פטור מפשיטת רגל.
אם בנק לא יכול לקרוס הרי שקל לו יותר לגייס כסף. משום שיש לו פטור ממשלתי מחדלות פירעון. פירמה שלא יכולה לקרוס יכולה לקחת סיכונים גבוהים יותר. וכך הבנק מהמר בכסף של לקוחותיו אם ההימור מצליח, המנהלים ובעלי ההון מתחלקים ברווחים. אם ההימור נכשל הציבור מחלץ את הבנק מכספי המיסים (ועדיין המנהלים מקבלים את הבונוסים שלהם).
3. המדינה מעניקה לבנק רישיון ליצור כסף באמצעות הקלדת מספרים במחשבים שלהם.
שיטת הרזרבה החלקית מאפשרת לבנקים לברוא כסף. על הכסף שהם בוראים יש מאין הם גובים ריבית. וכך הבנק מייצר כסף אמיתי בתמורה לכסף ווירטואלי שהוא המציא. ובשיטה שמאפשרת לאנשים להתעשר מייצרת כסף ווירטואלי, תיווצר ריווחיות אדירה למי שמיצר את הכסף הווירטואלי.
4. הבנקים ממנים את נבחרי הציבור.
בשיטה הדמוקרטית הנוכחית נבחרי ציבור צריכים לגייס סכומי עתק כדי להיבחר לכנסת. מאחר ובנק מייצר כסף הרי שנוח לו לממן את נבחרי הציבור. כשיש לנבחר ציבור חוב לבנק, הבנק יכול לשלוט על דעותיו של נבחר הציבור. האינטרס של הבנקים הם כמובן לשמר את ארבעת הכללים לנצח.
אם כן, הריווחיות העצומה של הבנקים נובעת כתוצאה מאלימות מאורגנת שאוכפת כללים שמשרתים את המעטים על חשבון הרבים.
אנונימי. בתוך ההרכב חינוך – בנקאות … כמה חלקים של המורשים להיכנס לכיתות שייכים לחינוך וכמה לבנקאות – זו השאלה? אני אישית מודה על המהלך הזה שהוא אולי הקש האחרון במערכת חינוך גוססת קורסת לא שורדת. קרוב היום שאזרחי המדינה יגישו תביעה משפטית כנגד התעמולה ושטיפות המח הקרויים מערכת חינוך – שריד דינוזאורי למדיניותו של נפוליאון – "רחמנא ליצלן" – האיש הלא מוסרי הזה הרי ייסד את השיטה – ומכאן הדרך לחופש המחשבה של ילדינו ולמידה עצמאית ללא התניה חברתית תלוי אך ורק בנגישות התעמולה לאמצעי התקשורת האלקטרונית 🙂 וביננו – זה לא יעזור!!! הילדים שלנו הם חכמים. נגישים למידע. חופשיים. ככל שתגבר התעמולה כך יבעטו בממסד – אדרבא – אני בעד שיעורי חובה לחינוך בנקאי. השניאו על התלמידים את התחום כולו והם כבר ימציאו עם מוחם הגאוני שיטות עוקפות בנקאות זדונית….
הבנקאים מרויחים כי אין באמת תחרות וכי בנק ישראל לא שומר עלינו, האזרחים, מספיק
חינוך פיננסי מאוד חשוב, מבחינת דע את האויב שלך.
אני חושב שיש מקום לשניהם, גם לבנקים וגם למתנדבים הסטודנטים היקרים.
כלומר הבנקים ימכרו את שלהם כמובן, והסטודנטים ילמדו כלכלה בסיסית.
זה הזדמנות ענקית שכבר הילדים יבינו את זכויותיהם הבסיסיות. שזה אומר להבין מהי כלכלה נכונה ומוסרית מהי כלכלה חזירית של אסכולת שיקגו ומהי בנקאות חזירית (בנקאות ברזרבה חלקית אם בכלל).
בניגוד בלימודי כלכלה של אסכולת שיקגו מתחילים ללמוד על ביקוש והיצע, שבמוסתר זה בא להכניע את הלומד מראש שהוא נולד בלי הטבע ולכן הוא תמיד המבקש.
הסטודנטים יתחילו את לימודי הכלכלה מהבסיס. כמו 1. מהי קניין קביל 2. מתי הצוו של לא תגנוב קביל ומתי "לא יבושו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב" (משלי)
3. מהי חלוקת העבודה וכמה טוב זה לאדם להיות חלק בחלוקת העבודה.
4. מהי כסף ? מה ההבדל בין יצירת הכסף שזה משאב חברתי לבין כסף במחזור שהן שייכים לעמלים ולא לחברה או לישות החברתית.
5. בעיית כינוס ההון והצמיחה אצל יחידים אצל אליל הכסף, ואייך אפשר בחכמה למנוע את זה.
6. וזה העיקר העיקרים שכל ילד אמור לדעת. "למה בכלל התכנסנו לחברה משותפת" ? בשביל מה אנו נלחמים בצבא מול השכנים ? ובשביל מה אנו נלחמים אחד בשני בפנים ? האם כל זה לא מיותר לגמרי אם מראש נשללת ממך הכל בכל מכל כל שאפי' מים ומי גשם אסור לך לאגור ואפי' לנשום אין לך זכות מוקנה בלי הסכמת השופט ברק ועל הדריכה בכדור הארץ אתה אמור לשלם פרוטקשן לעיר ועל לינה אתה אמור לשלם משכורת שלימה. ועל יצירת הכסף שזה המשאב שלנו אתה אמור לשלם ריבית כל חייך.
לסיכום:
בוא נעשה בחכמה. הבנקים ימכרו את הלוקשים שלהם, ואנו ניתן לילדים להבין את זכויותיהם הבסיסיות.
אגב: כל הכבוד למתנדבים.
כל הכבוד על החשיפה,
הנושא לא מופיע באתרי חדשות אחרים.
חובה להמשיך לעקוב,
ועד כמה שניתן לתעד תכנים פרסומיים כאלה ואחרים שמועברים לילדים.
"מי ששולט בעבר שולט בעתיד
מי ששולט בהווה שולט בעבר"
המטרה של משרד ה"חינוך" (או משרד האמת) הוא לא לספק ידע או כישורים שימושיים. המטרה היא ליצר חיילים צייטניים, משלמי מיסים נאמנים ואזרחים פטריוטים. אם יציגו לילדים מידע אמיתי במקום לפרופגנדה, הם עלולים להתחיל לחשוב בעצמם
יסגר משרד ה"חינוך" – ויפה שעה אחת קודם
שחרורון, אתה טרול שתקוע בקונספציה. כל דמוקרטיה נוסדת נקייה משחיתות ועשירה באידיאולוגיה,ואחר כך מרקיבה משחיתות בגלל שנאלצת להצמיח פוליטיקאים במקום מדינאים ושליטים במקום מנהיגים, התגלמות הביוב בבני אדם.
ובכל זאת,האלטרנטיבה שאתה מציעה נוסתה בעבר לא פעם ולא פעמיים ולא מי יודע מה קידמה את האנושות.
בכל אופן,יש לך היכולת ואתה אף מוזמן לנטוש את חבורת החמושים ולהטריל קירות מערה באזור הסהר הפורה.
דוד היקר
מה אתה יורד על שחרורון היקר ? הוא לגמרי צודק שחינוך לא אמור להיות משטרי רק שוק חופשי בחינוך.
בניגוד מה שאתה טוען שניסו פעם וכשלו, היהודים יוכיחו שאלפי דור יש חינוך חובה חופשית (בלי משטר) ועוד הרבה אלפי שנים קודם החינוך החובה הכפייתית של המשטרים.
והנה החינוך המשטרי כושלים שוב ושוב באחוזים דיי גבוהים, והחינוך היהודי אפס פשע ובדרך כלל באחוזים גבוהים כישרוניים בטירוף. וכל זה בזכות החינוך החופשי.
תמוה הסירוב להשתתפות הסטודנטים, אבל זה שהאב הינו עורך דין של בנק לא אומר שהוא לא רואה את חוסר החינוך הפיננסי של ילדיו ופועל כאב אחראי בנושא. הוא לא בהכרח התגלמות הרוע ורק רוצה להפוך את כל ילדינו (כולל ילדיו) ללוקחי הלוואות עתידיים.
הפעילות בנושא מבורכת, ורוב המרצים כנראה יהיו הורים לילדים, וגם הורים עובדי בנק לא מעודדים את ילדיהם להתנהלות חסרת אחריות ומציירים את הבנק כחכם.
הנקודה היא – אפשר להניח שהאינטרס החינוכי יותר גדול ולא בהכרח יש להניח שיש פה אינטרס זדוני, ובכל מקרה, כל תהליך בכיוון הוא מבורך כי כיום יש 0 חינוך פיננסי
כל עמך צדיקים, אבל יש מה שנקרא ניגוד אינטרסים.