במהלך החג רצה ברשת השמועה הבאה שהופצה על ידי אלפים:
"עכשיו זה רשמי! זה כבר פורסם בתקשורת. פייסבוק רק פרסמה כי החל ממחר, כל ההודעות והתמונות שלך יכולות להפוך לציבוריות. גם ההודעות שנמחקו או תמונות שלא פרסמת. ואז אני מתבקש להצהיר כך:
נכון להיום (3/10/2015 10:25), אני לא נותן פייסבוק או כל גופים הקשורים לרשות הפייסבוק להשתמש בתמונות שלי, מידע, או הודעות, בעבר ובעתיד. ממידע זה, אני מודיע לפייסבוק שאסור בהחלט לחשוף, להעתיק, להפיץ, או לעשות כל פעולה אחרת נגדי מבוסס על פרופיל זה ו / או בתכניו. התוכן של פרופיל זה הוא מידע פרטי וסודי. הפגיעה בפרטיות יכולה להיענש על פי חוק (UCC 1-308- 1 308-103 1 ואמנת רומא).
הערה: פייסבוק היא כעת גוף ציבורי."
אז נתחיל עם החדשות הטובות (למי שעדיין לא התעדכן) – ההודעה הזו היא מתיחה ישנה שכל פעם מופיעה בגרסה אחרת והוכחשה בעבר כבר על ידי פיסבוק עצמה. החדשות הרעות שגם אם זה היה נכון, הסיכוי להגן על הפרטיות שלנו ברשת על ידי הצהרה משפטית – שקול לסיכוי שאריה רעב לא יטרוף אותנו כי הצהרנו בפניו שאנחנו לא לאכילה.
אומרים שבעולם שלנו אין מתנות חינם – זה נכון גם לגבי הרשת. לכאורה חברות ענק כמו אפל, גוגל, פיסבוק, לינקדאין וטוויטר, מעניקות לנו פלטפורמות חברתיות בחינם ללא תמורה. זה סוג של אשליה כמובן – כל מי שהתחבר אי פעם בחייו לרשת חברתית גדולה, הפך מבחינת התעשייה באותו רגע למוצר לכל דבר. מוצר שאפשר לקנות אותו ולמכור אותו. המוצר הזה שווה הרבה מאד כסף – כלומר אם נדייק: המידע פרטי שלנו היום שווה הרבה כסף.
אם למשל התפלאתם איך תמיד הפרסומות שסובבות את הדף שלכם הם בדיוק בתחום שחיפשתם רק לאחרונה, אז דעו שזה לא בגלל שלמפרסמים יש יכולת טלפתית יוצאת דופן. דרך הרשת ניתן לדעת עליכם הכל: מה אתם מחפשים, מה אתם אוהבים או מה המקומות המועדפים עליכם. הפלטפורמות החינמיות הם כלי נהדר כדי להשיג את כל המידע הזה, וכשיש מידע יש גם חברות שסוחרות בו, עוקבות אחריו ומנתחות אותו. אתם מבלי לשים לב לפתע מוצאים עצמכם מוקפים בפרסומות של מוצרים המותאמים בדיוק לדרישות שלכם. חלקכם גם ירכוש אותם. רכישה שלא היתה מתבצעת אילו לא היו סוחרים במידע עליכם, והנה ככמטה קסם שילמתם על השימוש בפלטפורמה "החינמית" בלי לדעת.
יש גם מי שמנסים להלחם בתופעה. המצב הזה הוביל למשל להקמת פלטפורמות חברתיות דמויות פיסבוק כמו Ello. בדף הכניסה לEllo תגלו מניפסט מתריס נגד פיסבוק ודומיה שכותרתו: ״אתם לא מוצר״. הפלטפורמה מבטיחה שהמידע שלכם, בניגוד לשאר הפלטפורמות הגדולות היום, יהיה שמור היטב ולא ממוסחר. מה שלא ברור עדיין האם לחברות מהסוג הזה יש יכולת קיום בעולם עסקי שהרווח בו הוא מעל הכל.
שימושים מסחריים במידע הם עוד הצד היותר סמפטי בתחום הזה. כך למשל גוגל ופיסבוק הודו בשנת 2014 כי סוכנות הביון האמריקאית NSA דרשה מהם לקבל מידע על גולשים. נציין שגם חוקרים פרטיים או סתם עבריינים מכל הסוגים והרמות עושים לא פעם שימוש במידע. ביחידת הסייבר במשטרת ישראל, היה מי שסיפר למשל על סוטה שהצליח לאתר את מקום מגוריה של נערה צעירה מבנימינה, לאחר שזו פרסמה תמונת סלפי שלה. הצעירה המסכנה לא ידעה שהתמונה, שזה הרגע פרסמה, מכילה גם את נתוני המיקום שלה. החוקרים במחלקת המחשב של המשטרה, אגב, הודו בראיון בעבר כי הם עצמם לא מעיזים לפתוח חשבון פיסבוק כדי לא לפגוע בפרטיותם.
בשורה התחתונה – באותו הרגע שנכנסתם לרשת דרך המחשב או הטלפון איבדתם את הפרטיות. גם אם תשלחו מכתב מעורך דין ישירות למארק צוקרברג – זה לא ישנה את העובדה הזו. בעידן בו המידע זמין בכמויות אדירות לכולם, יש יתרונות גדולים, אבל תזכרו שהמידע הזה זמין גם לאלה שלא תרצו שיראו אותו. אם תרצו בכל זאת לשמור על הפרטיות בעידן החדש, תוכלו לשחק עם הגדרות הפרטיות באפליקציה. אבל אם תרצו פרטיות מלאה, פה תצטרכו כנראה כבר להתנתק מהציויליזציה או לעבור למאדים. השמועות אומרות שיש שם מספיק מים לכולנו.
ZSbyr0 http://www.FyLitCl7Pf7kjQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com