בימים אלה על פי הדיווחים בתקשורת מתגבשת במשרד האוצר, בלחצו של נתניהו, תוכנית חילוץ לבעלי המניות של אל-על. בתוכנית כפי שהוצגה לפני כמה ימים בוועדת הכספים, מתכננת המדינה להעמיד לאל על, הלוואה של 1.2–1.5 מיליארד שקל לתקופה של חמש עד שבע שנים בערבות מדינה של 75%. המדינה ומשלם המסים לא יקבלו כלום תמורת ההלוואה העצומה הזו, שתסייע בעיקר לבעלי המניות של אל-על.
תוכנית זו כמו תוכניות אחרות לחילוץ הטייקונים ובעלי העסקים הגדולים, מאפיינת את התפיסה הכלכלית במדינה, החל מנתניהו דרך פקידי האוצר הבכירים, ועד פרשנים כלכליים בעיתונות, ברדיו ובטלוויזיה. התפיסה הזו אומרת כי אנחנו סוג של מדינת סעד לתאגידים ולבעלי ההון – כל הרווחים לבעלים כל ההפסדים לציבור.
אפשר אחרת
אבל אפשר לפעול בדרך אחרת, יעילה יותר ובעיקר מוסרית יותר, כפי שפעלו בנורבגיה במשבר הבנקאות בתחילת שנת 1990, אז הולאמו למעשה שלושת הבנקים הגדולים. המשבר בנורבגיה נפתר במחיר קטן למשלם המסים הנורבגי, וללא סיכון מוסרי עתידי. בבסיס הפתרון הנורבגי היו ארבעה עקרונות עיקריים שאפשר וצריך להתאימם לישראל, כמו למשל במקרה של אל-על ושל ה'חילוצים' שבדרך כמו של קבוצת דלק.
- יש לנסות בתחילה פתרונות של השוק הפרטי. כמו מאמצים למשוך משקיעים פרטיים כולל משקיעים זרים, שישקיעו באל-על, או ימירו את החוב של אל-על אליהם למניות. רק אם וכאשר מאמצים אלו יכשלו, רק אז על הממשלה להתערב באופן אקטיבי באמצעות הזרמת כספים לחברה בתמורה לבעלות מלאה עליה.
- הממשלה תתחייב להלוות או להשקיע כספים באל-על, רק לאחר שתבטיח כי כספי ציבור לא ינתנו כארוחת חינם לאל-על ולבעלי המניות שלה. בעלי המניות של אל-על יוכרחו לשאת בהפסדים לפני שכספי הציבור יכנסו לתמונה. כל ההפסדים של אל על יופחתו מההון העצמי שלה במאזן, והון המניות של אל-על ירד לאפס או קרוב לזה, לפני סיכון של כספי ציבור.
- הממשלה צריכה לפעול במהירות למניעת התפשטות המשבר אבל אסור לתת ערבות כוללת לחובות אל-על, לקבוצת דלק, ולתאגידים אחרים.
- תמיכה כספית תינתן לתאגידים שיהיו בקשיי נזילות ובלבד שלא יהיו בסכנת פשיטת רגל.
תנאים מגבילים לפעילות החברה
תנאים מגבילים ילוו בכל תמיכה כספית ממשלתית, ובכלל זה החלפת הדירקטוריונים וההנהלה הבכירה. נקודה זו הכרחית לקבלת התמיכה הציבורית והפוליטית לפעולת ההצלה של אל-על.
חשוב לעצור את ההפקרות המסתמנת בתוכנית החילוץ לבעלי המניות של אל-על. בין השאר מכיוון שהיא תהייה הסמן לתוכנית החילוץ של קבוצת דלק, ועלולה להביא סיכון מוסרי בעתיד, לניהול מופקר בידיעה שהממשלה תחלץ את הנוהגים כך מההפסדים ומהבעיות שיבואו בעקבות ניהול זה.
כפי שכותב אבריאל במאמר שפרסם השבוע, בכל מקרה של 'חילוץ' צריך לשאול את השאלה היסודית: מה יקרה למדינת ישראל אם אל על, או קבוצת דלק, או חברה אחרת, יגיעו לחדלות פירעון? כמעט בכל המקרים התשובה תהיה שום דבר מיוחד.
כמו בכל פשיטת רגל, מה שיקרה הוא שבעלי המניות ובעלי השליטה יאבדו את זכויותיהם, הנושים ימחקו חלק מהחוב, והחברה תימכר על יד נאמן הנושים לבעלים חדשים. במלים אחרות, כל מה שיקרה הוא שהשליטה בחברה תעבור בשלב הראשון מידי הבעלים הנוכחיים לידיהם של הנושים, ובשלב השני למי שירכוש מהם את החברה.
חילוץ קבוצת דלק
במקרה של קבוצת דלק, למשק הגז ולגז עצמו לא יקרה כלום אם קבוצת דלק תפשוט את הרגל. הגז נמצא ויישאר באדמה, הבארות והמתקנים להפקת הגז ולטיפול בגז לא יעלמו, ותמיד יהיה אפשר להוציא את הגז. המדינה תלווה או תשקיע כספים בקבוצת דלק, רק לאחר שתבטיח כי ההפסדים של הקבוצה ירשמו במאזן ויופחתו מההון העצמי שלה. בעלי המניות של קבוצת דלק ישאו בהפסדים לפני שכספי הציבור יכנסו לתמונה. בנוסף, תנאים מגבילים ילוו את ההלוואה או ההשקעה ובכלל זה החלפת הדירקטוריונים וההנהלה הבכירה.
קבוצת דלק יכולה להפוך לחברה בבעלות הממשלה, שתוריד את מחירי הגז לחברת החשמל, ליצרני החשמל הפרטיים, ולתעשייה הישראלית בכ- 50% מהמחיר שהם משלמים כיום. את ניהול מאגרי הגז של החברה אפשר למסור לגוף המתמחה בכך, לדוגמה, חברת ENI, או אנרג'יאן, או אחרים.
לא טרחתי לקרוא הספיקה הכותרת! לידיעת הכותב רוב מדינות העולם גם ב 2008 במשבר הכלכלי וגם עתה הכניסו יד עמוק לכיס בכדי להציל את חברות התעופה . רק לידיעתך גאוני חברת תעופה ריווחית היא חברה שמוציאה 7% תשואה! בישראל עם כל בעיות הביטחון מיסוי, קניית דלקים, בירוקרטיה ואיך לא שחיתות בדמות בעלים והנהלה, טייסים שעושקים את הקופה אין מה לצפות לרווח ועדיין מלבדם יש במעגל ראשון 6000 עובדים בשכר זעום ועוד 20000 במעגלים שני ושלישי שעל המדינה לדאוג להם בדיוק כפי שנעשה בחו"ל ! רוצים התייעלות? בכיף תעיפו את ההנהלה הכושלת, תעיפו מאות מנהלים מדושני עונג בשכר עתק ודיוידנדים ענקיים שנגרפים גם כשהחברה בהפסד, תאמו שכר טייסים לאחיהם בעולם הווה אומר קיצוץ של 50-60% והגעתם לחיסכון של מאות מליונים! פשוט אבל במדינה מושחתת כשלנו לא יקרה ויתנו לעיתונאי חצר לשפוך את הרעל שלהם על העובדים האומללים- מתבייס במדינה הזו!!
תראו את הסרט "נפילת הקבאל" ביוטיוב, יתן לכם קצת חומר למחשבה..
כדאי וחובה קודם כל לנתק את כל התמיכות הפטורים ההלואות המשכורות לכ מיליון חרדים דתיים מקבלי שכר ישיר לעובדים ישירים בשירות הדת שנכפתה עלינו. לכ 30000 מוסדות דת ולעטבדיהם המעסיקים אך ורק קבלנים ועובדים משלהם ומציבים בהם בני משפחה של הבכירים העסקנים הדתיים שלהם. סובסידיות ומענקים לדירות ובתי כנסת ומדרשים וכוללים ושליטה וסחיטה של עסקים וקהלת מתנוות לטובתם של מערכי הכשרות מעל 20.. במתן פטורים וסבסוד עי הרשויות.. מדובר בכ 3 מיליארד לשנה.
פשוט חוצפה מה שקורה במדינה בחסות ביבי, צריך לאסור חלוקת דיבידנדים, לא ייתכן שבזמן משבר הקופה ריקה, אם קפיטליזם אז שיסתדרו לבד כל התאגידים.
אין ספק, ביבי שמח מאד ממשבר הקורונה, גם עשה סגר וקיבל מחיאות כפיים שמנע אסון ועל הדרך מחסל את מעמד הביניים, המשך ישיר של המדיניות שלו שהתחילה בהפרטה במכירת נכסי המדינה לבעלי ההון.
גנץ מתברר כחדל אישים ממש, לא עשה כלום בעניין.
לצערי ניצלו את הבורות של הציבור בעניני בריאות והפחידו אותו ע"י נגיף קל.
אם הנגיף הזה קטלני אז היכן כל מאות ההרוגים שאמורים היו להיות רק בבני ברק, הרי הסיתו והפחידו שכולם שם נדבקו, מדוע בני ברק לא הפכה להיות איטליה וספרד?
מתברר שלבני ברקים לא קרה משהו יוצא דופן משאר העם. והעם לצערי ממשיך לפחד לחינם. האסון שכן קרה, התרחש בבתי האבות שהפקירו אותם ממש.
"שהתחילה בהפרטה במכירת נכסי המדינה לבעלי ההון"
למדינה לא צריכים להיות נכסים כלל. הנכס היחידי שיש למדינה הוא היכולת לחוקק חוק שמאשר לה לגבות מיסים ותמלוגים (בהכללה גסה).
למעשה גם הנכסים שאתה מתכוון אליהם ("שהמדינה מכרה לבעלי הון") היו פיקציה. הם היו נכסים של כנופיות שהשתלטו עליהם והפכו אותם לנככסים עבור עצמם ומשפחתם ונטל עבור כל השאר (ראה נמלים, חברת חשמל וכדומה).
למעשה המדינה מכרה ומוכרת מאז ומתמיד את הנכס הגדול ביותר שלה לבעלי הון. זהו הקרקע. ונראה לי שכולנו מרוצים מכך (וכמובן שיש מקום לשיפור). אף אחד לא רוצה לחשוב מה היה קורה אילו המדינה היתה מחזיקה בקרקעות ומקצה דיור לתושביה. כשניסו את זה בכמה הזדמנויות, זה נגמר רע מאוד.
אולי במקום 4 עקרונות נורבגים נקבל רק עיקרון אחד ישראלי?
והעיקרון הוא שלא מחלצים את אל-על. קצר וקל.
יתכבדו נא בעלי המניות ויזרימו לחברה הון כדי להציל אותה. כפי שידעו לחלק דיווידנדים בתקופות הטובות שידעו גם לשלם בתקופות הרעות. ואם לא, שיעבירו את השליטה לנושים ואלו ימכרו אותה ללא חוב וללא ועדים. ונאחל כולנו בהצלחה.
ואם רוצים לקבל את הבולשיט שיקרה אסון אם לא תהיה חברת תעופה לאומית בישראל ולא יהיה ניתן להביא רובים ולא להביא מטיילים ישראלים סטלנים שילחמו במלחמות, אפשר לחלץ את אחת מחברות התעופה הקטנות, ארקיע או ישראיר (כמובן רק אחת מבין השתיים). ללא ועדים אלימים ללא טייסים בעייתים ללא כוח אדם מנופח, ללא הסכמי עבודה מימי ההסתדרות ועם הרבה פחות כסף ציבורי.
הדם של בעלי אלעל לא כחול יותר מהדם בעלי ארקיע\ישראיר.
מה שהיה הוא שיהיה לצערנו אותם תפיסות אנטי ציבוריות ותמיכה בטיקונים.
ויזל, קסטרו הכושלת , ארומה, קפה קפה, אופטיקה הלפרין.. הרשימה ארוכה. המשותף לרשתות אלו זה שכבר שנים הם קונים סחורה ומוכרים אותה לצרכן במחיר הגבוה במאות ואף אלפי אחוזים.
הם יכולים לפרסם בפריים טיים במיליונים , הם יכולים להעסיק במשכורות מינימום, הם יכולים לפתוח אינספור סניפים ולקבור עסקים קטנים אחרים. הם יכולים לגרום לזה שישראל תהיה יקרה. מדי. והשיא בימים אלו, מתגלה ולא נתפס. הם דורשים לוחצים ומאיימים אל השבתת העובדים הצעירים שלהם שיושבים בבית בלי משכורת. הם דורשים כסף. וכסף גדול. כתמאי להחזרתם. דורשים כסף לכיס שלהם.לכיס עמוק של אנשים שיש להם הכל. לא לעובדים שלהם. לכיס האישי שלהם שנפגע. העובדים שלהם הם קלף מיקוח. והעצוב והצפוי, שנתניהו וכחלון מייד נעתרים. ומוסיפים כסף לאנשים שיש להם אינסוף כסף. וזה נלקח וילקח מאיתנו. ומאלה שאין להם.מהציבור ששותק.
וזה עובר חלק. טבעי. מתעכל יפה בציבור.
מדהים איך שהעם הזה רגיל לגזל אינסופי . לתפארת מדינת ישראל.
אני לא יודע כמה משלמים ברשתות האלו לעובדים (בחלקן יש טיפים וקשה לי להאמין שבאופטיקה הלפרין משלמים משכורת מינימום לאופטיקאי מומחה) אבל לפחות לגבי הלקוחות אין ספק שהם לא חייבים לקנות את המוצרים. ארומה, קפה-קפה וקסטרו לא מוכרים לך מוצר שאתה חייב אותו ואינך יכול לשרוד בלעדיו. לגבי אופטיקה הלפרין יש הרבה אופטיראים ואתה יכול ללכת אילהם.
יוסף,
קצר, קולע וכל מילה אמת.
למסגר ולשמור!
המדינה צריכה להלאים את החברות האלה ולהעניק לכל אזרח בוגר מעל גיל 18 מניות של החברה. הציבור צריך להחליט בעצמו האם להחזיק אותם או למכור אותם בשוק החופשי. כל חברה בעלת ערך אסטרטגי למדינה , כמו חברות תעופה, תחבורה, אנרגיה, מחצבים וכו מהוות חשיבות למדינה מעבר לתרומתם הרגילה של חברות כלכליות שיש להם תחליף בשוק הגלובאלי. לצורך העניין , בשעת משבר לא בהכרח קל יהיה לגייס חברות תעופה זרות למשימות מיוחדות דוגמת חילוץ ישראלים בחו"ל או הספקת נשק, או במקרה של מגפה עולמית הבאת ציוד רפואי מיוחד וכדומה.
בלי קשר, כל משקיע יודע שעכשיו זה הזמן לאסוף את המניות הזולות מהריצפה , בין אם בתחום התחבורה או האנרגיה או כל תחום שקרס כתוצאה מהמשבר. במקומות תספורות וחדלות פרעון עדיף למדינה לבצע הפרטה הפוכה ולהשיב לעצמה נכסים שבעבר מכרה אותם במחירי ריצפה לטייקונים. הסבירות שערכם יעלה בתום המשבר גבוהה משמעותית מכך שהם ימשיכו להפסיד. בעבר היה ניסיון כזה כשרצו לתת מניות לציבור עבור מכירת בנק לאומי, אם הדבר היה מתבצע היום כל אזרח היה מכפיל לפחות פי 5 את ערך מניותיו פי כמה מעבר לסכום שלבסוף התקבל ב 2002. יתרון נוסף לכך היא הגדלת החיסכון של הציבור שנמצא בשפל חסר תקדים . עצם החזקת המניות הללו יהווה סוג של חיסכון שישמש אותו בשעת הצורך. מאחר שבפועל כספי הציבור הם אלו ש"מחלצים" את החברות האלה , הרי זה רק הגיוני שינתנו לו המניות האלה ולא ישארו בידי פולטיקאים שלרוב משתמשים בכסף הזה באופן לקוי ולא יעיל.
למיזוג הממשלה והתאגיד יש שם – קוראים לו פאשיזם
"המדינה צריכה להלאים את החברות האלה ולהעניק לכל אזרח בוגר מעל גיל 18 מניות של החברה. הציבור צריך להחליט בעצמו האם להחזיק אותם או למכור אותם בשוק החופשי"
וגם
"בלי קשר, כל משקיע יודע שעכשיו זה הזמן לאסוף את המניות הזולות מהריצפה"
אולי עדיף למשקיע לא לקנות מניות, זולות ככל שיהיו, דקה לפני שהמדינה מלאימה את החברה ומחלקת מחדש את המניות לכלל האזרחים. אולי עדיף למשקיע לשמור על הכסף אצלו בכיס ולחכות ליום שאחרי כדי לקנות את המניות לאחר החלוקה?
לא חשבת על זה עד הסוף, אה?
"עדיף למדינה לבצע הפרטה הפוכה ולהשיב לעצמה נכסים שבעבר מכרה אותם במחירי ריצפה לטייקונים"
הסיבה שאותם נכסים נמכרו במחירי רצפה היא כי המדינה ניהלה אותם בצורה מחפירה. זה שתבצע הפרטה הפוכה לא יהפוך חברה פרטית כושלת לחברה ממשלתית מצליחה.
"אם הדבר היה מתבצע היום כל אזרח היה מכפיל לפחות פי 5 את ערך מניותיו פי כמה מעבר לסכום שלבסוף התקבל ב 2002"
יש לך כדור בדולח שאתה יודע בדיוק כמה ערכו של בנק לאומי היה עולה אם בעלי המניות היו הציבור?
נשמע נהדר, למה אתה לא משתמש בו לנבא ערכי מניות עתידיים בקו הזמן שלנו?
"מאחר שבפועל כספי הציבור הם אלו ש"מחלצים" את החברות האלה , הרי זה רק הגיוני שינתנו לו המניות האלה"
אבל לא כל חברי קבוצת ה'ציבור' משלמים מיסים בצורה זהה. למה המניות מחולקות בצורה שווה ביניהם?
"הרי זה רק הגיוני שינתנו לו המניות האלה ולא ישארו בידי פולטיקאים שלרוב משתמשים בכסף הזה באופן לקוי ולא יעיל"
למה הגיוני? אם ציבור המצביעים (מעל גיל 18) לא מצליח לבחור את הפוליטיקאים הנכונים לניהול החברה המולאמת למה ציבור בעלי המניות (מעל גיל 18) יצליחו לבחור את חברי הדירקטוריון הנכונים לניהול אותה חברה בדיוק?
המדינה כבר עשרות שנים עושה ספקולציות על רכישת מטבעות ואם אני לא טועה יש לה כבר 126 מליארד דולאר . במה שונה שוק הפורקס משוק המניות, פרט לכך ששוק הפורקס פי כמה יותר מסוכן. בכל מקרה ההצעה שלי היא לקנות את גרעין השליטה של החברות האלה , שאר המניות נותרות בידי הציבור שקנה אותם. אגב מרבית מהציבור מושקע בהם גם ככה דרך פנסיות, קרנות נאמנות וכדומה. אף אחד לא שואל מי הדרקטוריון שמנהל את קניית המטבעות ובגוף הכתבה אף הוצע שהניהול המקצועי ינתן לידיים מקצועיות ולא ישאר בידי המדינה.
שמתי לב שמרבית המגיבים כאן, כמו בתגובה פבלובית , ישר צורחים שלא צריך להציל את החברות הללו. כולם משווים אותם ל2008 שבהם הבנקים ושוק המשכנתאות כשלו בגלל ניהול כושל ותאבת בצע. כאן המקרה שונה לחלוטין, מרבית החברות הללו התרסקו בשל הוראות הממשלה לסגור את המשק בשל הקורונה .על כן לא מדובר בחברות מפסידות במהות שלהם או בניהול כושל, אלא אך ורק בשל המשבר בלבד, שאמור לבסוף להסתיים. הסבירות שערך המניות שלהם יעלה הוא גבוה פי כמה מכך שהוא ירד, כי כבר כיום הן נמצאות בתחתית ומכאן יש רק אפשרות לעלות. מחיר חבית נפט לא ישאר 15 דולאר לנצח ובוודאי שתחומי תיירות או תעופה עתידים להשתקם לאחר הסגר העולמי. אני לא מתיימר להיות נביא או יועץ השקעות , אך גם אם הם יעלו "רק" פי 2 ולא פי 5 בעשר השנים הקרובות, עדיין זה רווח נקי לציבור שיקבל את המניות שלהם, עם החזקה מסויימת של אחוז מסויים מצד המדינה.
אין קשר לכך שהמיסים אינם משולמים באופן שווה לכולם. מה גם שהמיסים הישירים הם אחוז נמוך מכלל המיסוי העקיף שמשולם על ידי כלל הציבור בדרך עקיפה. אם תחזור ליסודות האתר הזה תגלה שגם כך המיסוי הישיר מצד הציבור , נדמה לי 40 מליארד ש"ח בשנה, נועד מלכתחילה לשלם רק את הריבית על הלוואות המדינה ואין להם משמעות אמיתית ברמה האבסולוטית שבה המדינה מקבלת את תקציבה השנתי. מגיל אפס אתה משלם מיסים בדרך עקיפה, למשל המע"מ, גם עם הכנסתך היא אפס שקלים בשנה. כלומר כלל הציבור ממן את פעילותה הכלכלית של המדינה וככזה מן הראוי שהוא יקבל את המניות של אותן החברות שאותן הוא מימן. בארצות הברית יש ויכוח נוקב אם המיסוי הישיר הוא בכלל חוקתי וטראמפ אף הציעה לבטל לחלוטין מס ישיר על אזרחים ולהותיר רק מס על תאגידים או מיסוי עקיף, אבל זאת רק הערת אגב.
כפי שציינתי החברות האלה בעלות חשיבות אסטרטגית למדינת ישראל בשל הערך המוסף שלהם ברמת הביטחון הלאומי. ההצעה שלי היא בדיוק האיזון הנכון בין קפיטליזם טהור שבו ניתנת לאזרח האפשרות לממש את המניות בכל זמן שירצה ואפשרות למנף את ההשקעה פי כמה לאחר שהמשבר יסתיים. יש בה גם סוציאליזם ומוסר בסיסי שבו חברות שנשמעו להנחיות הממשלה בשל המשבר לא צריכות ל"הענש" על עצם הוראות הממשלה. מה גם שבעלי המניות השקיעו מכספם בקניית המניות , בעוד שהציבור הכללי מקבל אותם בחינם.
בנוסף , כפי שצויין בגוף הכתבה זאת הזדמנות מעולה להוזיל משמעותית את העליות של מחירי הגז למשל, שכן בשונה מהטייקונים שמעוניינים רק למיקסום הרווח על חשבון הציבור, יש כאן בהחלט הזדמנות , כבעלי גרעין השליטה להתערב ולהוריד למשל ,לאזרח ,את מחירי האנרגיה ונגזרותיה בכללותו. אין כאן עניין של פשיזם או או כל "איזם" אחר וראוי לבדוק בויקיפדיה מהו פשיזם בטרם שימוש במושגים שאינם רלוונטיים לעניין. יש מספיק מדינות "קפיטליסטיות" דוגמת ארצות הברית (אלסקה), נורווגיה ועוד שנותנות דיווידנדים על הרווח על מחצבים שנמצאים באדמתם ולכן הענקת מניות לציבור אינה רעיון מקורי במיוחד.
"פועל בשירות הטייקונים ומחלץ אותם מכספי המיסים או שמא מייצג את הציבור" מאחר וה'טייקונים' הן חלק מקבוצת ה'ציבור' הדילמה שהוצגה בציטוט שגויה.
"ומשלם המסים לא יקבלו כלום תמורת ההלוואה העצומה הזו, שתסייע בעיקר לבעלי המניות של אל-על" מאחר ובעלי המניות של אל-על כלולים בקבוצת משלמי המיסים אזי הטענה שהוצגה בציטוט שגויה.
"הרווחים לבעלים כל ההפסדים לציבור" בעלי ההון הם חלק מהציבור גם כן.
"בעלי המניות של קבוצת דלק ישאו בהפסדים לפני שכספי הציבור יכנסו לתמונה" אבל בעלי המניות האלה הם חלק מהציבור.
"האוצר יצטרך להכריע בקרוב האם הוא פועל בשירות הטייקונים ומחלץ אותם מכספי המיסים או שמא מייצג את הציבור ופועל לפי מודל חילוץ הבנקים של הנורבגים"
False Dilemma fallacy – מה לגבי האפשרות שהאוצר לא ייחלץ אף אחד, לא עפ"י אופציה א' ולא עפ"י אופציה ב'?
אל על צריכה לקבל אותו סיוע שבעל המסעדה בפינה מקבל
בניגוד לבעלי המסעדה אלעל יכולה להנפיק אגח תאגידי ואולי תמצא צספיק שוטים וכספי פנסייה שיקנו את זה