17 ביולי 2012 – ועדת הכספים מתכנסת לדון על על עוד סוגיה מבין עשרות שנדונו שם במסגרת של שינויים בתקציב. בסך הכל ארבעה חברי כנסת נכחו בישיבה, שתסתבר כ-20 דקות לאחר מכן כאחת הדרמטיות שהיתה בועדה בשנים האחרונות ועברה מתחת למכם הציבורי.
החכ"ים הופתעו לגלות שעל הפרק עסקת רכש מטוסי אימון מתקדמים מאיטליה ואחזקתם. כשהחלו לשאול שאלות התברר להם להפתעתם שהפעם לא מדובר בעוד רכש צבאי תמים אלא בתקדים מסוכן. אל"מ אדיר אהרן, ראש מחלקת תקציבי זרועות במשרד הבטחון, הפתיע בישיבה כשהודיע שהמטוסים ימומנו בין השאר על ידי הלוואות שילקחו מתאגידים פרטיים ובינהם בנק הפועלים ובנק איטלקי.
לאחר דיון הזוי שתוכלו לקרא עליו כאן הצביעו חברי הועדה ברוב של 3 נגד 1 בעד אישור העסקה. כך ללא דיון ציבורי, בלי לאפשר לחכים ללמוד את הנושא ובלי מתן אפשרות לדון על כך בוועדת הכנסת שמתאימה לעניין, הוחלט לראשונה בתולדות המדינה לממן רכש צבאי על ידי תאגידים פרטיים. היחיד שהצביע נגד היה יעקב אדרי שאמר ליו"ר גפני: "הסבר של שש דקות על שישה מיליארד שקלים. אני תמיד הצבעתי בעד ואתה יודע את זה כי עם הנושאים הביטחוניים לא משחקים אבל זה פשוט זלזול."
סך הכל אושרה העברה של 6.3 מיליארד שקלים למשרד הביטחון לשם רכישת 30 מטוסי אימון מחברת אירמאקי האיטלקית. החלוקה היתה כך:
- משרד הבטחון תיקצב את העסקה בעלות של 400 מיליון אירו.
- בנק הפועלים ילווה למשרד הביטחון 200 מיליון אירו.
- שאר הסכום כ-600 מיליון אירו נלקח כהלוואה מקונסורציום של מלווים איטלקים בראשם הבנק האיטלקי אוניקרדיטו וקרן פנסיה איטלקית. מדובר בעסקה דמוית PFI, כלומר עסקה הממומנת מהלוואה ל20 שנים. הריבית שעליה התחייב משרד הבטחון בשמנו היא 4.18%
על פי ההסכם גם אחרי הרכישה המטוסים לא יהיו של חיל האויר אלא יעברו לידי תאגיד פרטי בשם "תור", שהוקם על ידי אלביט. התאגיד ימכור, על פי ההסכם, לחיל האויר שעות טיסה ואימון עבור אותם מטוסים.
וכשהכנסת מאשרת לחיל האויר להיות תלוי בחסדי תאגידים זרים, מה הפלא שנראה תמונות של אותו החיל מכשכש בזנבו בהכנעה כשהוא פוגש בראשי אחד התאגידים הגדולים?
אין ספק ממשלה מנותקת + חונטה צבאית + אזרחים מיואשים וחוסר בקרה אמתי = מדינת עולם שלישי ועוד נשלם על זה יקר .
אפשרות להזמין את דאעש לאימונים שיהיה קרוב לאמת עתידי ועוד דברים הזויים .
העם כלומר אנחנו מטומטמים ולכן נשלם .
שבת שלום
איך זה שונה מעסרת ליסינג של רכבים בצבא? או הסכמים מול חברות קיטרינג בבסיסים השונים? או כל ספק של הצבא שמקבל כסף עבור שירותים? או כל פרוייקט BOT ?
הצבא נמצא בחובות של מיליארדים לחברות קיטרינג ל-20 שנה?
במקרה כן. לחברת שולץ יש הסכם קיטרינג ל 22 שנים עם הצבא בשווי של 1.8 מיליארד ש"ח והיא לא היחידה.
הצבא לווה מיליארדי ש"ח משולץ? טוב פה פרשתי מהדיון
ערן
הצבא ממומן ע"י המדינה והמדינה לווה כספים מכל מי שמוכן לקנות את האג"חים שלה, כולל חברות זרות.
איך חובות של צבא לגורם כזה או אחר זאת בעיה בעוד חובות של המדינה שמממנת בכסף זה (בין היתר) צבא זאת לא בעיה?
ההבדל ה"בעייתי" היחידי שאני רואה כאן זה פשוט הטעיה חשבונאית – חובות של גופים ממשלתיים (חברת חשמל לדוגמה) לא רשומים במאזן החוב הכולל של המדינה ולכן תמונת החוב-תוצר נראית ורודה יותר…
מעבר לזה שכל העסקאות האלו נעשות בחוסר שקיפות, אני לא בדיוק מבין מה הבעיה. מדובר במטוסי שנועדו לצורך אימון. הם משמשים בסה"כ כדי לאמן טייסים ולא למטרות קרב – אז מה אם הם לא שלנו ואנחנו שוכרים אותם לצורך אימונים? המטוסים שכן משמשים למטרות קרב לא נמצאים בידי אף תאגיד פרטי ושייכים באופן מוחלט לצה"ל (לפחות עד כמה שידוע לי).
קובי
השאלה היא שאלה עקרונית – האם צה"ל הוא צבא העם או צבא בע"מ? האם זה צבא שעסוק אך ורק בהגנת המדינה או שגם במיצגים מרהיבים עבור תאגידים זרים? האם מנהליו עסוקים נטו בלהכין אותו שיהיה הטוב ביותר ליום פקודה או שהם עסוקים בהחזרי חובות של מילארדים לבנקים איטלקיים? האם תרצה להתעסק עם מצב למשל שבו לחברה הפרטית "תור" יהיה סכסוך עסקי עם משרד הבטחון וכאמצעי להפעלת לחץ היא תשבית חלק ממערך האימונים של חיל האויר?
נשיא ארצות-הברית אייזנאוהר השתמש במושג military–industrial complex בשנת 1961.
עכשיו זה גם אנחנו יכולים להשתמש במושג הזה.
בעצם כבר הרבה זמן שאנחנו יכולים להשתמש במושג הזה. תקציב הביטחון זורם כבר הרבה שנים לחברות בע"מ (במקרה הזה בע"מ = בערבון המדינה). אחת החברות אפילו שלחה את יו"ר וועד העובדים שלה לכנסת. האינטרסים של כל חברה מקודמים בצורה הטובה ביותר כשאחד העובדים הוא זה שכותב את חוקי המדינה. ובפרט כשעובד זה שולט על אלפי מתפקדים שמגיעים בהסעות מאורגנות לפריימיריז במהלך יום העבודה וממלאים את הפתקים לפי הרשימה המוגדרת מראש שכתב אותו עובד\יו"ר וועד\מחוקק\שר רווחה.
נשים פרצוף על העניין: אני מציע את בעל השליטה באלביט מיקי פדרמן.